Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

De LC-5 generatie breidt uit bij Doosan

De LC-5 generatie breidt uit bij Doosan

Doosan Construction Equipment biedt een nieuwe graafmachine op rupsen aan, de DX235LC-5 Stage IV, die behoort tot de nieuwe LC-5 generatie van het merk. Haar troeven: meer comfort en een betere controle, nieuwe functies met het oog op een hoger energierendement evenals een betere return on investment, meer vermogen, sterkte en reactiviteit. Jawel!

De DX235LC-5 is een machine met standaardconfiguratie, ze vult de DX235NLC-5 met geringe breedte en de DX235LCR-5 met korte draaicirkel aan die in april 2015 op Intermat werden voorgesteld. De nieuwe rupsgraver is bestemd voor klanten die op zoek zijn naar een krachtigere en stabielere machine dan de Doosan DX225LC-3 Stage IIIB (22 ton) en wedijvert in vermogen en productiviteit met de grotere DX255LC-5.

Meer kracht op arm en bak

De DX235LC-5 bezit een onderchassis van 2,99 m breed, een gewicht dat met 900 kg is toegenomen, een beduidend zwaarder tegengewicht (5.000 kg tegen 4.300 kg voor de DX225LC-3) en een versterkte arm en giek, ook wat de cilinders betreft.

Dat alles zorgt voor aanzienlijk verbeterde krachten op graafarm en bak. Zo bedraagt de kracht op de graafarm gemiddeld 7 tot 8% meer dan die op de DX225LC-3 en is het verschil tussen beide machines nog flagranter op de bak waar de nieuwkomer prat gaat op 15 tot 16% meer kracht. Het hefvermogen van de DX235LC-5 is eveneens verbeterd, met 6% vooraan (7,71 ton) en met 8% opzij (4,92 ton).

De DX235LC-5 wordt aangedreven door een watergekoelde Doosan DL06P Stage IV 6-cilinder dieselmotor met turbocompressor, zonder partikelfilter. Hij levert een vermogen van 169 pk bij 1.800 toeren/min.

De motor bezit ook nieuwe eigenschappen die een 9% hoger energierendement opleveren. Daartoe behoort o.m. de Trip Meter Setting waarmee de machinisten dagelijks (of over een gewenste periode) het brandstofverbruik rechtstreeks op het dashboard kunnen monitoren. Het door Doosan ontwikkelde Smart Power Control (SPC)-systeem van zijn kant optimaliseert de balans tussen pompdebiet en dieselmotor.

Cabine met de c van comfort

De nieuwe cabine van de DX235LC-5 is groter dan die van de DX225LC-3. De hulpstukken worden bediend met een joystick of tweerichtingspedaal. En dan is er natuurlijk nog de jog shuttle-schakelaar die een wereldwijde exclusiviteit blijft op de graafmachines van Doosan. De joysticks werden eveneens een stuk ingekort zodat de machinist minder kracht nodig heeft om ze te bedienen en links van de al aanwezige rijpedalen werd een extra pedaal voorzien om rechtdoor te rijden.

Dit is handig wanneer over grotere afstanden rechtdoor moet worden gereden. De bedieningsconsole verhuisde naar de vering van de stoel, wat minder trillingen veroorzaakt en zorgt voor een betere controle op ruw terrein.

Diverse 'extra's'

De DX235LC-5 is standaard uitgerust met het CoreTMS draadloze bewakingssysteem dat nooit eerder standaard werd aangeboden op Doosan-graafmachines en voortaan op alle nieuwe LC-5 machines van 14 ton en meer te vinden zal zijn.

Net als alle nieuwe LC-5 graafmachines van 20 ton en meer bezit de DX235LC-5 een dikkere plaat aan de binnenzijde van de arm en giek, waardoor de voorbouw sterker is en minder spanningspunten vertoont.

Om de levensduur te verlengen en het geluidsniveau te verlagen, zijn alle LC-5 modellen voorzien van EM (Enhanced Maco-surface)- bussen die langere smeringsintervallen aankunnen en een lagere wrijvingscoëfficiënt hebben dan de standaardbussen.

Daarnaast werd ook aandacht besteed aan de machinefilters. Zo zijn luchtvoorfilters standaard op de DX235LC-5 om stof, vuil, insecten, regen en sneeuw grotendeels te verwijderen vooraleer de inlaatlucht de belangrijkste luchtfilter bereikt.

Doosan heeft ook een bescherming voor de interne luchtfilter van de cabine toegevoegd en paste de filters voor de airconditioning aan met het oog op een vlottere vervanging. Tot slot blijven alle huidige opties leverbaar, zoals smalle rupsen, korte en lange graafarmen, rupsplaten, extra hulphydrauliekcircuits, enz.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Rototilt gaat wereldwijde samenwerking aan met Volvo CE

Rototilt gaat wereldwijde samenwerking aan met Volvo CE

Graafmachines van Volvo kunnen voortaan af-fabriek worden geleverd voorbereid op de systemen van Rototilt voor draaikantelstukken. Dit houdt een aantal voordelen in voor zowel de aannemer als de dealer. Het grootste gebruikersvoordeel is dat de[…]

06/03/2021 | Graafmachines
DAF krijgt groot order van de Belgische krijgsmacht

DAF krijgt groot order van de Belgische krijgsmacht

Kathodische bescherming wordt steeds vaker toegepast in België

Kathodische bescherming wordt steeds vaker toegepast in België

Mobiele 3D reality capture-oplossing met Spot-robot

Mobiele 3D reality capture-oplossing met Spot-robot