Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Eerste biocomposieten fietspad van Nederland

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Eerste biocomposieten fietspad van Nederland

Het biocomposieten fietspad is verdeeld in vier stukken. Ieder stuk bestaat uit een andere samenstelling van biocomposiet en heeft een andere toplaag.

De Drentse gedeputeerde Henk Brink opende onlangs samen met wethouder Bouke Arends uit Emmen een proeftraject van het eerste biocomposieten fietspad in Nederland aan de Dordsestraat in Emmen. Dit is een uniek project in het kader van het Nederlands-Duitse INTERREG VA-project ‘Bio-Economie in de Non-Food Sector’. Het fietspad is gemaakt van biocomposiet en is recycleerbaar. Het proeftraject richt zich onder andere op de aanlegmethoden, de levensduur, slijtage, fietscomfort, ecologie en kleurverandering.

Het unieke fietspad is verdeeld in vier stukken. Ieder stuk bestaat uit een andere samenstelling van biocomposiet en heeft een andere toplaag. Biocomposiet wordt gemaakt van (hout)vezels en biohars. De levensduur van biocomposiet is minstens gelijk aan beton of staal. Met het proeftraject worden de komende twee jaar de constructie en het fietscomfort van de verschillende toplagen getest. Studenten van de Stenden Hogeschool zullen diverse tests uitvoeren vanuit het initiatief Green PAC.

Partners

Het biocomposieten fietspad is ontwikkeld in een samenwerking met Duitse en Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen: Sweco Nederland, EVA-Optic, Stenden Hogeschool, Green PAC, Naftex en BG&M Bouw. De ontwikkeling wordt organisatorisch en financieel ondersteund door de Europese Unie in het samenwerkingsprogramma ‘INTERREG VA Deutschland-Nederland’ (o.m. door provincie Drenthe, Niedersachsen en min. EZ), Recreatieschap Drenthe en gemeente Emmen.

De belangrijkste doelstellingen van dit programma zijn de verhoging van de innovatiekracht en werkgelegenheid in de regio. De materialen voor het fietspad worden geassembleerd in Emmen. Ingenieursadviesbureau Sweco is verantwoordelijk voor de aanleg van het Eco-Dynamisch Fietspad.

Toekomstplannen

De initiatiefnemers verwachten dat meer proeftrajecten volgen. De kennis hiervoor is in de regio aanwezig. Zo zijn er  toepassingsmogelijkheden voor fly-overs, fietsbruggen en bijvoorbeeld fietspassages in drassige natuurgebieden. Maar ook vervanging van hardhouten planken van voetgangers- en fietsbruggen biedt kansen. De toepassing van biocomposiet voor verlichtingspalen is al een stap verder. De eerste demonstratietrajecten waarbij zowel de lichtmast als de armatuur van biocomposiet zijn, worden al gerealiseerd.

Ecodynamische verlichting

In de nabijheid van het traject staan ook enkele voorbeelden van biocomposieten lantaarnpalen op basis van ecodynamische verlichting. De ecodynamische verlichting maakt gebruik van led en slimme sensoren, waarmee de lichtkleur en lichtintensiteit wordt geregeld.

 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Driekwart Leuvense binnenstad wordt fiets- of voetgangerszone

Driekwart Leuvense binnenstad wordt fiets- of voetgangerszone

Het Leuvense stadsbestuur stelde zopas een behoorlijk drastische ingreep voor: liefst 60% van de Leuvense binnenstad wordt ingericht als fietszone. Samen met de bestaande voetgangerszones (15%) betekent dit dat binnenkort in driekwart van het[…]

Labo Ruimte heeft eindrapport 'Gent, transitie in mobiliteit en ruimte'

Labo Ruimte heeft eindrapport 'Gent, transitie in mobiliteit en ruimte'

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

Ford heeft eigen schermen voor Transit en Tourneo

Ford heeft eigen schermen voor Transit en Tourneo

Meer artikels