Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

DHL Express bouwt CityHub in Antwerpen

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
DHL Express bouwt CityHub in Antwerpen

Een simulatiebeeld van de toekomstige DHL-vestiging op Blue Gate Antwerp.

DHL Express, de internationale expresdienst van DeutschePostDHL, bouwt zijn nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio op Blue Gate Antwerp. Dit wordt meteen de grootste vestiging van DHL Express in België. Op termijn kunnen hier 115 mensen aan de slag. Blue Gate Antwerp is het eerste eco-effectieve watergebonden bedrijventerrein in België.

Blue Gate Antwerp ligt op fietsafstand van het centrum van Antwerpen en dit is voor DHL Express de uitgelezen locatie aan de rand van de stad om deze te beleveren met de DHL Cubicycle. De Cubicycle is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container en die tot 125 kg goederen kan vervoeren. Hiermee komt DHL een stap dichter bij hun doelstelling om binnen vijf jaar 70% van de eerste en laatste kilometers af te leggen met milieuvriendelijke alternatieven

Het Go Green Program van DHL reikt echter verder dan het inzetten van de Cubicycle. Zo wordt de volledige DHL-vloot in functie van de DHL-missie 2050 stelselmatig aangepakt. De omschakeling naar hybride en elektrische bestelwagens is ingezet. Momenteel gebeurt ook verregaand onderzoek naar de inzetbaarheid van voertuigen op waterstof en van ‘drones’ bij het leveren en ophalen van pakketten onderzocht.



“Voor ons is Blue Gate Antwerp de ideale locatie voor onze nieuwe CityHub. Het is het ideale vertrekpunt om aan stadsdistributie te doen met onze Cubicycles en de ideale uitvalsbasis naar de metropool Antwerpen, de haven en ruimere omgeving. Bijkomend was voor ons de duurzaamheid van groot belang in het kader van onze missie 2050. Ook daar hebben we met Blue Gate Antwerp de perfecte partner gevonden", verklaart Danny Van Himste, Managing Director DHL Express BeLux.

“Met Blue Gate Antwerp zetten we in op de overgang naar een duurzame en circulaire economie. Na vele jaren voorbereiding en de eerste fase van de werken, krijgt dit innovatieve en duurzame bedrijventerrein zichtbaar vorm. Blue Gate Antwerp is klaar voor een volgend hoofdstuk, namelijk het aantrekken van bedrijven. We zijn dan ook zeer verheugd dat we met DHL Express een onderneming mogen verwelkomen dat de duurzame ambities van Blue Gate Antwerp en de stad Antwerpen volledig onderschrijft", zegt Claude Marinower, de Antwerpse schepen van Economie, Innovatie en Industrie Stad Antwerpen.

Blue Gate Antwerp Building ontwikkelt de gebouwen op het bedrijventerrein. In totaal beslaat het gebouw 4.260 m² waarvan 3.360 m² magazijnruimte en 900 m² kantoorruimte. De verwerving van dit multimodale terrein en gebouwen vertegenwoordigt een transactie van 10,2 miljoen €.

Concreet komen er langs de ene kant van het distributieplatform vijftien loskades voor grotere vrachtwagens waar de leveringen worden voorgesorteerd. Aan de andere zijde worden 90 kleine elektrische voertuigen en elektrische cargofietsen ingeladen om zo de consumenten in de stad milieu-efficiënt te beleveren. DHL Express zal dankzij dit systeem en type gebouw ongeveer 4.500 pakketten per dag kunnen behandelen.

Montea, één van de grootste logistieke vastgoedspelers van België,  investeert mee in de ontwikkeling van het gloednieuwe logistiek gebouw. “Dat DHL Express voor deze manier van belevering kiest, hoeft niet te verwonderen. De logistieke sector heeft nood aan out-of-the-box oplossingen als we echt een rol willen spelen in de klimaatproblematiek. DHL Express vestigt zich in dit distributiecentrum letterlijk dichter bij de consument. Bovendien gaan ze voluit voor een duurzame manier van beleveren", aldus Jo De Wolf, de CEO van Montea.

"De logistieke sector heeft nood aan out-of-the-box oplossingen als we echt een rol willen spelen in de klimaatproblematiek", zegt Jo De Wolf, de CEO van Montea.

Elk complex dat gebouwd wordt op de Blue Gate Antwerp-site moet volgens de regels volledig klimaatneutraal zijn. Het gebouw wordt opgetrokken volgens de Breeam-standaard. De ambities worden zowel in de concept-, bouw- als gebruiksfase meegenomen waarbij een Breeam Excellent-score wordt nagestreefd. Zo wordt het gebouw met het oog op toekomstige functiewijzigingen met extra vrije hoogte opgetrokken.

Tijdens de bouwfase zal de prefab constructie via het water aangevoerd worden om extra wegtransport tijdens de bouw uit te sluiten. Over de hele oppervlakte van het dak van het logistieke gebouw komen zonnepanelen die heel het pand van elektriciteit voorzien. De elektrische voertuigen en fietsen zullen worden opgeladen met de gewonnen energie uit de fotovoltaïsche panelen. DHL Express zal het gebouw huren.


Blue Gate Antwerp is een eco-effectief, circulair en watergebonden bedrijventerrein aan de rand van Antwerpen, het eerste in België. Het totale projectgebied van Blue Gate Antwerp biedt bedrijven 63 ha oppervlakte om klimaatvriendelijk te bouwen en te ondernemen. Zowel voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein zelf, als de interactie met de omgeving en andere bedrijven staat duurzaamheid centraal. Nieuwe ondernemingen worden gestimuleerd om het duurzaam circulair gedachtengoed maximaal te onderschrijven.

De ontwikkeling van het circulaire bedrijventerrein Blue Gate kwam tot stand door een partnership tussen diverse actoren. Zo staat DEME Environmental Contractors (DEC) als expert in voor de sanering en herontwikkeling van deze brownfield. De Vlaamse overheid investeert mee via doe- en durfbedrijf PMV in dit project. Het autonome gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten (AG Vespa) ondersteunt de stad Antwerpen als één van de initiatiefnemers voor de totale herontwikkeling van Petroleum Zuid. Bopro neemt de rol van ontwikkelaar op zich. Tot slot is Montea logistieke partner op Blue Gate.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Nieuw recordjaar voor North Sea Port

Nieuw recordjaar voor North Sea Port

Voor het derde jaar op rij registreert North Sea Port een recordjaar. De bedrijven boeken een goederenoverslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton, een stijging met 1,5%. De groei doet zich voornamelijk voor bij droge bulk en containers. De[…]

09/01/2020 | TransportHavenbedrijf
Studieteam voor Kanaal Seine-Noord Europa

Studieteam voor Kanaal Seine-Noord Europa

Isuzu: nieuwe D-Max nog niet op Autosalon

Isuzu: nieuwe D-Max nog niet op Autosalon

Jeep introduceert Renegade PHEV in Brussel

Jeep introduceert Renegade PHEV in Brussel

Meer artikels