Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

E-commerce kan sterke toe­gevoegde waarde vormen voor de bouwmaterialenhandelaar

Gerelateerde onderwerpen :

E-commerce kan sterke toe­gevoegde waarde vormen voor de bouwmaterialenhandelaar

Het Ufemat-congres werd opnieuw in goede banen geleid door secretaris-generaal Marnix Van Hoe (foto) en zijn trouwe medewerksters Marianne de Vroome en Chantal Testaert.

Tal van belangrijke vertegenwoordigers van de Europese bouwmaterialenhandel en -productie uit o.m. België, Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Denemarken namen van 5 tot 8 oktober vorig jaar deel aan het 59ste Ufemat-congres in Stockholm. Samen richtten ze hun aandacht op de toegevoegde waarde van de bouwmaterialenhandelaar en niet in het minst op het belang van e-commerce voor hun markt.

Na een korte inleiding door de ceo van Fredell Fabian Fredell en Ulf Gustafsson, directeur van Byggmaterialhandlarna, waarbij de eerste een kunstkader van het 57ste Ufemat-congres in Dubrovnik ontving, bedankte Ufemat-voorzitter Antonio Ballester López Jan en Fabian Fredell om Ufemat te helpen bij de organisatie van dit congres. Hij prees tevens de sprekers Ulf Gustafsson en Johan Rosendahl, voorzitter van Byggmaterialhandlarna, evenals Tapani Mikkeli en Morten Nordbo Jensen, die vanuit België en Denemarken naar de Zweedse hoofdstad waren afgezakt, en het Belgische Ufemat-team met Marnix Van Hoe, Marianne de Vroome en Chantal Testaert voor hun alweer puike organisatie van deze professionele conferentie.

“Vandaag is het een speciale dag voor Ufemat om twee redenen: vooreerst omdat het een congres houdt in de gebouwen van een bouwmaterialenhandelaar om betere oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de markt, en ten tweede omdat dit de thuishaven is van voormalig Ufemat-voorzitter Jan Fredell (1992-1994). Tijdens deze Europese ontmoeting van de bouwmaterialenhandelaars en de bouwmaterialenindustrie willen we de belangrijkste spelers van het professionele segment in ons continent samenbrengen om een breder inzicht te bieden in de ingewikkelde omgeving waarin onze activiteiten zich moeten ontplooien en willen we de uitdagingen die voor ons liggen aanpakken”, verklaarde hij.

Antonio Ballester López besefte dat grote veranderingen op til zijn. Zijn we klaar voor de vierde industriële revolutie? We zien overal rondom ons de bewijzen van razendsnelle en exponentieel evoluerende veranderingen: alomtegenwoordige mobiele supercomputers, intelligente robots, zelfrijdende wagens, neuro-technologische hersenverbeteringen en genetische manipulatie. We staan aan het begin van een revolutie die onze manier van leven, werken en met elkaar omgaan fundamenteel zal veranderen. Volgens het ‘World Economic Forum, Technology Tipping Points and Societal Impact report’ (2015) mogen we ons tegen 2025 verwachten aan de volgende technologische kantelpunten die werden geduid door 800 technologische uitvoerders en experts in de informatie- en communicatietechnologie: 10% van de mensen draagt kleding verbonden met internet (volgens 91,2% van de respondenten), de eerste robotapotheker doet zijn intrede in de USA (86,5%), de eerste 3D-geprinte auto gaat in productie (84,1%), 5% van de consumentenproducten worden in 3D geprint (81,1%), 90% van de bevolking heeft een regelmatige toegang tot internet (78,8%), 10% van alle auto’s op Amerikaanse wegen rijdt zonder chauffeur (78,2%), de eerste transplantatie van een 3D-geprinte lever vindt plaats (76,4%), meer dan 50% van het internetverkeer gaat naar woningen voor huishoudtoestellen en apparaten (69,9%), de eerste stad met meer dan 50.000 mensen zonder verkeerslichten ziet het licht (63,7%) en de eerste AI- (Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie) machine maakt haar opwachting in een raad van bestuur van een bedrijf (45,2%). Er staan ons dus vele verbazingwekkende en ongelooflijke veranderingen te wachten.

