Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Eerste Case-material handler van nieuwe generatie werkt in Lendelede

Gerelateerde onderwerpen :

Eerste Case-material handler van nieuwe generatie werkt in Lendelede

De eerste CX290D in België is voor Dubaere Recuperatie in Lendelede.

Dubaere Recuperatie uit Lendelede heeft de eerste Case CX290D in België (en de tweede in de Benelux). De garantie van een snelle service door Case Construction-dealer Delvano gaf de doorslag voor de keuze voor deze machine.

In material handlers is Case Construction niet het bekendste merk. Bovendien is er slechts één model: de CX290D, afgeleid van de CX250D-graafmachine, maar dan met een groter tegengewicht. Er zijn twee varianten: de MH is een klassieke material handler met een bakcilinder zodat er met een schaar of een sorteergrijper kan gewerkt worden, terwijl de SL een schrootlader is met een iets langere zwanenhals-arm en een verstevigde boom. “Ondanks het beperkte gamma is er best wel vraag naar deze machines”, weet Joachim Vanlerberghe, zaakvoerder van Delvano uit Harelbeke.

Als extraatje kreeg Hein Dubaere (r.) nog een schaalmodel van de CX290D van Joachim Vanlerberghe van Delvano (l.).

Hein Dubaere zag meteen heel wat voordelen voor zijn recyclagebedrijf dat zich toelegt op ijzer en aluminium. “Tot voor kort werkte ik met een bandenkraan, een O&K MH 6.5 die ik indertijd tweedehands had gekocht. Die had ook de cabineverhoging, maar een veel hogere instap naar de cabine. Bij elke verplaatsing van de machine moest ik opnieuw afstempelen en het bereik (hoogte en afstand) konden een stuk beter. Al die opmerkingen zijn achter de rug met de nieuwe machine”, vertelt Hein Dubaere. Hij nam het schrootbedrijf zowat 20 jaar geleden over van zijn vader Jozef die het in 1976 startte.

Compact

“Bij de CX290D MH moet ik minder klauteren om in de cabine te geraken. In mijn job stap ik vaak in en uit en dan maakt de instaphoogte toch een wezenlijk verschil. Dat deze nieuwe material handler op rupsen rijdt, maakt mij en de machine heel wat mobieler, omdat het afstempelen niet langer hoeft. Het bereik is met bijna 13 m heel wat beter. Voortaan kan ik meer schroot in de hoogte stapelen en dat is een groot voordeel op een in omvang al bij al bescheiden schrootwerf. De machine is compacter dan de vorige, waardoor er ook net iets meer manoeuvreerruimte overblijft. Het comfort is uiteraard veel beter dan in die machine van 20 jaar oud. De airco is een welgekomen luxe en een extraatje voor mezelf en het personeel”, gaat Dubaere verder. Dat de motor van de CX290D MH minder diesel verbruikt en minder geluid maakt, speelt eveneens mee voor het landelijk gelegen Dubaere Recuperatie. Voorts is de grijpkracht een stuk groter dan voordien en door de voorziening van een  snelwisselsysteem is er mogelijkheid om naast de schrootgrijper te opteren voor een sorteergrijper, schrootschaar of eventueel een graafbak.

Service

Het belangrijkste verkoopargument, naast de technische capaciteiten, is toch de aangeboden service. “De verkoopprijzen voor schroot wisselen elke dag. Als relatief kleine speler moet je kort op de bal kunnen spelen. Met slechts één machine om te laden zijn we dan heel gevoelig voor stilstanden. Een nieuwe machine is dan op zich al een verbetering ten opzichte van een machine die al 20 jaar draait, maar kunnen rekenen op een snelle interventie voor herstelling of onderhoud is nog belangrijker. Het vertrouwen in Case-dealer Delvano was bij deze beslissing belangrijker dan de kostprijs van de machine op zich”, besluit Hein Dubaere.



Met de nieuwe material handler van Case Construction zit Dubaere goed voor de volgende 15 tot 20 jaar. “Ik heb geen opvolgers in mijn gezin, maar ik wil wel dat mijn bedrijf klaar is voor de toekomst. Alle vergunningen en documenten zijn in orde en ik investeer constant. Behalve in de nieuwe Case was dat eerder al in uniforme kleine containers van 2 en 6 m³ voor oude metalen van kmo’s, een eigen ontwerp overigens, en in een vrachtwagen met een geijkt weegsysteem. Daarmee ben ik één van de weinige in de wijde regio. “Er zijn enkele grote schrootbedrijven in de ruime omgeving, maar inzake uitrusting zijn wij up to date om onze doelgroep te bedienen”, besluit Hein Dubaere.



De CX290D MH heeft een viercilindermotor van Isuzu die voldoet aan de Stage IV-norm. Die levert 140 kW en 188 pk. De machine weegt 33 ton. De arm is 5 m lang en de boom 7,1 m. Dat levert een maximaal bereik op van 11,5 m.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Van Haut levert Sennebogen-kraan aan De Vlaamse Waterweg

Van Haut levert Sennebogen-kraan aan De Vlaamse Waterweg

De Vlaamse Waterweg nv kocht na een overheidsopdracht een Sennebogen 613E-M-mobiele hijskraan. Deze wordt ingezet voor onderhoud aan waterwegen, gemalen, sluizen en alle waterbouwkundige installaties van de onderneming.  De 613E-M is voor[…]

14/10/2019 | Albertkanaalwaterbouw
Bens introduceert rupsdumper met Stage 5-motor

Bens introduceert rupsdumper met Stage 5-motor

Bosmaaier met uitstekende accuprestaties

Bosmaaier met uitstekende accuprestaties

Comfort Cleaning start dochterbedrijf voor DiBO

Comfort Cleaning start dochterbedrijf voor DiBO

Meer artikels