Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Cut & cover versus slibwanden

Bij het bouwen van een tunnel via de methode 'met slibwanden' worden eerst de 'verticale zij-buitenwanden' uitgegraven door speciale graafmachines (een smalle rechte sleuf op volle diepte). Daarna wordt er volgestort met beton. Vervolgens plaatst men het tunneldak op deze zijwanden. Pas daarna start met het uitgraven van de grond onder de dakplaat door middel van graafmachines. Bij ‘cut & cover’-methode gaat men eerst een volledige 'bouwput' over de volledige oppervlakte uitgraven. Daarna worden de klassieke zijwanden gebetonneerd en wordt er een dakplaat bovenop gelegd. Nadeel van deze oplossing is dat de werf veel meer plaats behoeft, en dat de hinder voor het verkeer ook veel groter is. Bouwkranen zijn permanent nodig - wat bv. bij een luchthaven problematisch is. Bij de ondertunneling van de R11 koos AWV voor de oplossing met slibwanden. Deze werken werden grotendeels 's nachts uitgevoerd. Eens de dakplaat er bovenop lag kon het massale grondverzet plaatsvinden, waren er geen bouwkranen meer nodig, en was er dus geen hinder meer voor het vliegverkeer. - PDC

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Sector zoekt oplossingen voor toekomst strategische metalen

Sector zoekt oplossingen voor toekomst strategische metalen

De KU Leuven heeft in opdracht van Eurometaux een studie gepubliceerd over welke grondstoffen nodig zijn om de klimaatdoelstellingen in 2050 te behalen. Elk metaal komt aan bod, van aluminium, kobalt tot de zeldzame aardmetalen. In de nasleep[…]

16/08/2022 |
Tweede kans voor woonproject Melkerij in Mol

Tweede kans voor woonproject Melkerij in Mol

Volgende fase voor Pomppark Zuid in Antwerpen

Volgende fase voor Pomppark Zuid in Antwerpen

Architecturale interventie op het domein Rubenskasteel in Elewijt

Architecturale interventie op het domein Rubenskasteel in Elewijt