Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Drie testen moeten openbaar vervoer hertekenen

Gerelateerde onderwerpen :

,

De Vlaamse regering start dit najaar met drie testprojecten voor de hertekening van het openbaar vervoer. Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De Ridder (N-VA) diende een voorstel van decreet in om 'regelluwe zones' te creëren. Dit zijn gebieden waar de huidige regelgeving inzake openbaar vervoer niet meer geldt. Zo kan het nieuwe, meer vraaggerichte openbaar vervoer getest worden, waarbij bv. ook taxi's en deelauto's betrokken worden bij het openbaar vervoersbeleid.

Veel steun

Zopas werd het voorstel van decreet behandeld in de plenaire vergadering van het Vlaamse parlement. 'Het kon op kamerbrede steun rekenen, wat erop wijst dat iedereen het belang inziet van het werk maken van een andere, meer vraaggerichte, invulling van ons openbaar vervoersbeleid', aldus Annick De Ridder.

Deelauto's

'We kijken niet langer individueel naar de bus, fiets, taxi of auto, maar bekijken het speelveld voortaan als geheel. Als er ergens veel mensen zich willen verplaatsen, kan een buslijn aangewezen zijn, maar in landelijke gebieden of op zeer vroege of late uren kan hun mobiliteit net zo goed gegarandeerd worden door een gesubsidieerde taxi of een deelauto', verduidelijkt de Vlaamse volksvertegenwoordiger.

Drie regio's

Concreet zullen testprojecten starten in drie regio's: Mechelen, Aalst en de Westhoek. De lokale overheden, aanbieders van vervoer en een onafhankelijke regisseur zullen samengebracht worden om te bekijken hoe de Vlaming het efficiëntste op zijn bestemming geraakt.

'We hopen het project tegen het najaar operationeel te hebben. Na een jaar kunnen we het proefproject dan evalueren en de principes hopelijk ook uitrollen over heel Vlaanderen', aldus Annick De Ridder. Om duidelijk te maken dat het een proefproject betreft dat beperkt is in de tijd, werd er nog een amendement toegevoegd om de einddatum op 31 maart 2018 te zetten.

Vraaggericht

'Dit is een echte revolutie in ons mobiliteitsbeleid. We vertrekken niet langer van de blinde aanbodpolitiek, maar van de vraag van de reiziger. Het pure aanbodbeleid van het verleden heeft geen persoon extra overtuigd om de overstap te maken naar het openbaar vervoer. Door echt vraaggericht te gaan rijden en aangepast vervoer aan te bieden, hopen we net meer te kunnen doen met dezelfde publieke middelen. En uiteraard blijft het einddoel om eindelijk meer mensen ertoe te verleiden het openbaar vervoer te gebruiken, of toch al minstens voor een deel van hun traject', besluit Annick De Ridder.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Belgisch Solar Team wordt wereldkampioen

Belgisch Solar Team wordt wereldkampioen

Het Belgische Solar Team heeft de World Solar Challenge 2019 in Australië gewonnen, een wedstrijd waarbij met een zelfgebouwde wagen op zonne-energie op enkele dagen tijd 3.021 km wordt gereden. De start is in de noordelijke stad Darwin en[…]

17/10/2019 | EnergieMilieu
Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven

Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven

Studie voor aanleg tweede spoor op het traject van de IJzeren Rijn

Studie voor aanleg tweede spoor op het traject van de IJzeren Rijn

Nieuw busbaantracé voor campus Gasthuisberg

Nieuw busbaantracé voor campus Gasthuisberg

Meer artikels