Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Een Man van gewicht

Een Man van gewicht

Drie letters en drie cijfers: de bedrijfsvoertuigen van Man zijn 100 jaar oud! Op 21 juni 1915 wordt een nieuwe onderneming ingeschreven in het handelsregister van Neurenberg. Het gaat om de vrachtwagenfabriek 'Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer', een bondgenootschap tussen het machinebouwatelier Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (vandaar het letterwoord Man) en de Zwitserse fabrikant van bedrijfsvoertuigen Saurer. De eerste 3-tonner van Man-Saurer baant zich al snel een weg vanuit de gemeenschappelijke fabriek van Lindau, op de oever van het Bodenmeer. Korte tijd later vervoeren de eerste intercommunale autobussen van de constructeur niet alleen passagiers, maar ook brieven en pakjes voor De Post.

Prille begin

De geschiedenis van de constructeur raakt vanaf 1916, het jaar van de verhuis van de productie naar de fabriek van Neurenberg, in een stroomversnelling. Saurer trekt zich in 1918 terug. De eerste Man-vrachtwagen aangedreven door een dieselmotor met rechtstreekse injectie ziet het licht in 1924 en betekent het begin van de triomftocht van de dieselmotor aan boord van vrachtwagens. In vergelijking met de benzinemotoren uit die tijd besparen zij tot 75% op de exploitatiekosten. Dat was toen al een bekend deuntje ' Datzelfde jaar vervaardigt Man zijn eerste lagevloerbussen.

In 1928 verschijnt de eerste vrachtwagen met drie assen, de voorloper van alle vrachtwagens die zullen volgen. Vier jaar later, in 1932, claimt de S1H6 met een zware D4086-dieselmotor van 140 pk de titel van krachtigste dieselvrachtwagen ter wereld. In 1937 volgt een nieuwe technische doorbraak met de ontwikkeling van een dieselmotor met rechtstreekse injectie die aanzienlijke besparingen oplevert en de ontwikkeling van de aandrijving op alle wielen.

Meteen na de oorlog dragen de vrachtwagens actief bij tot de wederopbouw van het land. In de jaren '50 van vorige eeuw ontpopt de Man F8 met zijn 180 pk en krachtige V8-motor zich tot een sterproduct bij de bewerkstelliging van het economische mirakel van de jonge Bondsrepubliek. Daarna is het weer tijd voor innovatie met de eerste Duitse turbocompressormotor in 1951. De 6-cilinder haalt 175 pk voor 8,72 liter, wat de prestaties met 35% verbetert. In 1955 gaat het richting München, waar de groep de productie van haar bussen en vrachtwagens onderbrengt in een nieuwe vestiging, terwijl de fabriek van Neurenberg verandert in een competentiecentrum voor de vervaardiging van motoren.

Meteen na de oorlog dragen de vrachtwagens actief bij tot de wederopbouw van het land. De autobussen krijgen eveneens de nodige aandacht en in 1961 verschijnt de eerste modulaire bus, de 750 HO, op de markt. De constructeur bouwt diverse varianten op eenzelfde chassis voor lijnbussen, intercommunale bussen of touringcars.

Banden

In de jaren '70 van de voorbije eeuw neemt Man autoconstructeur Büssing en zijn fabriek in Salzgitter over, waardoor de motor onder de vloer komt te zitten, een specialiteit van Büssing, en hij de beschikking krijgt over het logo van de firma, de leeuw van Brunswick die voortaan de grille van alle Man-bedrijfsvoertuigen zal sieren. In datzelfde decennium sluit Man eveneens een partnership met VW voor de lichte bedrijfsvoertuigen. Dat leidt tot de gezamenlijke productie van de 6- en 8-tonners uit de G-serie die tot in 1993 vervaardigd zal worden. Die samenwerking creëert sterke banden, aangezien Man sedert 2011 deel uitmaakt van de VW groep.

Het nieuwe millennium aanvatten zonder vernieuwing is gewoonweg ondenkbaar voor de Münchense constructeur. Maar de groep onderscheidt zich ook dankzij haar twee paradepaardjes: de cab over vrachtwagen voor langeafstandsvervoer en de vrachtwagen met neus voor de bouw. Zo dankt ze haar eerste titel van 'Vrachtwagen van het jaar' aan het 19.280-model uit 1978. Tal van andere prijzen zullen volgen, zoals die voor de F90 in 1987 waarin heel veel aandacht gaat naar de ergonomie en het comfort van de bestuurder. In de jaren '90 van de twintigste eeuw stoot de F2000 hem van de troon, hoofdzakelijk dankzij zijn standaardmotor met elektronische injectie.

Mijlpalen

Het nieuwe millennium aanvatten zonder vernieuwing is gewoonweg ondenkbaar voor de Münchense constructeur. In 2000 legt de Trucknology Generation Type A (TGA)-serie dan ook nieuwe normen op inzake comfort, ergonomie en technologie met de Man TipMatic of Man Comfort-Shift-systemen om optimaal te schakelen. Tegelijk versterkt de overname van het autobusmerk Neoplan de positie van Man in het topsegment van de touringcars.

Het R&D-team van de groep draait op volle toeren en met de komst van de D20 common rail-motor in 2004 wordt een nieuwe mijlpaal bereikt in de motortechnologie dankzij een zuinige, milieuvriendelijke en elektronisch aangestuurde injectie. Vanuit diezelfde optiek herwerkt Man de lichte en middelzware gamma's en stapt hij in 2005 over op de TGL en TGM. De nieuwe voertuigen voldoen aan de Euro 4-norm dankzij de combinatie van de recirculatie van de uitlaatgassen met een partikelfilter zonder AdBlue-additief. Twee jaar later nemen twee andere modellen het over. Zij vervangen de TGA in het zware gamma. De TGX is bedoeld voor langeafstandsvervoer, de TGS voor zware distributie. Terzijde vermelden we nog even dat Man met die twee modellen de titel van 'Vrachtwagen van het jaar' reeds voor de zevende keer in de wacht sleept, een record in die sector.

Wat de autobussen aangaat, start hij in 2010 de serieproductie van een stadsbus met hybride aandrijving die tot 30% brandstof bespaart.

Alternatieven

Daarna verschijnt de Euro 6-emissienorm die nu nog van kracht is en waaraan de laatste TG-voertuiggeneratie uit 2012 voldoet. De Euro 6-dieselmotoren halen nu tot 640 pk dankzij een drukvulling in twee fasen met turbocompressor. De meest recente D38-motoren die in de herfst van 2014 werden aangekondigd, betekenen een nieuwe stap. Maar momenteel wordt ook werk gemaakt van verschillende, alternatieve aandrijvingsconcepten. Hybride aandrijvingen voor bedrijfsvoertuigen zijn geen uitzondering meer. Tijdens de IAA 2014-beurs heeft Man overigens de TGX Hybrid voorgesteld, terwijl de Metropolis, een vrachtwagen met volledig elektrische aandrijving met Range Extender voor trajecten in de stad, zich in het proefstadium bevindt.

Gecomprimeerd aardgas (cng) en biogas bieden andere alternatieven. De op cng afgestemde motoren kunnen worden gebruikt voor biogas en stoten niet de minste CO2 uit. In 2016 zullen nieuwe cng-vrachtwagens het Man-assortiment komen aanvullen. Een ander onderzoekspoor is dat van de voertuigen zonder bestuurder, maar die bevinden zich nog in de pre-ontwikkelingsfase.

Dergelijke voertuigen zouden bepaalde taken op zich kunnen nemen, zoals signalisatie en beveiliging van autowegwerven. Wat de deur op een kier zet voor andere wegtoepassingen'

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Revive zoekt met Nederlandse partner naar nieuwe projecten

Revive zoekt met Nederlandse partner naar nieuwe projecten

De Gentse projectontwikkelaar Revive en het Nederlandse ontwerp- en onderzoeksbureau Except uit Utrecht gaan samenwerken en willen samen de pionier worden op het vlak van doorgedreven duurzaamheid in de vastgoedsector. Concreet zijn ze in heel[…]

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Erfpachter gezocht voor restauratie en herbestemming kerk Berchem

Erfpachter gezocht voor restauratie en herbestemming kerk Berchem

Metamorfose voor Brugs Minnewaterpark

Metamorfose voor Brugs Minnewaterpark