“De schaal en de omvang van de verandering verklaren waarom disruptie en innovatie vandaag als acuut worden ervaren. De snelheid van de innovatie in termen van zowel haar ontwikkeling als haar verspreiding is groter dan ooit. De ‘disruptors’ of verstoorders van vandaag - Airbnb, Uber, Alibaba e.d. zijn intussen bekende namen geworden - waren amper enkele jaren geleden nog relatief onbekend. De alomtegenwoordige ­iPhone werd gelanceerd in 2007, maar eind 2015 waren er al 2 miljard smartphones”, wist de Ufemat-voorzitter.

De app-economie

Technologische innovatie heeft steeds een aantal jobs vernietigd, die ze echter heeft vervangen door nieuwe jobs in verschillende activiteiten en mogelijk op andere plaatsen. “Neem bv. de landbouw: in de USA maakten mensen die op het land werkten in het begin van de negentiende eeuw 90% van de arbeidsbevolking uit, vandaag minder dan 2%. De app-economie vormt een mooi voorbeeld van een nieuw jobecosysteem. Dit begon pas in 2008 toen Steve Jobs, de stichter van Apple, externe ontwikkelaars applicaties voor de iPhone liet creëren. In 2015 genereerde de globale app-economie  meer dan 100 miljard dollar aan inkomsten en overtrof ze hiermee de filmindustrie die al meer dan een eeuw bestond”, stipte Antonio Ballester López aan.

Het ‘World Economic Forum’s Future of Jobs report’ markeert de wijdverspreide disrupties op de arbeidsmarkt. De technologische innovaties tijdens de komende jaren zullen leiden tot een automatisering van hoogrepetitieve taken, die het verlies van talrijke jobs zullen veroorzaken. Tegelijk zullen deze innovaties echter nieuwe jobs scheppen. Om voorbereid te zijn op deze uitdagingen moeten bedrijven streven naar een nieuwe aanpak inzake arbeids- en personeelsplanning en talentmanagement, waarbij betere prognosegegevens en planningsstatistieken kunnen anticiperen op de vaardigheden die in de toekomst nodig zullen zijn.

“We moeten onszelf vele vragen stellen, maar de belangrijkste is volgens mij: waarover gaat onze modelbusiness? Misschien moeten we opnieuw nadenken over het gewicht van en de relatie tussen twee belangrijke factoren: de rol van human resources (personeelszaken) als een bron van reële waarde voor onze business en hoe we moeten omgaan met de technologische revolutie. Er zijn vele aspecten om te analyseren en dit zal het succes van onze business in de toekomst bepalen, maar ik zal me nu alleen toespitsen op twee ervan: de gsm en de online verkoop. Vandaag zijn er op onze planeet meer mobiele toestellen (10 miljard) dan mensen (7,6 miljard). Meer dan 80% van de 16- tot 74-jarigen in de Europese Unie (EU) gebruikten internet in 2016, in vele gevallen op verscheidene toestellen. Gsm’s of smartphones waren de meest gebruikte toestellen door volwassenen om op internet te surfen (71% van de internet-gebruikers). De tijd die bv. volwassenen in het Verenigd Koninkrijk investeren in digitale inhoud blijft toenemen: consumenten besteedden in 2016 25 minuten extra per dag aan digitale toestellen in vergelijking met het jaar voordien, en bijna alle groei is te danken aan smartphones. In 2016 namen mobiele media twee uur en veertig minuten per dag in beslag”, vertelde de Ufemat-voorzitter.

Amazon

Hij onderzocht ook hoeveel van deze digitale tijd wordt gebruikt door onze consumenten in onze bedrijven. “Online verkoop werkt op twee manieren: de detailhandel (retail) en de groothandel (wholesale). Alleen de online verkoop van de detailhandel groeit elk jaar wereldwijd met meer dan 20%. Amazon heeft in amper vijf jaar zijn verkoopcijfers met meer dan 100 miljard dollar verhoogd, van 60 miljard dollar in 2012 naar een verwachte 165 miljard dollar in 2017”, merkte Antonio Ballester López op.

