Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Databeheer als sleutel tot succes

Databeheer als sleutel tot succes

Terwijl verreweg de meeste sectoren de voorbije decennia een enorme groei hebben doorgemaakt inzake productiviteit, oogt die grafiek voor de constructiebranche nagenoeg vlak. Caterpillar maakt hieruit op dat machines weliswaar sneller, zuiniger en degelijker zijn geworden, maar in pakweg 40 jaar betekent dit niet automatisch een hogere en efficiëntere productiecapaciteit. Volgens de wereldmarktleider in bouwmaterieel is het de hoogste tijd om dat gat te dichten. Om die reden legt de Amerikaanse constructeur de focus niet langer alleen op producten en diensten, maar ook op het integreren van de nieuwste technieken in het productgamma. 'Cat is al een 'fuel leader' in Europa en omdat brandstofkosten bijna een derde van de totale operationele kosten uitmaken, willen we ons inspannen om die nog omlaag te halen. Denk hierbij aan het bijscholen van machinisten of het managen van de brandstofkosten. High-technologie zal ons helpen om de kosten per uur of per ton te reduceren', aldus vice-president Construction & Infrastructure Industries Paolo Fellin.

Als voorbeeld haalt Fellin de evolutie van de zowat 25-tons Cat 966-wiellader aan. De H-serie, die tien jaar geleden werd geïntroduceerd, realiseerde een gemiddeld verbruik van 19,7 l/uur. Via de K- (2011) en M-reeks (2014) werd die score eerst met 10% en dan nog eens met 12% verlaagd tot 17,6 respectievelijk 15,7 l/uur. Van de 966M werd in 2014 tevens een XE-variant met CVT-transmissie gelanceerd en die is met gemiddeld 13,3 l/uur nog 15% zuiniger dan de gewone M-variant met koppelomvormer en Lock-up. Dit is slechts één voorbeeld van wat Caterpillar schaart onder de noemer Fuel Management Solutions.

Op de Bauma-stand zal een reeks technologieën, diensten en machines worden gepresenteerd volgens de Built for it-filosofie. Te denken valt aan de D6K2- en D6T-bulldozers met Grade Control 3D of de rupsgraafmachines 320F en 323F met Grade Assist. In totaal introduceert Cat dit jaar bijna 50 nieuwe modellen of 'upgrades'. Hoewel de producent aangeeft met weinig nieuws af te reizen naar München, zit er voor de loop van dit jaar dus voldoende in het vat.

Meer inzicht

Daarbij ligt de nadruk op Cat Connect Technology, een toekomstvisie om machines van Caterpillar nadrukkelijk standaard te integreren met moderne technologieën die een project efficiënter doen verlopen of de bouwplaats volledig in kaart brengen. Zo is iedere aannemer in staat alle informatie te verschaffen over de voortgang van een bepaald werk en de actuele status van afzonderlijke machines of kan hij bepaalde meetgegevens die gaandeweg door de verschillende systemen zijn verzameld analyseren dan wel als rapport presenteren aan de opdrachtgever. Dit alles heeft als doel meer inzicht te krijgen in de voortgang en zo eventuele problemen of obstakels vroegtijdig het hoofd te kunnen bieden. Hoewel in de markt nog steeds veel onwetendheid is over de technologische mogelijkheden en er om die reden ook dikwijls schouderophalend op wordt gereageerd, is Caterpillar overtuigd van de noodzaak. 'It's here and it's coming. We hebben de jongste jaren veel onderzoek gedaan naar de voordelen ervan en de uitkomsten zijn zonder meer spectaculair te noemen. Zo levert Cat Grade Control tot 45% tijdsbesparing en zelfs 80% minder machinebewegingen op, dus ook minder brandstofverbruik plus minder slijtage. Cat Payload Control op wielladers vermindert de laadcycli van trucks met al gauw 10%', laat Fellin zelfverzekerd weten.

Bouwondernemingen kijken al gauw op tegen de hoge aanschafkosten, maar zijn zich niet bewust van de enorme voordelen en dus relatief korte terugverdientijd. Zo heeft Caterpillar berekend dat de aanleg van een complete weg op de traditionele manier bijna 30 uur duurt en met dezelfde machines maar dan uitgerust met de modernste technologieën, slechts ruim 16 uur. 'Dat betekent niet alleen 46% minder projecturen, maar ook 31% minder manuren, 34% minder machine-uren en 37% minder brandstof. Hoewel hier een investering van ongeveer 250.000 ' mee is gemoeid aan systemen om het werk te vergemakkelijken en alles te monitoren, levert dit zoveel voordeel op dat de wegenbouwer al na 6,5 km snelweg bijna break-even speelt en daarna dus louter nog winst hierop maakt', rekent Fellin voor. 'We investeren niet in technologische oplossingen omdat we deel uit willen maken van dit digitale tijdperk, maar zijn er heilig van overtuigd dat deze daadwerkelijk enorm veel voordelen bieden qua productiviteit, efficiency en lagere Total Costs of Ownership', vult George Taylor, cmo en vice president Marketing & Digital, aan.

Revolutie

Caterpillar investeert jaarlijks pakweg 1,8 miljard ' in onderzoek en ontwikkeling. Wereldwijd zijn 11.000 medewerkers daarmee bezig. Niet alleen op kantoor, maar ook in nauwe samenwerking met universiteiten en recent zijn de Cat Ventures in Silicon Valley van start gegaan. De sector staat nog maar aan het begin van een revolutie qua dataverkeer en -beheer. 'Het is zaak dat iedereen zijn eigen weg hierin vindt en door technologie te ervaren ontdekt wat het verzamelen van dergelijke informatie betekent en welke voordelen het biedt, zonder dit direct aan een bepaald merk te koppelen. Ons streven is hoe we dit alles zo makkelijk mogelijk kunnen maken voor onze klanten, als een soort Apple-device, die intuïtief is te bedienen en daardoor wordt ervaren als buitengewoon informatief en betrouwbaar', aldus Taylor.

Caterpillar introduceerde het unieke Cat Grade met Assist op de 23-tons 323E graafmachine.

Cat Connect is een bundeling van hardware- en softwaretechnologie waarmee een machine af-fabriek wordt uitgerust, maar die bij nieuwe machines in veel gevallen ook achteraf door de dealer kan worden geïnstalleerd. Behalve het reeds bekende VisionLink, Cat's monitoring- systeem dat essentiële prestatie- en conditiegegevens vastlegt en deze via internet beschikbaar stelt als hulpmiddel voor besluitvorming, is er nu ook Cat Grade en Compact (twee productiviteitsoplossingen waarmee machinisten sneller, nauwkeuriger en in minder gangen materiaal kunnen verplaatsen of verdichten) en Cat Payload (boordsysteem voor wielladers en trucks met ingebouwd weegsysteem om de efficiëntie te verhogen, cyclustijden te verkorten en kosten per ton te verlagen).

Caterpillar introduceerde eind vorig jaar het unieke Cat Grade met Assist op de 23-tons 323E graafmachine. De fabrikant claimt dat een onervaren machinist dankzij dit systeem tot 90% van de werkzaamheden van een ervaren machinist kan verrichten. Voor de echte diehards biedt deze 2D automatische nivelleer- en diepgangmodus het gemak van uiterste precisie zonder een moment van verslapping. Dat maakt deze doorontwikkeling van het in 2010 geïntroduceerde Cat Accu Grade ideaal om sneller en dus productiever te kunnen werken, maar het vergroot eveneens de nauwkeurigheid (minder faalkosten) en veiligheid op de bouwplaats. Grade met Assist automatiseert de nivellering die de machinist normaal gesproken op gevoel uitvoert. De nieuwe technologie is door Cat zo intelligent ontworpen dat het systeem bijna vanaf de eerste minuut eenvoudig te bedienen is. Dankzij de integratie met het vertrouwde Cat Grade, het lcd-display en de joysticks kan de machinist op iedere locatie en zonder vooraf te hoeven inmeten vanuit de cabine eenvoudige 2D-ontwerpen creëren via één druk op de Auto-knop. Omdat het systeem flexibel is, kunnen gebruikers met meer complexe nivelleeropdrachten Cat Accu Grade toevoegen voor extra 3D-mogelijkheden.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen