Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Deinze neemt Brielpoortbrug in gebruik

Deinze neemt Brielpoortbrug in gebruik

(c) Bouwkroniek

De nieuwe Brielpoortbrug in Deinze werd op 26 maart in werking gesteld. De 38 m lange klapbrug over de Leie verbindt voortaan het winkelhart van Deinze met de gratis Brielpoortparking. Ze is ook een belangrijke schakel in het netwerk voor voetgangers en fietsers in de stadskern. De brug is een realisatie van de stad en de Vlaamse Waterweg nv. Volgend jaar wordt de Tolpoortbrug aangepakt. Daar wordt 1,5 miljoen € voor vrijgemaakt.
 

 

De voorbereidende werken aan de Brielpoortbrug startten in het najaar van 2019. De brug zelf werd op maandag 21 september 2020 geleverd. Aannemer Herbosch-Kiere en Electro Goeminne zorgden voor de verdere installatie. De omgeving van de brug werd heraangelegd.
 
Stad Deinze en De Vlaamse Waterweg nv. financierden de brug Ze maakt onderdeel uit van het stadskernvernieuwingsproject Stedelijk wonen aan de Leie II, waarvoor de stad subsidies ontving van stedenbeleid Vlaanderen. Het project omvat de site van de voormalige stadsgasfabriek in de Louis Dhontstraat en de achterkanten van de Tolpoortstraat. Het projectgebied ligt in de stadskern en omvat de Tolpoortstraat, de Louis Dhontstraat en de Leieruimte stroomopwaarts de Leie. De totale investering voor de bouw van de brug bedraagt 3 miljoen € waarvan 2.470 000 € voor de stad Deinze en 530.000 € voor De Vlaamse Waterweg nv.
 
Het ontwerp is van de hand van architecte Marie-José Van Hee, die nauw samenwerkte met Robbrecht & Daem. Eerder zorgde Marie-José Van Hee al voor het ontwerp van de Markt en de Leie-oevers in Deinze.

Het beperkte hellingspercentage van 4,5% zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers vlot aan de overzijde van de Toeristische Leie geraken. De Brielpoortbrug is 38 m lang en 4 m breed. De stad koos voor een mechanische klapbrug in plaats van voor een vaste, hoge brug. Schepen met een hoogte van maximum 3,2 m kunnen gewoon onder de brug door varen, voor hogere schepen klapt de brug open. De brug zal eerst nog lokaal bediend worden vanuit het technische gebouw naast de brug. In de loop van april zal de brug op afstand bediend worden vanuit het centraal bedieningsgebouw in Evergem.
 
“De nieuwe Brielpoortbrug creëert een aangename ervaring voor zowel de fietsers als de voetgangers en respecteert de noodzakelijke doorvaart van de schepen. Daarnaast zal de brug ook een stimulans zijn om het traject met de fiets of te voet af te leggen”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit.
https://youtu.be/JZDIoabvP4c
 
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Definitief ontwerp voor publieke ruimte Antwerpse Slachthuiswijk

Definitief ontwerp voor publieke ruimte Antwerpse Slachthuiswijk

De stad Antwerpen keurde het definitieve ontwerp goed voor de eerste fase van de publieke ruimte van de Slachthuiswijk. Autoluwe speel-, sport- en ontmoetingsruimtes zullen de nieuwe en bestaande delen van de wijk aan Antwerpen-Dam[…]

872.000 euro voor Oost-Vlaamse plattelandsprojecten

872.000 euro voor Oost-Vlaamse plattelandsprojecten

Voorbereiding gestart voor aanleg fietssnelweg F42

Voorbereiding gestart voor aanleg fietssnelweg F42

Vergunning voor transformatie Adolphe Maxlaan in Brussel

Vergunning voor transformatie Adolphe Maxlaan in Brussel

Meer artikels