Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

De grotten van Han

Onze Belgische identiteit is herkenbaar aan een aantal vaardigheden en collectieve ervaringen die andere volkeren niet bezitten: wij kunnen melkchocolade van fondant onderscheiden; wij kunnen de Brabançonne zingen in beide landstalen (Nl: tettettet' Fr: popompom'); wij proeven - zelfs met gesloten ogen - het verschil tussen frieten uit verse patatten en frieten uit de diepvries; en wij hebben allemaal de grotten van Han bezocht.

De grotten van Han bestaan sinds duizenden, of liever miljoenen jaren, maar werden pas een toeristische attractie in de negentiende eeuw. Voordien waren tussendoor al eens dappere waaghalzen met brandende fakkels door de galerijen gelopen, maar het systematische toerisme naar 'de grotten van Han' ontstond pas in de negentiende eeuw, toen een paar ondernemers een 'société anonyme' stichtten voor de toeristische exploitatie van de site.

Een land dat het grootste deel van zijn inkomsten uit één enkele activiteit haalt, is economisch kwetsbaar.

Die ondernemers wisten wat ze wilden. De grot werd 'proper' ingericht, en met een voor 'gewone' mensen behoorlijk begaanbare weg. De 'société' legde een smalspoor aan dat loopt van het centrum van Han naar de ingang van de grot. Daar worden we opgewacht door gidsen die ons over een ondergronds pad van meer dan 2 kilometer naar de uitgang (in het centrum van het dorp) zullen begeleiden,

Vooraf legt een gids aan de bezoekers uit wat het verschil is tussen een 'stalagmiet' en een 'stalactiet': de '-mieten' zijn de zuilen die rechtop staan, de '-tieten' zijn die die van het plafond naar beneden hangen. (Er bestaat een mnemotechnisch trucje om het gemakkelijk te onthouden.) Als een stalagmiet en een stalactiet elkaar ontmoeten en aaneengroeien, ontstaat een 'zuil'. Verschillende zuilen naast elkaar vormen een 'gordijn'.

Sinds de grotten toeristisch geëxploiteerd worden, zijn elk jaar duizenden Belgische schoolkinderen door de grotten van Han gelopen, en hebben daar een onuitwisbaar stuk van hun unieke 'Belgische identiteit' verworven. (Oudere landgenoten zullen zich met enige nostalgie de schoenpoetsers herinneren die hen vroeger aan de uitgang opwachtten. Maar het wandelpad doorheen de grot is tegenwoordig zo proper dat schoenen poetsen na bezoek niet meer nodig is. (En de schoeisels 'made in China' die vandaag de dag zelfs door geleerde economisten gedragen worden, zijn ook niet meer op glans te brengen.)

Mensen die het zich konden veroorloven, zijn altijd al graag op reis gegaan om natuur- en andere wonderen te zien; maar het georganiseerde (massa)toerisme is een fenomeen dat pas ontstond in de negentiende eeuw, toen de industrialisering voor stijgende welvaart zorgde en een betrouwbaar spoorwegnet het mogelijk maakte dat ook de middenklasse de wereld kon verkennen.

Naast de geologisch fascinerende streken (bergen, grotten, watervallen) en de kunststeden (Venetië, Brugge, Parijs, ') specialiseerde het toerisme zich ook in steden met strand aan zee, die tot 'badplaats' omgedoopt werden. Vooral de Britten bleken gefascineerd door het milde klimaat van de 'Côte d'Azur' zodat alle kuststeden daar nu een 'Promenade des Anglais' hebben. (En uiteraard ook een casino.)

Economisch valt het toerisme in de categorie 'dienstensector' en we hebben de neiging deze sector te onderschatten. Op het eerste gezicht lijken de prestaties die de toeristische sector levert ook niet echt 'belangrijk': de kinderen van het Sinte Barbaracollege de grotten van Han laten zien, een verliefd koppel een hotelkamer bezorgen in Brugge en vermoeide wandelaars een Balegemsche of een Kriek uitschenken in de herberg 'Het Kriekske' in het Hallerbos lijken niet meteen op economische activiteiten die ons bnp verhogen.

Maar het toerisme ligt wel aan de basis van heel wat infrastructuur en brengt oude cultuurlanden zoals Vlaanderen wel buitenlandse inkomsten. Voor landen zoals Tunesië en Griekenland is toerisme zelfs de voornaamste bron van inkomsten. Dat lijkt misschien niet meteen een zeer solide bron voor welvaart, omdat sightseeing en pootjebaden in de zee niet direct tot onze basisbehoeften behoren.

Maar een mens leeft niet van brood alleen en terroristen die op een strand in Tunesië of bij de piramiden van Gizeh in Egypte toeristen verjagen, zijn zich er zeer wel van bewust dat ze daarmee de economische basis van een hele streek of een heel land kunnen kapot maken.

Ook voor de bouwsector is het toerisme belangrijk. Het begint er mee, dat de zaken die toeristen willen zien (Brugge, Venetië, het Kasteel van Versailles tot en met de Golden Gate-brug en de Chinese Muur) producten van onze sector zijn, gebouwd door sinds lang overleden collega's.

Of men de 60 kilometer lange muur van appartementsgebouwen langs de Belgische kust mooi vindt, is een delicate vraag (er zou ooit een kustburgemeester geweest zijn die de vraag positief beantwoordde); maar het zijn wel bouwsels die nuttig zijn om ons een onderkomen te bezorgen als we naar de kust rijden om er in alle rust een 'tomate crevettes' gevolgd door een 'solleke' te eten en daarbij een fles Meursault te ledigen. Tenslotte maakt 'sole meunière' ook deel uit van onze nationale identiteit.

Voor toerisme geldt hetzelfde als voor elke andere economische sector: een land dat het grootste deel van zijn inkomsten uit één enkele activiteit haalt, is economisch kwetsbaar. Dat heeft Spanje al moeten ervaren, en in Griekenland weten ze het nu ook.

ZANDER

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Aannemers wegen- en waterbouw worden vergoed voor coronamaatregelen

Aannemers wegen- en waterbouw worden vergoed voor coronamaatregelen

Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters laat weten dat het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) een regeling klaar heeft voor de vergoeding van de extra kosten van aannemers in de  wegen- en[…]

29/10/2020 | Lydia Peeterswegenbouw
Voetbalstadion Club Brugge krijgt originele en innovatieve architectuur

Voetbalstadion Club Brugge krijgt originele en innovatieve architectuur

Japanse architecten bouwen academische ark

Japanse architecten bouwen academische ark

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 januari

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 januari