Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Drie testen moeten openbaar vervoer hertekenen

Gerelateerde onderwerpen :

,

De Vlaamse regering start dit najaar met drie testprojecten voor de hertekening van het openbaar vervoer. Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De Ridder (N-VA) diende een voorstel van decreet in om 'regelluwe zones' te creëren. Dit zijn gebieden waar de huidige regelgeving inzake openbaar vervoer niet meer geldt. Zo kan het nieuwe, meer vraaggerichte openbaar vervoer getest worden, waarbij bv. ook taxi's en deelauto's betrokken worden bij het openbaar vervoersbeleid.

Veel steun

Zopas werd het voorstel van decreet behandeld in de plenaire vergadering van het Vlaamse parlement. 'Het kon op kamerbrede steun rekenen, wat erop wijst dat iedereen het belang inziet van het werk maken van een andere, meer vraaggerichte, invulling van ons openbaar vervoersbeleid', aldus Annick De Ridder.

Deelauto's

'We kijken niet langer individueel naar de bus, fiets, taxi of auto, maar bekijken het speelveld voortaan als geheel. Als er ergens veel mensen zich willen verplaatsen, kan een buslijn aangewezen zijn, maar in landelijke gebieden of op zeer vroege of late uren kan hun mobiliteit net zo goed gegarandeerd worden door een gesubsidieerde taxi of een deelauto', verduidelijkt de Vlaamse volksvertegenwoordiger.

Drie regio's

Concreet zullen testprojecten starten in drie regio's: Mechelen, Aalst en de Westhoek. De lokale overheden, aanbieders van vervoer en een onafhankelijke regisseur zullen samengebracht worden om te bekijken hoe de Vlaming het efficiëntste op zijn bestemming geraakt.

'We hopen het project tegen het najaar operationeel te hebben. Na een jaar kunnen we het proefproject dan evalueren en de principes hopelijk ook uitrollen over heel Vlaanderen', aldus Annick De Ridder. Om duidelijk te maken dat het een proefproject betreft dat beperkt is in de tijd, werd er nog een amendement toegevoegd om de einddatum op 31 maart 2018 te zetten.

Vraaggericht

'Dit is een echte revolutie in ons mobiliteitsbeleid. We vertrekken niet langer van de blinde aanbodpolitiek, maar van de vraag van de reiziger. Het pure aanbodbeleid van het verleden heeft geen persoon extra overtuigd om de overstap te maken naar het openbaar vervoer. Door echt vraaggericht te gaan rijden en aangepast vervoer aan te bieden, hopen we net meer te kunnen doen met dezelfde publieke middelen. En uiteraard blijft het einddoel om eindelijk meer mensen ertoe te verleiden het openbaar vervoer te gebruiken, of toch al minstens voor een deel van hun traject', besluit Annick De Ridder.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Jonge werknemers positief over alternatieve vormen van mobiliteit

Jonge werknemers positief over alternatieve vormen van mobiliteit

De jongste generatie werknemers staat positief tegenover het mobiliteitsbudget en alternatieve vormen van mobiliteit. Het mobiliteitsbudget speelt weliswaar een belangrijke rol in de noodzakelijke vergroening van wagenparken, maar wordt nog maar[…]

21/11/2022 | Bedrijfswagens
Nieuwe reeks van 252 laders voor De Lijn

Nieuwe reeks van 252 laders voor De Lijn

Terhills neemt zelfrijdende shuttles in gebruik

Terhills neemt zelfrijdende shuttles in gebruik

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari

Meer artikels