Wat moeten we doen? “Onze collega’s aan de andere kant van de Atlantische Oceaan stellen zich dezelfde vragen als wij, en  sommigen vinden reeds antwoorden op deze vragen. De Amerikaanse keten van bouwmarkten The Home Depot meldde in 2016 een jaargroei met 19% in de online verkoop. De winkelier deelde mee dat e-commerce vandaag 5,9% van zijn totale verkoop vertegenwoordigt. The Home Depot genereerde in 2016 94,595 miljard dollar aan inkomsten zonder dat het de jongste drie jaar nieuwe winkels opende. The Home Depot exploiteert ongeveer 1.900 winkels in de USA.  Klanten zullen de mogelijkheid krijgen om tegen een extra vergoeding een leveringsperiode van twee tot vier uur te kiezen voor producten die via deze service online zijn besteld”, lichtte de Ufemat-voorzitter toe.

The Home Depot werd één van ‘s werelds meest innovatieve firma’s genoemd. Het werd geëerd voor zijn krachtige e-commerce-strategie en voor zijn inspanningen om de digitale winkelervaring en de winkelervaring in de winkel te integreren. Dit zijn de sleutels tot het succes: eerst rolde het bedrijf een bijgewerkte homedepot.com site en een opnieuw ontworpen app uit, inclusief nieuwe features of kenmerken die het makkelijk maken voor klanten om hun bestellingen in de winkel of thuis af te werken; ten tweede introduceert The Home Depot nieuwe producten en technologieën die het klanten makkelijker dan ooit maken om met hun huizen te communiceren en ze comfortabeler, efficiënter en veiliger te maken; en in derde instantie maakt de mobiele app van de winkelier bv. gebruik van AR- (Augmented Reality) technologie om klanten met hun telefoons virtuele items in de echte wereld te laten plaatsen, en gebruikt hij ook een spraakgestuurde zoekfunctie en GPS in de winkel om shoppers te helpen het product te vinden dat ze nodig hebben.

Antonio Ballester López merkte op dat een generatiewissel leidt tot nieuwe klanten met verschillende waarden. “We moeten ons allemaal eerst aanpassen en daarna de concurrentie aangaan om hen de best mogelijke antwoorden aan te reiken. Ufemat moet het noodzakelijke punt van kennisuitwisseling zijn om ons sterker te maken, net zoals de Europese bouw een gemeenschappelijk project moet zijn om ons Europeanen sterker te maken in het licht van de huidige uitdagingen. Ufemat is de plaats waar de banden tussen de belangrijkste Europese spelers moeten gesmeed worden. Dat is de reden waarom we moeten helpen om een project te bouwen dat in staat is om zijn centrifugale krachten te overwinnen en een kader voor bedrijfsontwikkeling te ontwerpen waarmee een groot aantal Europeanen zich kunnen identificeren. Hierbij kunnen we niet langzaam tewerk gaan. “In de nieuwe wereld eet de grote vis niet de kleine vis, maar eet de snelle vis de trage vis”, beweerde Klaus Schwab, stichter en voorzitter van het World Economic Forum”, benadrukte hij.

Groeiende Zweedse economie

Jonas Arnberg, ceo van het bedrijf HUI Research AB dat onderzoekers en consultants tewerkstelt, bekeek ‘De grote verschuiving, hoe de digitalisering de basis voor de detailhandel verandert’. “De Zweedse economie staat aan de top en haar detailhandel groeit al twintig jaar op rij. De groei van de detailhandel overtreft overigens het bruto binnenlands product (bbp), waarvan 50% afkomstig is van de export. Tijdens de financiële crisis noteerde de detailhandel een groei met 3,5%, zodat we tegelijk konden bezuinigen en consumeren. Vandaag is het klimaat fantastisch voor consumptie omdat de rentevoet negatief is. Bouwmaterialen overtreffen de detailhandel en al de rest. In Denemarken daarentegen spartelt de detailhandel nog onder het niveau van 2007. Hard discount wint marktaandeel en de prijzen zullen blijven dalen. Er is een structurele verandering aan de gang. De detailhandel veranderde altijd in de loop der jaren en moet online zijn. Het aandeel van e-commerce stijgt steeds sneller en is toegenomen van 1% in 2003 over 4% in 2010 naar 9% eind 2017; de groei versnelt dus. De demografische verschuiving zal bijdragen tot een sterkere groei van e-commerce”, voorspelde hij.

