Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Eerste Scania bij Warsco

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Eerste Scania bij Warsco

(c) Scania Belgium

Het in Genk gevestigde bedrijf Warsco verkoopt en verhuurt al sinds begin de jaren ’70 van vorige week tijdelijke huisvesting. Dat gebeurt in de vorm van werf- en sanitaire units tot units voor mobiele woningen, kantoren en klaslokalen, die het sinds het einde van de jaren ’70 ook zelf bouwt. Maar in de halve eeuw sinds de oprichting, gebeurde het transport daarvan nog nooit met een vrachtwagen van Scania. Daar kwam onlangs verandering in.

 

Warsco nam een Scania R500 B8x2 in gebruik. “Door toenemende energetische eisen die gesteld worden aan tijdelijke huisvestingsunits worden die steeds beter geïsoleerd en stijgt het gewicht van de units die we bouwen, verhuren en verkopen. Daardoor worden de vrachtwagens om het transport van onze units te verzorgen ook steeds zwaarder op de proef gesteld. De zeven kraanwagens die we in ons park hadden, begonnen hun beperkingen te tonen, waardoor we op zoek gingen naar een nieuwe oplossing. Scania wist ons daarbij perfect te bieden wat we zochten: stevigheid, veiligheid en comfort”, zegt Marc Warson, die het bedrijf met vestigingen in België en Nederland leidt.
 
De R500 die Warsco kocht bij Buga Limburg in Hasselt, is uitgerust met een Palfinger PK92002-kraan. De zware 90 ton-meter kraan kan 3.75 ton heffen over een afstand van 17.8 m, wat specifieke eisen stelt aan het chassis van een vrachtwagen. “Het chassis van een Scania is bijzonder stevig, waardoor er zelfs bij een zware kraan als deze geen risico is op doorbuiging. Bovendien is Scania één van de weinige vrachtwagenmerken die een configuratie kan leveren met twee 10-ton voorassen die ook nog eens luchtgeveerd zijn. Dat maakt dat onze R500 binnen de wettelijke normen bijzonder zwaar werk aankan en zowat overal inzetbaar is”, aldus Warson.
 
Die nood aan flexibiliteit houdt bv. in dat de kraan de tijdelijke woonunits ook vóór de vrachtwagen over een grote afstand moeten kunnen tillen. De ruimte op bouwwerven en stedelijke omgevingen is immers vaak beperkt. Dat bemoeilijkte initieel de zoektocht van Warsco naar zijn nieuwste vrachtwagen, vooral ook omdat het bedrijf veel belang hecht aan veiligheid. “Adaptive Cruise Control in combinatie met een hydraulische retarder is voor ons een must. Het zorgt voor extra veiligheid, maar ook voor minder stress bij de chauffeur. Dat betekent wel dat een enkele steunpoot vooraan geen optie was, omdat die de werking van de afstandsradar zou belemmeren. Scania stelde daarom twee steunpoten voor die uit elk van de chassisbalken komen en zo niet in de weg van de radar zitten. Het zorgt er ook voor dat de stabiliteit tijdens het gebruik van de kraan maximaal is. En dat allemaal binnen de wettelijke bepalingen inzake gewicht”, weet Marc Warson.

Afwerking

Voor de opbouw van de vrachtwagen werd er intensief samengewerkt tussen Warsco, Buga Limburg, Scania, de kraanleverancier en het bedrijf dat instond voor de opbouw van het geheel. Scania zorgde daarbij voor een bijzonder laag chassis om zo een laadvloer met beperkte hoogte mogelijk te maken, waarin alle elementen voor de steunpoten, het hydraulische hefsysteem voor de containers en de hydraulische ladingzekering geïntegreerd konden worden. “Die ladingzekering verhoogt de veiligheid en meteen ook het comfort voor de chauffeur, die niet moet slepen en zwoegen met spanriemen en kettingen. Inzake comfort laat de Scania trouwens niets te wensen over. Met luchtvering rondom, de ruimst beschikbare dagcabine en een bijzonder volledige uitrusting beschikt de chauffeur over een optimale werkomgeving, iets waar we ook bij onze woonunits hoge eisen aan stellen. Wat mensen soms vergeten is dat chauffeurs een belangrijke en ingewikkelde job doen, met de nodige stress in het verkeer tijdens speciale transporten. Extra comfort is dus geen overbodige luxe”, stelt Warson.
 
Ook alle elementen voor het funderingssysteem van de units - die bij plaatsing perfect waterpas moeten staan - zijn geïntegreerd in het chassis, zodat de chauffeur op ergonomisch vlak ontlast wordt. “De eerste ervaringen zijn dan ook bijzonder positief. Het comfort, de uitstekende automaat die ook nog eens helpt om het verbruik laag te houden, de optimale manier van werken, … de chauffeur van de vrachtwagen is bijzonder enthousiast over zijn Scania! Chauffeurs en bedrijven zijn vaak honkvast wanneer het op vrachtwagenmerken aankomt, maar deze keuze is voor ons een gamechanger. Het onderhoudscontract dat we afsloten, garandeert ons bovendien een zorgeloze gebruikerservaring. Het is dus onze eerste, maar zonder twijfel niet de laatste Scania”, besluit Warson.

Nieuwe Scania R500 8x2 voor Warsco uit Genk.
Zaakvoerder Marc Warson: “Scania is één van de weinige vrachtwagenmerken die een configuratie kan leveren met twee 10-ton voorassen die ook nog eens luchtgeveerd zijn.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Scania 770S in primeur voor Karl S'Jegers

Scania 770S in primeur voor Karl S'Jegers

De V8-motoren van Scania zijn het neusje van de zalm in de vrachtwagenwereld. De koning onder deze unieke krachtbronnen is de nieuwe, 770 pk sterke uitvoering van het geliefde V8-blok. Die wordt, in de gedaante van een Scania 770S 4x2 V8, door[…]

02/05/2021 | TransportScania
Eerste Scania in de vloot van Jtd Trans

Eerste Scania in de vloot van Jtd Trans

Binnenvaart in Vlaanderen ziet containertrafiek stijgen

Binnenvaart in Vlaanderen ziet containertrafiek stijgen

Eerste vijfassige Actros SLT ter wereld rijdt in België

Eerste vijfassige Actros SLT ter wereld rijdt in België

Meer artikels