Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Doka levert ingenieuze bekisting voor A11

Doka levert ingenieuze bekisting voor A11

De A11 tussen Brugge en Westkapelle wordt geen snelweg in de klassieke zin van het woord. Door de morfologie van enkele brugdekken en tunnelwanden was er nood aan ingenieuze bekistingstechnieken. Tegelijk moest een strakke timing aangehouden worden. Doka ontwikkelde hiervoor specifieke bekistingsoplossingen, zowel inzake expertise, techniek als logistiek.

Het meest in het oog springende element in het project is ongetwijfeld het anderhalve kilometer lange viaduct na de eerste verkeerswisselaar in Brugge. De brugdekken worden van pijler tot pijler gestort met een metalen vakwerkconstructie en geïntegreerde bekisting.

'In dat vakwerk, het MMS-M351-systeem van de Portugese firma Berd, is de bekisting uitgewerkt met ons Doka Top 50-systeem. Naarmate het beton gestort wordt, wordt de constructie meer op spanning gebracht met kabels, om de betonlasten en doorbuigingen te compenseren. We hebben een vernuftige studie moeten uitvoeren om hierop in te spelen. Ook de lengte- en breedtewijzigingen waren niet altijd eenvoudig. Zowel in de lengte als in de breedte kunnen bekistingselementen vervangen of aangepast worden', zeggen managing director Koen Lamers en technical manager Brecht Diependaele van Doka.

Berd

Het A11-viaduct is de eerste Belgische toepassing van het Berd-systeem. Wereldwijd zijn er slechts drie aanbieders van een dergelijk horizontaal verplaatsbaar bekistingssysteem. Voor de A11 wordt het Berd-systeem bediend door het Portugese Construgomes, de vaste aannemer van Berd.

Aan de kruisingen van het viaduct met twee bestaande spoorlijnen kan het Berd-systeem niet ingezet worden. Daar wordt de SL1-ondersteuning van Doka gebruikt als tijdelijke overkluizing. Hiervoor zijn vier fases nodig, die in lengte variëren van 54 tot 99 m. Het treinverkeer ondervindt hiervan nagenoeg geen hinder.

Wereldwijd zijn er slechts drie aanbieders van een dergelijk horizontaal verplaatsbaar bekistingssysteem.

“Voor de bouw van twee tunnelkokers over de sporen van de lijn Brugge-Blankenberge/Zeebrugge zorgt de SL1-structuur ervoor dat de tunnelwanden gebetonneerd kunnen worden met Framax-kaderbekisting. De dakplaat wordt gestort op Doka 3SO-panelen die rusten op de bovenstructuur van de SL1-constructie. 'De uitdaging bestaat erin om de SL1-structuur tijdens de nachtelijke buitendienststellingen boven de sporen en de bovenleidingen te monteren. De bovenstructuur mag niet raken aan de bovenleidingen en de catenaire palen. We werken met moten van 12,5 m. Na het uitharden van het beton van één moot wordt de tunnelbekisting boven de sporen verreden naar de volgende moot', vertelt Brecht Diependaele.

Tunnelwanden

Een vierde toepassing van Doka is de simultane bekisting van de tunnelwanden met één rechte en één schuine zijde in de anderhalf kilometer lange sleuf waarin de A11 na het overbruggen van het Tweelingkanaal verdwijnt en de tunnel voor het linksafslaand verkeer van Antwerpen naar Brugge aan de nieuwe verkeerswisselaar in Westkapelle. 'Daar gebruiken we de Top 50-dragerbekisting en vooral in het deel aan de verkeerswisselaar heeft dat behoorlijk wat voeten in de aarde gehad', weet Koen Lamers. De maximale storthoogte per betonneerfase bedraagt 9,8 m. De wanden van de tunnels zijn dichter naarmate ze dichter bij de uiteinden van de tunnel komen.

"We hebben al onze expertise en technische inventiviteit moeten inzetten om de bouw van de kunstwerken probleemloos te laten verlopen.'

“Door de bocht in de tunnel ligt de vloerplaat schuin. De binnenkant van de tunnelwand loopt geïnclineerd over een variërende hoek tot maximaal 15°. Niet enkel de hoogte van de varieert in de langsrichting, ook de dikte van de basis van de wanden varieert in de dwarsrichting. Het is behoorlijk complex om dit met één bekisting op te vangen. Wat verder naar Brugge zitten we dan weer met een constante inclinatie van 5° en een vlakkere vloerplaat, wat al wat eenvoudiger is. Op vraag van het aannemersconsortium hebben we de bekisting zo ontworpen dat na de betonnering van de hoogste wanden kan overgeschakeld worden op de lagere wanden door de wandbekistingspanelen stelselmatig in te korten', besluit Brecht Diependaele.

"We hebben voor de A11 al onze expertise en technische inventiviteit moeten inzetten om de bouw van de kunstwerken probleemloos te laten verlopen', weet Koen Lamers van Doka.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen