Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Design & build voorziet performante hvac-technieken voor parkeergarage

Design & build voorziet performante  hvac-technieken voor parkeergarage

KBC Autolease nam onlangs de gloednieuwe 'Parkeergarage' langs de A12 in Londerzeel in gebruik. Dit gebouw wordt geleased van de projectontwikkelaar-bouwheer. Zowel in het kantoorgedeelte, het expertisecentrum als de parkeertoren werden de sanitaire en hvac-technieken uitgevoerd door de firma Gezel II uit Buggenhout.

Het perceel waarop de parkeergarage werd opgetrokken, grenst aan de A12 in Londerzeel. De parkeergarage op zich heeft een totale bebouwde oppervlakte van ongeveer 5.000 m². Opdrachtgever was projectontwikkelaar Marina Invest uit Wemmel. Het ontwerp was van de hand van ir. arch. Anne Goossens uit Londerzeel. Aannemer voor dit project was ASK Romein. Dit bedrijf, met Belgische vestiging in Malle, stond tevens in voor het staalbouwgedeelte. De parking omvat 984 plaatsen voor leasewagens. Het bouwwerk is 83 m lang, 60 m breed en 15,8 m hoog.

Staal- en betonconstructie

De constructie is voorzien van stalen SFB-liggers, die de vloer- en gebouwhoogte beperken door de oplegging van de welfsels op de brede onderflenzen van de liggers. De funderingswerken van het vijf verdiepingen hoge bouwwerk werden door ASK Romein uitgevoerd met grondverdringende schroefpalen.

Bovenop de onderbouw werd een gegalvaniseerde staalconstructie gemonteerd bestaande uit HEA-profielen, SFB-liggers, windverbanden en welfselvloeren. De bouwheer koos voor thermisch verzinkt staal wegens de betere bescherming tegen corrosie. Het complex telt vijf bouwlagen en heeft een totale oppervlakte van ongeveer 25.000 m². Het bestaat uit drie grote delen: een kantoorgebouw, een expertisecentrum en een parkeergarage.

Klimaatbalken in kantoren

Het kantoorgedeelte, een langwerpige gelijkvloerse strook met een oppervlakte van ongeveer 900 m², bestaat uit kantoren, vergaderzalen, werkeilanden, een keuken, een sanitaire ruimte en een technische ruimte. De bouwheer ging voor een zeer energiezuinige insteek. Zo werden twee lucht/water-warmtepompen van Climaveneta geïnstalleerd: één om te verwarmen (vermogen 27kW) en één om te koelen (vermogen 33kW). Dit impliceert dat het ene lokaal kan verwarmd worden, terwijl het andere wordt gekoeld. Onder meer door deze twee afzonderlijke toestellen kon een E-peil van net geen 40 worden bereikt. Merkwaardig is dat zo een beter resultaat wordt behaald dan met een vierpijps recuperatiesysteem. Tevens werd gewerkt met klimaatbalken van Grada International.

'Voor dit project was het installeren van klimaatbalken de meest efficiënte oplossing. Deze systemen reageren snel en geven ook een zeer comfortabel gevoel', aldus Hedwig Goedgezelschap, gedelegeerd bestuurder van Gezel II. Daarnaast werd nog een vraaggestuurde ventilatiegroep met warmtewiel van Swegon geïnstalleerd. Tevens installeerde Gezel II een centraal regelsysteem in de technische ruimte. Het betreft een zogenaamd DDC-systeem, dat via detectoren en regelingen verbonden is met elke ruimte waar hvac-technieken geïnstalleerd zijn. Voorts werd voor het kantoorgebouw ook gekozen voor driedubbel glas en led-verlichting.

Expertisecentrum

Het expertisecentrum bevindt zich eveneens op het gelijkvloers, aan de andere zijde van het gebouwencomplex. Dit niet epb-plichtige gedeelte van het gebouw heeft een oppervlakte van ongeveer 1.100 m². Hierin zijn onder meer een carwash, een garage, een cafetaria en sanitaire ruimtes voor de medewerkers ondergebracht.

Onder de gepolierde betonvloer werd door Thermoduct, in onderaanneming van Gezel II, vloerverwarming aangelegd. De vloer, vaak nat door wagens die uit de carwash of uit de regen komen, droogt zo sneller. De carwash-installatie is van Kärcher-makelij, de pompen voor het oppompen van het regenwater zijn van Grundfos. Het gebruikte regenwater wordt voor 80% gerecupereerd. Via een speciaal aangelegde leiding stroomt het naar de andere kant van het gebouw, waar het wordt aangewend voor het spoelen van de toiletten. Slechts 20% van het verbruikte regenwater wordt geloosd.

In de garage worden de leasingwagens met eventuele technische of carrosserieproblemen hersteld. Deze ruimte wordt enkel verwarmd via een condenserende gaswandketel van 35 kW. De vervuilde lucht wordt afgezogen via een eenvoudig ventilatiesysteem C van Vaillant', aldus Rudy Van Verre, gedelegeerd bestuurder van Gezel II.

Parkeergarage

Er is niet enkel de aanzienlijke parkeeroppervlakte die zich op het gelijkvloers tussen de kantoren en het expertisecentrum uitstrekt. Ook de eerste, tweede, derde en vierde verdieping zijn over de volledige oppervlakte ingericht voor het stallen van de personenwagens. Dit betekent dat de parkeergarage in kwestie goed is voor een capaciteit van een kleine duizend voertuigen.

Personenwagens die in het expertisecentrum werden gereinigd en nagekeken, worden in de parkeergarage tijdelijk gestockeerd, tot ze een nieuwe bestemming hebben. In dit parkeergaragegedeelte zelf is in eerste instantie de brandveiligheid essentieel, gezien het verhoogde risico op brand indien één van de vele wagens vuur zou vatten. Omwille van deze reden werden op de verschillende verdiepingen vorstvrije brandhaspels en hydranten geïnstalleerd. In de technische ruimte van de parkeergarage werd ook een drukop­voerinstallatie geïnstalleerd. Er werd ook een droge brandleiding geplaatst. 'Branddetectie as such zit niet in het lot hvac, wel in het lot elektriciteit', aldus Rudy Van Verre. Met het oog op de energiezuinigheid werd, wat betreft het lot elektriciteit in de parkeergarage, ook voor led-verlichting gekozen.

Design & build

De parkeergarage in Londerzeel was niet het eerste design & build-project waaraan de firma Gezel II meewerkte. Ook voor onder meer een bekende lingeriefabrikant en enkele ziekenhuizen uit dezelfde regio werden reeds dergelijke bouwprojecten gerealiseerd. En momenteel zijn nog enkele projecten lopende.

'Dergelijke projecten vragen een zeer grondige voorbereiding en heel wat studiewerk. We starten altijd met een (of meer) kennismakingsgesprek(ken) met de bouwheer. Het is belangrijk dat we precies weten waar de bouwheer naar toe wil en dat we op dezelfde lijn zitten. Vervolgens maken we een conceptnota op, een basisdocument van 2 tot 3 pagina's dat we als uitgangspunt gebruiken voor onze besprekingen met de architect en de andere betrokkenen. Daarna wordt deze nota uitgewerkt en verfijnd in een studie die dan ook gedetailleerde informatie (bv. warmtepompen, verwarmingsketels, luchtkanalen, roosters etc) omvat. Pas daarna wordt alles omgezet in een offerte. Het moeilijke punt bij een dergelijke aanpak blijft om de klant te overtuigen dat het - in het kader van het epb-verhaal - in eerste instantie om de kwaliteit van de voorgestelde oplossingen gaat, niet alleen om de prijs', zegt Hedwig Goedgezelschap van Gezel II.

Complexere projecten

De firma Gezel ontstond in december 1966 onder impuls van Jozef Goedgezelschap en zijn echtgenote Ghislaine Colpin. De vijf middelste letters van de familienaam worden de firmanaam, net zoals bij de zaak van zijn vader. De romeinse II wordt toegevoegd om het onderscheid met Gezel I, een autogarage, te maken. In het begin lag de focus op centrale verwarming. Later werden de activiteiten uitgebreid met ventilatie, airconditioning, sanitair en regeltechniek. Inmiddels staat met zoon Hedwig, dochter Hilde en schoonzoon Rudy Van Verre de derde generatie aan het roer en telt de onderneming een 40-tal medewerkers.

De Buggenhoutse kmo is vooral actief in de markt van de grotere, iets complexere, (nieuwbouw)projecten: ziekenhuizen, kantoorgebouwen, industriële gebouwen, musea... 'Indien het renovatie betreft, gaat het meestal over gebouwen die volledig gestript en herbouwd worden. Wel voeren wij vaak renovaties van stookplaatsen en technische ruimtes uit, vooral in ziekenhuizen, maar ook bijvoorbeeld in fabrieken. Vaak betreft het dan grote verwarmingsinstallaties met een vermogen van 2 MW of meer. Inmiddels hebben we ook een aantal wkk-projecten met grote vermogens op de teller. Elk project is verschillend. Voor sommige projecten wordt gewerkt o.b.v. een aanbestedingsdossier, uitgevoerd door een studiebureau technieken, voor andere, zoals bij dit design & build-project, is dat niet het geval en nemen wijzelf de volledige, voorbereidende studie voor onze rekening', aldus nog Rudy Van Verre. ' PDC

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen