Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Eerste GIPO-breker met driedeksnazeef

Eerste GIPO-breker met driedeksnazeef

GM Recycling heeft zopas een eerste mobiele GIPO-breker met een driedeksnazeef geleverd, de eerste in de Benelux. Van dit model bestaan er nog maar vijf, waarvan er vier als prototypes getest worden in Zwitserland, waar deze machines geproduceerd worden. De driedeksnazeef scheidt het gebroken puin in vier fracties, waardoor er drie afgewerkte producten in één werkgang aangemaakt worden en terzelfde tijd een zuiverder kwaliteit en hogere capaciteit oplevert. maar je kan ook door één simpele handeling bepaalde gezeefde fracties samenvoegen. Het aanmaken van betere kwaliteit van puingranulaten wordt ingegeven door de strengere normen voor het behalen van kwaliteitslabels. Voor het overige is deze GIPO Giga R 131 C een volledig op maat gemaakte en bijzondere robuuste GIPO.

De driedeksnazeef kan afzonderlijk van de breker verplaatst worden met een containervrachtwagen, maar bij de firma Paul Bossuyt en Zonen bvba zal deze breker vermoedelijk weinig de site verlaten. De breker wordt in Ingelmunster een deel van een nieuwe betoncentrale voor de firma. Die had al een mobiele Rubble Master-breker, maar wilde deze keer graag investeren in een professionelere machine. 'Zo'n Rubble Master is prima voor een beginnend bedrijf dat maar af en toe een breker nodig heeft. Als breken en zeven één van je kernactiviteiten is, moet ook de machine van een beter niveau zijn. Deze GIPO is de Mercedes van de breekinstallaties', zegt Kenny Bossuyt. Hij runt samen met zijn broer Jürgen het door hun vader gestarte bedrijf dat gespecialiseerd is in grond-, asfalt- en afbraakwerken en verhuren ook containers alles samen stellen ze een dertigtal werknemers tewerk.

Motor

De GIPO van 70 ton in Ingelmunster heeft een industriële Caterpillar-motor. GM Recycling stelt bij de opstart de motor van 354 kW bij via de ECM zodat hij minder hoog in de toeren gaat, van 2.000 naar 1.500 tot max 1.700 toeren. Dat scheelt een pak in het verbruik. De breker kan elektronisch gevolgd worden via satelliet, zodat preventief kan ingegrepen worden. Er zijn bepaalde specificaties voorzien. Zo kunnen de radiatoren bij het verwerken van asfalt wegklappen zodat ze niet in de luchtstroom van het asfaltstof hangen. Om zuivere gebroken producten te bekomen, wordt de overkorrelband gereinigd door een opgebouwde blower.

Deze Zwitserse breker kan bediend worden (ook instelling te breken maat) vanuit de kraan zonder de breker zelf of de activiteit te moeten stilleggen. De op vraag gemaakte transportbanden aan de zijkanten zijn hydraulisch inklapbaar. Deze volledig op maat gemaakte machine kreeg een langer chassis en langere en bredere rupsen dan de standaardversie (voor een betere stabiliteit) en voorts een dubbeldeks voorzeef, een verzwaarde rotor van 1,3 m, een schudgoot van 1,4 m breed in Hardox, een uitvoerband van 1,5 m breed. Bijna alle onderdelen zijn door GIPO zelf gemaakt. Door te kiezen voor robuuste slijtdelen moeten die minder snel vervangen worden. De onderrijhoogte werd met 35 cm verhoogd. Deze GIPO Giga R 131 C kreeg voorts stofvrije lagers een eigen hogedrukvernevelpomp en een eigen compressor en de dieseltank kreeg een overvul beveiliging.

'Alle aanpassingen en opties hebben natuurlijk een meerprijs, maar maken de breker veel efficiënter daardoor is de meerprijs verwaarloosbaar als je meetelt dat je hierdoor een hoger rendement haalt over ook nog eens een lagere slijtkost en langere levensduur', zegt Freddy Gillis van GM Recycling. Deze GIPO Giga R 131 C haalt een rendement van 2.000 tot 2.500 ton per dag.

Kwaliteit

GM Recycling bestaat zes jaar en is gespecialiseerd in verkoop en service van op maat van klant gebouwde brekers en zeefmachines en al drie jaar verdeler van GIPO. Vorig jaar verkocht de familiale onderneming uit Lembeke liefst vier machines van het Zwitserse merk. Dit jaar staat de teller al op twee exemplaren en het ziet ernaar uit dat het aantal van vorig jaar minstens zal geëvenaard worden. 'Er zit veel evolutie in de sector van het breken en zeven. Doordat puingranulaten steeds breder toegepast kunnen worden, wint de kwaliteit van de granulaten en dus van de breker aan belang, Het succes van onze klanten is een combinatie van een robuuste, simpele en betrouwbare breker in combinatie met een goed getraind team dat garant staat voor snelle en accurate service', besluit Freddy Gillis.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Deinze: werken voor Torck-site gestart

Deinze: werken voor Torck-site gestart

Op de site van de oude fabriekspanden van Torck in de Ommegangstraat in Deinze is gestart met de grondwerken voor de bouw van 60 wooneenheden en een commerciële ruimte, een fietsenstalling en een ondergrondse parking. Reeds 20% van de[…]

20/04/2021 | Deinze
Nieuwe brug verbindt Brusselse Noordwijk met Thurn & Taxis

Nieuwe brug verbindt Brusselse Noordwijk met Thurn & Taxis

Vijf kandidaten voor bouw gemeentehuis Middelkerke

Vijf kandidaten voor bouw gemeentehuis Middelkerke

Bouw gestart van MVRDV's Mission Rock-toren in San Francisco

Bouw gestart van MVRDV's Mission Rock-toren in San Francisco