Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

DEME plaatst enorme Liebherr-kraan op de Orion

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
DEME plaatst enorme Liebherr-kraan op de Orion

Foto DEME

Het Belgische bagger- en waterbouwbedrijf DEME is bijna klaar met de bouw van de Orion, een baanbrekend offshore DP3‐installatieschip. Het schip is aangekomen op de site van Liebherr in de haven van Rostock in Duitsland voor de installatie van de enorme kraan met een hijscapaciteit van 5.000 ton.

Dit  luidt de laatste fase in van het bouwproces.  In maart 2018 ging de bouw van de Orion van start en in april begon Liebherr met de bouw van de reusachtige  kraan. De hoogtechnologische kraan zal gemonteerd worden op het 800 ton zware voetstuk aan boord,  die ook  een ruimte voor “rigging”, een werkplaats en kantoorruimte omvat. Met een hijscapaciteit van 5.000 ton  over een reikwijdte van meer dan 30 m, zou de kraan negen volgeladen A380‐vliegtuigen in één keer kunnen  heffen. Lasten kunnen tot op een ongeëvenaarde hoogte van 180 m getild worden.

Met dit revolutionaire offshore DP3‐installatieschip, dat één van de grootste schepen in de sector zal zijn,  introduceert DEME een baanbrekend installatieconcept in de offshore energiemarkt. De Orion heeft een  ongeëvenaarde combinatie van een buitengewone transport‐ en laadcapaciteit, een indrukwekkende hijshoogte en  groene technologie. Het schip zal worden ingezet voor de bouw van de grootste offshore windparken, voor de  olie‐ en gasindustrie en voor de ontmanteling van offshore installaties.



De Orion kan de zwaarste  monopijlers, jackets, windturbineonderdelen en ‐structuren in één keer vervoeren en de nieuwste generatie  multi megawatt-windturbines transporteren en installeren.  Met dit uitzonderlijke schip kan de offshore windindustrie een belangrijke stap zetten in de kostenverlaging bij het installeren van offshore windfunderingen, omdat dit schip kracht  combineert met een hoge precisie en de grootste monopijlers op zee kan installeren in DP3‐modus.   

De Orion heeft motoren die  op twee soorten brandstof kunnen draaien, waaronder vloeibaar aardgas (lng). Het schip zal een Green  Passport en een Clean Design Notation hebben. Een andere milieu‐innovatie is een terugwinningssysteem voor  afvalwarmte dat warmte uit de uitlaatgassen en het koelwater omzet in elektrische energie.  



De Orion zal in de loop van 2020 de vloot versterken en zet dan meteen koers naar het offshore windmolenpark Moray East in het Verenigd Koninkrijk voor de installatie van 103 jackets.  

DEME is wereldwijd actief in baggerwerken, waterbouwkunde en  milieusanering. Met  een veelzijdige en moderne vloot van meer dan honderd schepen, gesteund door een breed gamma uitrustingen,  kan het bedrijf oplossingen bieden voor de meest complexe projecten.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Doosan ontwikkelt drone op waterstof

Doosan ontwikkelt drone op waterstof

Doosan kennen de meeste aannemers als producent van rupsgravers en ander materieel, maar de onderneming ontwikkelt ook eigen drones. Die drones kunnen in de bouw en in steengroeves worden gebruikt voor het bewaken van de prestaties van machines[…]

24/01/2020 | IT & BIMMaterieel
Volvo’s grootste rupsgraver voldoet aan Stage V

Volvo’s grootste rupsgraver voldoet aan Stage V

Heftruck met 100% connectiviteit

Heftruck met 100% connectiviteit

Rupslader met quad-banden

Rupslader met quad-banden

Meer artikels