“Digital natives”, de generatie die opgroeide in een tijd waarin computers en internet reeds een essentieel onderdeel vormden van de maatschappij (in de grafiek gedefinieerd als mensen die vanaf 1990 zijn geboren) vertegenwoordigden 1% van de bevolking in 1990, 13% in 2000 en 32% in 2016 en zullen meer dan 50% uitmaken in 2030. Mensen van rond de veertig kopen minder online dan min-veertigjarigen.

“Voedselmigratie beïnvloedt het hele retaillandschap. De verkoop van snel bewegende consumptiegoederen vertegenwoordigt ongeveer 330 miljard SEK (Zweedse Kronen) en e-commerce is goed voor 1% van de totale verkoop van deze goederen (ter vergelijking: 5% van het meubilair en de woninginrichting, 9% van de sporthandel en van bouwmaterialen, 14% van de mode,  26% van de elektronica en 49% van de boeken worden online verkocht). Er is een voedingswinkel in elk winkelcentrum en als deze sector groeit, zal het ganse retaillandschap veranderen. Dit retaillandschap wordt gekenmerkt door groei online en dichtbij winkelen. We zien ook toenemende prijsvergelijkingen (de online verkoop van merken zal een zeer scherpe concurrentie vormen) en erg succesvolle initiatieven zoals Black Friday, dat werd ingevoerd uit de USA. De digitalisering duwt de prijzen naar beneden: tot 2004 stegen de consumentenprijzen, daarna daalden ze. Fysieke winkels worstelen met stijgende huren en salarissen. Het online aandeel van boodschappen doen bedraagt 4% in Finland, 6% in Zweden en 28% in Groot-Brittannië; Groot-Brittannië en Finland leden onder een financiële crisis, Groot-Brittannië verwerkte ook nog een economische crisis. Klanten hebben de macht en ze willen topkwaliteit en prijstransparantie”, benadrukte Jonas Arnberg.

We evolueren naar grotere verschillen tussen winstgevende en niet-winstgevende bedrijven en naar minder maar grotere bedrijven (20% minder winkels voor elektronica, - 18% voor huisdecoratie, - 15% voor sportartikelen, - 14% voor boeken en schoenen en - 13% voor speelgoed). 13 Zweedse detailhandelaars nemen 50% van de totale kleinhandelverkoop voor hun rekening. De buitenlandse competitie en concurrentie neemt snel toe: tussen 2009 en 2016 is het aantal Europese e-commercebedrijven die hun waren verkopen aan Zweedse consumenten gestegen van 12 naar 489.

“Adlibris AB (boeken) en Wish zijn grote spelers. Zalando (met een omzet van 912 miljoen SEK in Zweden en 28,7 miljard SEK in totaal, met een groei van 52% in Zweden en van 34% in totaal, met geen enkele werknemer in Zweden en 10.000 werknemers in totaal, met geen winkels in Zweden en online bedrijven in 15 Europese landen) kan de laagste prijzen, het grootste assortiment aan producten en de beste ervaring aanbieden. Europa wordt gedigitaliseerd. Enkele jaren geleden stonden we aan de top, maar nu niet meer. Centraal-Europa beschikt over een betere positie voor verzending en het werken op grote schaal”, stelde de ceo van HUI Research AB vast.

Peak Store 2021 toont de geschatte groei voor de detailhandel en e-commerce: tegen 2025 zal de detailhandel geslonken zijn met 20 miljard SEK terwijl de buitenlandse e-commerce zal toegenomen zijn met 20 miljard SEK en de totale e-commerce met 40 tot 50 miljard SEK zal gestegen zijn.

Binnen tien jaar bestaat 50% van de business uit inkomsten die de groep vandaag niet heeft”, beweert de Zweedse technologiehandelsgroep Axel Johnson AB. Technologie werkt als een concentratiefactor. Een tijdje geleden werd meegedeeld dat Amazon Whole Foods, een premium verkoper van levensmiddelen in de USA, ging kopen voor 13,7 miljard dollar. Het eerste wat Google deed, was de prijzen verlagen. “Globaal gezien willen 50% van de consumenten private gegevens en informatie delen zolang dit resulteert in een gepersonaliseerde ervaring en een gepersonaliseerd aanbod”, weet de wereldwijde professionele dienstverlener Accenture. Retail ondergaat een digitale transformatie en digitalisering en e-commerce groeit snel tot 2025. Is het keerpunt voor e-commerce vandaag? Prijzen en winsten worden naar beneden gedrukt. De groeiende e-commerce leidt ook tot een nieuwe competitie door buitenlandse e-commerce spelers en in een gedigitaliseerde wereld worden winkelpatronen aangetrokken tot een nauwere handel”, besloot Jonas Arnberg. Hij vroeg zich ook af wat er zou gebeuren wanneer de economie zou krimpen.

De digitale transformatie

Johan Rosendahl presenteerde ‘De Zweedse bouwmaterialenmarkt in het algemeen en de structuur en ontwikkeling van de Zweedse inkoopgroepen in het bijzonder’. Zelf is hij een bouwmaterialenhandelaar met vier winkels in Stockholm en hij is ook de voorzitter van de vereniging van Zweedse bouwmaterialenhandelaars Byggmaterialhandlarna.

“De Zweedse bouwmaterialenmarkt is een opwindende niche waarin de jongste twintig jaar heel wat is gebeurd. De sector ontwikkelt zich sterk en de consolidatie is volop aan de gang. Voeg hieraan de steeds groter wordende e-commerce, de digitale transformatie in de maatschappij en de globalisering toe en we hebben een markt die een grote transformatie ondergaat”, vertelde hij.

Houtzagerijen

De Zweedse bouwmaterialenmarkt groeide historisch uit de Zweedse houtzagerij en houtindustrie. Vanaf de late negentiende eeuw en in de twintigste eeuw waren er talrijke kleine zagerijen en houtwerven die gezaagd hout verkochten. Geleidelijk aan begonnen de houtwerven ook andere bouwmaterialen te verkopen. Daarnaast waren oude ijzerhandels of handelaars in ijzerwaren actief, die de noodzakelijke zaken voor huizen en huishoudens verkochten. In Skansen, een openluchtmuseum en dierentuin op het Stockholmse eiland Djurgården dat de plaatselijke manier van leven tijdens de jongste eeuwen uitbeeldt, kan je nog zo’n oude ijzerhandel bezoeken. Vandaag bestaan tal van “one-stop shops”, waar je alles onder één dak vindt. Superstores in bouwmaterialen en de doe-het-zelf-sector hebben de markt overgenomen en vandaag zijn er nog maar enkele van deze gespecialiseerde bouwmarkten over.

“Sinds de jaren ’90 van de twintigste eeuw heeft de sector een aanzienlijke ontwikkeling meegemaakt. In de vroege nineties was er eigenlijk maar één gespecialiseerde keten voor bouwmaterialen: Beijer Byggmaterial. Daarnaast bestonden er vele kleine private Zweedse bedrijven met lokale merken. Co-op winkels, waar de mensen hun levensmiddelen kochten, hadden eveneens bouwmaterialensecties”, legde Johan Rosendahl uit.

In de jaren ’90 van vorige eeuw en de eerste jaren van de eenentwintigste eeuw gebeurde heel wat. Grote doe-het-zelf superstores zoals de Duitse ketens Bauhaus en Hornbach evenals de Finse keten K-rauta vestigden winkels op diverse locaties in Zweden. Lagekostenketens zoals Byggmax en Jem & Fix groeiden aanzienlijk. De traditionele sector van bouwhandelaars bestaat vandaag uit negen ketens, waarvan er drie bekend zijn als kopersgroepen of inkoopgroepen - zelfs als ze vandaag heel wat meer doen dan alleen maar inkopen. Daarnaast heeft deze sector de afgelopen jaren een sterke groei meegemaakt in de e-commerce, met spelers als Bygghemma en Skånska Byggvaror.

“De ganse sector definiëren is moeilijk omdat de lijnen tussen de verschillende sectoren vervagen. Talrijke handelaars en ketens passen constant hun assortiment aan aan nieuwe eisen van klanten en zakelijke kansen. Zo kan je vandaag in Zweedse bouwmaterialenwinkels meubelen, verlichting en zelfs aquariums vinden”, merkte de voorzitter van Byggmaterialhandlarna op.

De zuivere bouwmaterialenhandelaars, waaronder de meeste grote ketens, hebben zich de afgelopen jaren zeer goed ontwikkeld. De markt, die heel moeilijk precies kan gedefinieerd worden, heeft een jaaromzet van ongeveer 7 miljard € (exclusief btw) verspreid over een duizendtal winkels. Van 2010 tot 2016 maakte de Zweedse bouwmaterialenmarkt steeds een positieve ontwikkeling door behalve in 2012 (- 3,9%). In 2017 was er tot en met augustus een opleving met 4,9% in vergelijkbare winkels in vergelijking met dezelfde periode het jaar voordien.

Johan Rosendahl stelde ook de spelers op de Zweedse markt voor en sprak over het deel van de markt dat diegenen omvat die als traditionele bouwhandelaars worden beschouwd (wier klanten vooral bedrijven zijn, maar die ook aan particulieren verkopen). “De grootste van de ondernemingen in volle eigendom is nog steeds Beijer Byggmaterial, dat al vele jaren op de Zweedse markt actief is. Het heeft een omzet van 540 miljoen € in zijn 72 winkels. Beijer staat officieel te koop sinds zijn Britse eigenaar Wolsley vorig jaar aankondigde dat het zich wilde ontdoen van de hele DT Group (waaronder ook STARK in Denemarken en Finland, evenals een aantal andere bedrijven). De tweede grootste is Optimera, eigendom van Saint-Gobain, dat sterk groeit door talrijke private Zweedse handelaars op te kopen. We hebben ook twee grote zuiver Zweedse spelers die hun wortels hadden in de Zweedse bosbouwindustrie: zowel Derome als Karl Hedin bezitten bosgebieden en voeren houtzagerij-activiteiten uit, maar zijn ook bouwmaterialenhandelaars, grotendeels met het oog op het verzekeren van een veilige en gestage stroom van hun eigen productie naar de Zweedse markt naast een meer fluctuerende export”, verklaarde hij.

Inkoopgroepen

Er zijn drie Zweedse inkoopgroepen, en min of meer alle private Zweedse bouwmaterialenhandelaars zijn lid van één van deze drie. De grootste is XL-BYGG met 135 winkels, en de grootste Zweedse zuivere online handelaar Bygghemma is eveneens een aandeelhouder. De andere twee zijn Woody, waartoe Fredells behoort, en Bolist, dat bestaat uit vele kleine bouwhandelaars en bouwmarkten.

“De doe-het-zelf superstores en de lagekostenketens verkopen vooral aan consumenten, hoewel ze ook de professionele klanten trachten te bereiken. De grootste in Zweden is momenteel Bauhaus, met een verkoopcijfer van 490 miljoen € in zijn 18 superstores. De Zweedse lagekostenketen BYGGMAX, op de Zweedse beurs genoteerd, groeit snel en opent elk jaar vele nieuwe winkels. Ze groeien ook sterk door e-commerce; niet alleen met hun eigen online verkoop, maar dezelfde firma bezit ook zuiver online operatoren zoals Skånska Byggvaror en Buildor.se. Gedurende zijn aanwezigheid op de Zweedse markt heeft het Finse K-rauta weinig of zelfs geen winst geboekt. Ze fusioneren met de loodgietersgroothandel Onninen, die evenmin winst maakt. Onze Finse buren willen echter niet opgeven, ondanks reeds vele jaren met rode cijfers”, verklaarde de voorzitter van de vereniging van Zweedse bouwmaterialenhandelaars.

In zijn lijst heeft hij alleen de grootste twee opgenomen van het enorme aantal verschillende e-tailers die steeds sterker groeien op de Zweedse markt. Bygghemma is onderdeel van de XL-BYGG inkoopgroep en Skånska Byggvaror maakt deel uit van de Byggmax Group, een lagekostenketen. Er zijn veel meer operatoren en daarnaast hebben bijna alle grote ketens hun eigen e-commerce oplossingen. Over het algemeen heeft e-commerce een aandeel van ongeveer 10% op de Zweedse markt van bouwmaterialen, een cijfer dat onafgebroken sterk groeit.

“We kunnen trachten deze operators in een grafiek uit te zetten om de markt te illustreren met de zware bouwmaterialen voor bouwconstructies bovenaan de schaal en meer meubels en oppervlakteafwerkingen onderaan, en waarbij de klantuitval zich vooral bij consumenten aan de linkerkant en B2B aan de rechterkant situeert. Zo kunnen we zien hoe de Zweedse markt er ongeveer uitziet. Er is een duidelijke scheiding: de traditionele bouwmaterialenhandelaars werken duidelijk vooral met zwaardere bouwmaterialen voor bedrijven terwijl de doe-het-zelf superstores en e-commerce primair gericht zijn op consumenten en grotendeels bestaan uit lichtere materialen en meubels”, wist Johan Rosendahl.

Hij herhaalde dat de lijnen tussen de sectoren vervagen en dat nog veel meer spelers op één of andere manier bouwmaterialen of gelijkaardige goederen op de Zweedse markt verkopen. Denk maar aan de hele verfsector met zijn merken, industriële benodigdheden, de goedkope superstores, de elektrische en sanitairgroothandels, ... De grootste detailhandel van keukens in Zweden is de meubelsupermarkt Ikea.

“Als we echter kijken naar het meer bouwgeoriënteerde deel van de Zweedse markt, dat een omzet van ongeveer 7 miljard € vertegenwoordigt in pakweg 1.200 winkels, dan hebben de grote ketens vandaag een marktaandeel van zowat 33% terwijl de inkoopketens iets groter zijn met ongeveer 36%. Momenteel vindt hier evenwel een consolidatie plaats waarbij de grote bedrijven kleinere en doorgaans private Zweedse ondernemingen opkopen. Terzelfdertijd  doet zich een grote expansie voor waarbij nieuwe lagekostenhandelaars en doe-het-zelf superstores zich vestigen, inclusief op internet. Hoewel de Zweedse private bouwmaterialenhandelaars dus vandaag nog steeds het grootste marktaandeel innemen, staan ze tegenover grote uitdagingen en een scherpe competitie door het huidige snelle tempo van ontwikkeling en consolidatie”, duidde Johan Rosendahl.

 Later gaan we in twee navolgende delen nog dieper in op de rest van dit Ufemat-congres.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Aftellen naar Matexpo

Aftellen naar Matexpo

Wie de jongste dagen langs Kortrijk Xpo reed, heeft het ongetwijfeld gemerkt. De opbouw van materieelvakbeurs Matexpo is in volle gang. Wie de vakbeurs wil bezoeken, moet nog eventjes geduld hebben, tot 11 september. Wie nog een ticket wil of[…]

Negen kandidaten voor drie Matexpo Awards

Negen kandidaten voor drie Matexpo Awards

‘Mijn Thuis Op Maat’ doet architectuur beleven

‘Mijn Thuis Op Maat’ doet architectuur beleven

Limburgse wegenbouwers in de ban van BIM

Limburgse wegenbouwers in de ban van BIM

Meer artikels