Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Elektrische aandrijving

Elektrische aandrijving

Met de e-NV200 brengt Nissan een tweede volledig elektrisch voertuig op de markt. Daarmee koppelt de Japanse autobouwer de elektrische aandrijftechnologie van de in 2011 tot Europese Auto en Wereldauto van het Jaar uitgeroepen Leaf met de functionaliteit en cargocapaciteit van de in 2010 tot Internationale Bestelwagen gekroonde NV200.

De e-NV200 bestaat als een 'van', maar ook als een personenwagen en heet dan Evalia. In het eerste geval kan de e-NV200 worden getypeerd als een compacte bestelwagen voor in een stedelijke omgeving. De korte draaicirkel en de gunstige verhouding tussen beperkte buitenafmetingen en een ruim interieur zijn de voornaamste troeven. De Evalia van zijn kant is een emissievrije 'ludospace' die qua koetswerkconcept kan vergeleken worden met de personenwagenuitvoeringen van o.m. de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo.

Voor de e-NV200 Evalia heeft Nissan dus de aandrijving van de Leaf gebruikt, wat niet belet dat 30% van de e-NV200-componenten nieuw zijn. De auto werd immers lichtjes hertekend. Het chassis wijzigde en het interieur onderging een make-over. Bovendien werd het aan de Leaf ontleende batterijpakket anders geschikt omdat de energierecuperatie - ingevolge het hoger af te remmen gewicht - op een hogere capaciteit is berekend.

De uitrusting van de e-NV200 is - ook voor de Van - vergelijkbaar met die van een bijdetijdse personenwagen. Niet enkel de Evalia, maar ook de Van wordt bedacht met een automatische functie voor de lichten en de ruitenwissers, Bluetooth, USB-connectie of een i-key die het zelfs mogelijk maakt om op afstand de airco te activeren of het interieur te klimatiseren.

De elektrische airco omvat ook voorverwarming, die met een smartphone programmeerbaar is. In de Evalia zitten luchtkanalen naar de achterzetels, terwijl de bestelwagens (zonder scheidingswand) een flexibel gordijn krijgen om warmte- of koelverlies naar de cargoruimte tegen te gaan.

Indien de gebruikskost de absolute topprioriteit is, beschikt de e-NV200 over een stevige troef. Volgens Nissan liggen de geplande onderhoudskosten immers tot 40 % lager en dat om verschillende redenen: geen motorolie, geen versnellingsbak of koppeling, minder na te kijken of te vervangen onderdelen, lagere brandstofkosten en last but not least veel minder slijtage van de remmen omdat de elektrische recuperatie van remenergie minder mechanische remkracht vergt.

Als bestelwagen heeft de e-NV200 een laadvolume van 4,2 m³. De laadruimte is 2,04 m lang en kan worden verlengd tot 2,8 m zonder scheidingswand en met neergeklapte passagiersstoel. Tussen de achterwielbehuizing is de laadvloer 1,22 m breed. Overigens beschikt de e-NV 200 over een laaddrempel van amper 524 mm terwijl hij - ondanks het meergewicht van de batterij - toch een laadvermogen van 770 kg heeft en perfect twee standaard europalletten kan vervoeren.

Elektrisch laden gebeurt met een bijgeleverde kabel via een huishoudstekker in 8 u. Die laadtijd kan met een optionele lader worden gehalveerd. Met behulp van de specifieke CHAdeMO-gelijkstroomladers (50 kW) kan een bijna uitgeputte batterij in dertig minuten voor 80% worden herladen. Het gehomologeerde NEDC-rijbereik bedraagt 170 km.

Als van kost de e-NV200 21.200 ' terwijl de Evalia voor 31.990 ' de showroom verlaat en voor 120% fiscaal aftrekbaar is. Beide prijzen zijn btw niet inbegrepen. - TDM/BM

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen