Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

DEME bouwt nieuw multipurpose-schip

DEME bouwt nieuw multipurpose-schip

De Belgische bagger-, waterbouw- en milieugroep DEME is begonnen met de bouw van een nieuw multipurpose-schip. De 'Living Stone' wordt het meest geavanceerde vaartuig in zijn soort en moet de positie van DEME in de sectoren offshore, hernieuwbare energie en transport verstevigen. Het schip wordt geconstrueerd op de scheepswerf van de Spaanse scheepsbouwer LaNaval in Bilbao, waar onlangs de kiel van het schip is gelegd. De 'Living Stone' zal in 2017 worden opgeleverd.

Een multipurpose-schip is een zeegaand schip dat ingericht is voor het vervoer van verschillende soorten ladingen. Grotere multipurpose-schepen kunnen verschillende soorten lading gecombineerd vervoeren. Het combineren van lading zorgt ervoor dat een schip economischer kan varen per af te leggen vervoertraject. Een multipurpose-schip zou je kunnen beschouwen als een enorme zeewaardige vrachtwagen, die in staat is om grote en zware ladingen te vervoeren zonder de brandstofkosten die alternatief vervoer over land met zich brengt. In toenemende mate wordt de multipurposevaart gezien als een oplossing voor verkeerscongesties op Europese auto- en spoorwegen.

Het nieuwe DEME-schip wordt uitgerust met 'dual fuel'-motoren, net als het zelfvarende hefvaartuig 'Apollo' en drie hopperzuigers die momenteel worden ontwikkeld en gebouwd. De 'Living Stone' zal tevens kunnen beschikken over DP3-aansturing (Dynamic Positioning 3) en zal een indrukwekkend laadvermogen hebben van 12.500 ton. De 'Living Stone' krijgt twee grote haspels van 5.000 ton voor kabels en umbilicals onderdeks zodat bovendeks een vrije ruimte van zowat 3.500 m² ontstaat voor de modulaire manipulatiesystemen, rov's (remotely operated vehicles), de CBT 1100 onderzeese sleufmachine en het valpijpsysteem. Dit uitrustingenpakket wordt aangevuld met een centrale 'moonpool' van 7,7 m x 7,7 m en een kraan van 600 ton voor installatie- en ruimwerken onder water.

Het nieuwe schip moet plaats bieden aan honderd mensen en zal worden ingezet voor transport- en installatieprojecten en voor de offshore installatie van elektriciteitskabels en umbilicals, o.m. de onderzeese transportkabels voor het geplande Europese supergrid.

Groen vaartuig

De 'Living Stone' is ontworpen als groen vaartuig met 'dual fuel'-hoofdmotoren, met lng als hoofdbrandstof. Om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken en tegelijk de uitstoot van CO2, NOX en SOX tot een strikt minimum te beperken, zal gebruik worden gemaakt van lng en biologisch afbreekbare vetten en oliën, in combinatie met warmterecuperatie.

Het schip krijgt bovendien een 'Green Passport' en een 'Clean Design'-notering, die wordt toegekend aan eigenaars en aannemers die er bewust voor kiezen om hun schepen op een milieuvriendelijke manier te bouwen en in te zetten. De bedoeling is om de uitstoot en het scheepsafval te beperken zodat de globale milieubelasting als gevolg van de scheepvaart wordt teruggeschroefd. De 'Living Stone' zal worden toegevoegd aan de vloot van valpijpschepen van DEME's offshore-divisie Tiday die momenteel bestaat uit de schepen 'Flintstone', 'Rollingstone' en 'Seahorse'.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen