
Femern A/S, een dochter van het Deense staatsbedrijf Sund & Baelt Holding A/S, heeft haar voornemen tot gunning bekendgemaakt van drie van de vier contracten voor het Fehmarnbelt Fixed Link-project aan Femern Link Contractors (FLC). Dit internationaal consortium omvat Vinci Construction Grands Projets, Per Aarsleff, BAM Infra, Wayss & Freytag Ingenieursbau, Max Bögl Stiftung & Co, Solétance-Bachy International, CFE, Dredging International (DEME Group) en consultant COWI.
Het Fehmarnbelt Fixed Link-project wordt naar verluidt 's werelds grootste afgezonken weg- en spoortunnel (18 km) en verbindt Denemarken met Duitsland.
De drie contracten waarvoor het consortium is aangeduid als voorkeursbieder zijn twee contracten voor de afgezonken tunnel zelf (foto) en het contract voor de aansluiting van de tunnel op de bestaande verkeersinfrastructuur op het vasteland.
De preferentiële bieders starten nu gesprekken met Femern A/S om voorwaardelijke contracten te kunnen sluiten tegen midden mei. De kosten van het hele project worden geraamd op 5,5 miljard '.