Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Duitsland geeft startsein voor enorme spooruitbreiding

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Duitsland geeft startsein voor enorme spooruitbreiding

De Duitse spoorwegbeheerder DB Netz begint met de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De start van de werkzaamheden gebeurt in Oberhausen ‘an der Rothofstraße’ met de realisatie van een nieuw viaduct dat straks over de sporen heen gaat. Het is de eerste van meer honderd viaducten en bruggen die op de 73 km lange route tussen Emmerich en Oberhausen moeten worden gebouwd of aangepast. Ook de stations langs de nieuwe spoorroute worden verbouwd en op heel wat plaatsen komen geluidsschermen.

Het officiële startsein van het enorme project werd gegeven door Michael Groschek, minister van Verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, en Enak Ferleman, de Duitse staatssecretaris voor Transport. De realisatie van het derde spoor dwars door een aantal grote steden zal nog vele jaren in beslag nemen. Tijdens de werkzaamheden zal het niet altijd mogelijk zijn om ook treinen te laten rijden. Goederentreinen worden in Nederland dan omgeleid via de Brabant- en Bentheimroute. Dit jaar zal tijdens een aantal weekends en gedurende zeven werkweken slechts één spoor beschikbaar zijn.

Dankzij deze spooruitbreiding kunnen in de toekomst meer treinen gebruik maken van de zogenaamde Betuweroute, een 160 km lange Nederlandse goederenspoorlijn van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens met Duitsland, Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer treinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en het Italiaanse Genua, één van de belangrijkste internationale treinroutes voor het goederenvervoer in Europa.

Op die route is het traject tussen Zevenaar en de Duitse grens - Oberhausen een knelpunt dat bovendien niet berekend is op het groeiende treinverkeer. Daarom worden in Nederland en aan de Duitse grens eveneens 3 km extra spoor aangelegd. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de zogenaamde Betuweroute is de jongste jaren gegroeid en zal onder meer door de komst van de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte naar verwachting toenemen, waardoor meer capaciteit nodig is.

De Betuweroute is in 2007 in gebruik genomen en wordt sinds juli 2015 beheerd door ProRail. De lijn wordt door verschillende spoorwegmaatschappijen gebruikt. Ze behoort tot de zogenaamde grote infrastructurele projecten en is veruit het grootste en duurste bouwproject dat de Nederlandse overheid ooit heeft opgezet. Het budget was in 1995 vastgesteld op (omgerekend) 1,1 miljard €, maar het totale kostenplaatje zou uiteindelijk 4,7 miljard € bedragen.

Die enorme overschrijding van de geraamde kostprijs leidde tot grote verdeeldheid bij politici en de bevolking en tot een onderzoek door de Algemene Rekenkamer. De toen al aangekondigde uitbreiding van het aansluitende Duitse spoorwegnet had volgens de oorspronkelijke planning al in 2003 moeten gerealiseerd zijn. Vandaag, zo’n veertien jaar later, is men dan toch beginnen te bouwen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Orderboek CFE blijft stabiel met 1,45 miljard €

Orderboek CFE blijft stabiel met 1,45 miljard €

De beursgenoteerde bouwgroep CFE maakte tussentijdse cijfers bekend. Het orderboek van CFE blijft nagenoeg stabiel, met 1,46 miljard € op 31 maart 2021. Vooral MBG (Bouw België), BPC (Bouw België), CFE Polska en VMA haalden veel[…]

Rome probeert duizenden iconische pijnbomen te redden

Rome probeert duizenden iconische pijnbomen te redden

Verwaarloosd plein in centrum Göteborg wordt groene oase

Verwaarloosd plein in centrum Göteborg wordt groene oase

Bouwen in Brussel werd op één jaar tijd 8% duurder

Bouwen in Brussel werd op één jaar tijd 8% duurder

Meer artikels