Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Digi-Barometer voor wegenbouwbedrijven

Gerelateerde onderwerpen :

,
Digi-Barometer voor wegenbouwbedrijven

Negen toonaangevende partijen in de ICT- en wegenbouwsector lanceerden op 4 juli de Digi-Barometer, een online benchmarktool die specifiek voor de Belgische wegenbouwbedrijven werd ontwikkeld. Wegenbouwers worden aangemoedigd om deel te nemen aan de gratis benchmark via de website www.Digi-Barometer.be. Daarmee wordt nagegaan hoe digitaal je bedrijf is en waar je staat ten opzichte van andere deelnemende bedrijven. Je krijgt tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst.

De focus ligt op de ‘kritische bedrijfsprocessen’ van de wegenbouwers waarbij de digitalisatiegraad van elke deelnemer wordt gemeten. Op 30 september wordt de Digi-Barometer afgerond en ontvangt elke deelnemer zijn benchmark. Het sectorale eindrapport over de digitalisering van de wegenbouw wordt op 24 oktober tijdens Digital Construction Brussels 2019 gepresenteerd.

Zowel de wetgever als het (toekomstige) personeel van een bouwbedrijf vinden digitalisering en technologie op de werkplek steeds vanzelfsprekender. Handmatige input en dataverwerking worden steeds meer gezien als verouderd en als een belangrijke bron van (menselijke) fouten en tijdverlies. De Belgische wegenbouwbedrijven staan voor hetzelfde dilemma: velen beseffen dat ze met de tijd moeten meegaan, maar weten niet altijd goed hoe eraan te beginnen of vrezen dat ze niet zonder kleerscheuren “op de digitale trein kunnen springen”.

Belgisch initiatief

Alle Belgische wegenbouwbedrijven kunnen de Digi-Barometer invullen. Door deel te nemen krijgen ze een objectief referentiepunt. Na het invullen van een korte vragenlijst ontdekken deze deelnemers hoe digitaal hun bedrijf is en waar ze staan ten opzichte van de andere deelnemende bedrijven. Aansluitend krijgen ze tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst.

Thema’s zijn interne bedrijfsvoering en -organisatie, automatisering, BIM (Bouwinformatiemodel), machinesturing, digitale communicatie en toekomstige trends. De benchmark is ontwikkeld door toonaangevende partijen in de Belgische ICT-wereld. Zij stellen hun kennis en ervaring via de benchmark gratis ter beschikking van alle deelnemers.
 
De campagne is een initiatief van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Arkance Systems, Astena,  de Belgische Federatie van Aannemers van Wegenwerken (BFAW), het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), Digitalewerf.be, Mercedes-Benz, Proximus, Sitech, Suivo, Uptime Groep en wegenbouw.be.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Vlaams-Nederlandse zonnecel is efficiënter en flexibel

Vlaams-Nederlandse zonnecel is efficiënter en flexibel

Onderzoekers van het Vlaams-Nederlandse Solliance Solar Research hebben een nieuw efficiëntie-record van 23% behaald met een flexibele zonnecel die cigs (koper-indium-gallium-selenide) en perovskiet combineert. Soliance Solar Research is[…]

21/09/2019 | ZonnepanelenTechniek
AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

Bureau Greisch staat voor 60 jaar uitmuntendheid

Bureau Greisch staat voor 60 jaar uitmuntendheid

Huurprijzen stijgen sneller dan inflatie

Huurprijzen stijgen sneller dan inflatie

Meer artikels