Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

D-serie-laders met klein chassis hebben een slim nivelleersysteem

D-serie-laders met klein chassis hebben een slim nivelleersysteem

Het nieuwe 239D-model van de D-serie met klein chassis is de nieuwste toevoeging aan het aanbod compacte rupsladers van Cat. De innovaties in het ontwerp van grotere machines uit de D-serie werden ook in dit model toegepast. De 239D beschikt o.m. over een afgedichte overdrukcabine, een elektrisch-hydraulische bediening, een vernieuwde hefarm, een uiterst comfortabele stoel en een optioneel geavanceerde display (verkrijgbaar met achteruitrijcamera). Deze compacte rupslader heeft een elektronisch geregelde Cat C2.2-motor die voldoet aan de Tier 4-Final/Stage IIIB-emissienormen.

Dankzij zijn ontwerp is de 239D een sterke kanshebber op de algemene bouwmarkt en de huurmarkt. De 239D vervangt met zijn afgeveerde, in staal ingebedde rubberen rups de 247B3-rupslader voor alle soorten terrein en biedt lagere aankoop- en werkingskosten voor machine-eigenaars die geen behoefte hebben aan de mogelijkheden van het zachtere rupssysteem met rubberen banden van de terreinrupslader.

Een bijkomend voordeel van het nieuwe model met klein chassis is het bedrijfsgewicht van minder dan 3.630 kg, waardoor hij vervoerd kan worden zonder vrachtwagenrijbewijs.

De nieuwe compacte rupslader van Caterpillar met radiale hefarm heeft een standaard nominaal bedrijfslaadvermogen van 930 kg, dat kan worden verhoogd tot 1.020 kg met het optionele contragewicht).

De 67 pk (50 kW) C2.2-motor maakt gebruik van een hogedruk-common-railbrandstofsysteem, directe inspuiting en een onderhoudsvrije oxidatiekatalysator voor dieselmotoren als enige verplichte uitlaatgasnabehandelingsinrichting. De nieuwe modellen met klein chassis beschikken over 10% meer vermogen en 10% meer koppel en verbruiken 14% minder brandstof dan hun voorgangers. Ze hebben standaard een op koelvraag reagerende ventilator, die een optimale koeling verzekert en minder vermogen vergt.

Cabine

De standaard controlemonitor heeft een functie om de machine met één enkele code te beveiligen tegen diefstal en gebruik door onbevoegden. De monitor van de geavanceerde display kan bedrijfsvoorkeuren opslaan en opvragen, waardoor verschillende machinisten de machine kunnen afstemmen op hun ervaring en op de toepassing.

Een bijkomend voordeel van het nieuwe model met klein chassis is het bedrijfsgewicht van minder dan 3.630 kg, waardoor het vervoerd kan worden zonder vrachtwagenrijbewijs.

Met een mastercode kunnen de machinegegevens voor elke machinist worden bekeken, zoals bedrijfsuren, brandstofverbruik, gebeurtenissen tijdens het gebruik en diagnosecodes.

Slimme zelfnivellering

Het dubbele zelfnivelleringssysteem zorgt er elektronisch en automatisch voor dat de laadbakverbinding waterpas blijft wanneer de hefarmen omhoog of omlaag worden gebracht, zodat de lading beter in de laadbak blijft bij het laden van vrachtwagens of wanneer vorken worden gebruikt. Met de functie 'terug naar graven' kan de machinist de graafhoek van de bak instellen en die instelling vervolgens automatisch opnieuw opvragen door een schakelaar op de joystick neer te drukken als de hefarmen naar beneden komen.

De nieuwe compacte rupsladers hebben een afgeveerde onderwagen en zijn standaard verkrijgbaar met een 320 mm-rups met geblokt loopvlak met brede balken die zorgt voor een lage bodemdruk, minimale bodemverstoring en meer grip in de sneeuw. Alle routine-onderhoudspunten (filters, batterij en motoroliecontrole- en bijvulpunten) zijn vlot toegankelijk.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Leuven asfalteert dit jaar een dertigtal straten

Leuven asfalteert dit jaar een dertigtal straten

De stad Leuven investeert ieder jaar 2,5 miljoen € in de vernieuwing van asfaltlagen. Dat is nodig om ernstige schade op korte en middellange termijn te vermijden. In de loop van dit jaar zullen in Leuven een dertigtal straten nieuwe asfalt[…]

Bouw grootste Zeeuwse zonnepark North Sea Port gestart

Bouw grootste Zeeuwse zonnepark North Sea Port gestart

Heraanleg stationsomgeving Ekeren begint in 2022

Heraanleg stationsomgeving Ekeren begint in 2022

Denys geselecteerd voor Porthosproject in Rotterdam

Denys geselecteerd voor Porthosproject in Rotterdam