Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Creativiteitsschok

Gerelateerde onderwerpen :

Creativiteitsschok

In het kader van het vierde en laatste thema, dat focust op de verwachtingen van de markt, presenteert Dirk De Boe van Creashock zijn 'shocktherapie'. 'Heel wat uitdagingen komen op ons af. Je kan dat negatief of positief bekijken. De creativiteitsshock heeft twee componenten: individuele creativiteit en collectieve innovatie (meestal denken dezelfde mensen over de toekomst). Individuele creativiteit kan zich uiten op een heleboel manieren, waaronder de balans ratio-emotie en het advies 'Innoveer door te observeren'. Door te blijven doorvragen, bekom je informatie die je aanvankelijk niet kreeg. Belangrijk is ook de observatie van klanten: elke medewerker benut ieder klantencontact voor een mogelijk interessante observatie; door intelligentie in je product in te bouwen, kan je van op afstand zien hoe de consument het gebruikt en bijsturen; je blijft eigenaar van het product of de dienst, dat of die de consument huurt en waarbij je voor regelmatige updates zorgt; er ontstaat een community rond het product of de dienst waarmee je in contact kan komen; je volgt de feedback over je product via sociale media; je bevraagt eindklanten actief na de oplevering; en de klant creëert mee het product', licht hij toe.

In het raam van de balans ratio-emotie merkt hij op dat emotie en design steeds belangrijker worden. We leven in een beleveniseconomie; denk aan de 'Dinners in the sky', het Jaga Experience Lab van Jan Kriekels en het experience lab dat brouwerij De Koninck in Antwerpen gaat bouwen. 'Hoe zou jij je product kunnen herdefiniëren zodat het (een deel van) een belevenis wordt' Betrek in het kader van collectieve innovatie iedereen bij het ideeënproces. Soms hebben twee mensen in je onderneming een half idee; hoe vergroot je de kans dat ze elkaar treffen' Je kan een koffiehoek inrichten, een speeddating organiseren, jobrotatie voorzien, ideeën vragen tijdens vergaderingen, een intern communicatiesysteem installeren (bv. Yammer), uitdagingen uitschrijven voor de medewerkers, klantenobservaties met elkaar bespreken of samen een interessante video bekijken. Ik geloof niet in verandering van bovenaf, maar van binnenuit', signaleert deze expert in creativiteit en innovatie. Als voorbeelden vermeldt hij Philips, Lannoo dat jaarlijks een bedenkerswedstrijd organiseert en de producent van architectonisch beton en leien SVK die zes ideeën bedacht waaruit het er vier koos en twee realiseerde.

Enkele denkrichtingen zijn slimme processen en materialen, leren van de natuur, innoveren via provocatie en nieuwe businessmodellen. Onder slimme processen en materialen catalogeert hij slim textiel dat een signaal geeft als je erop valt, het 3d-printen van huizen in 24 uur, 3d-geprinte getordeerde h-profielen, het 3d-printen van mallen voor beton, CO2-opslorpende materialen, slimme materialen zoals Ornilux (glas waar vogels niet tegenaan vliegen), auto's zonder chauffeur en drones. We kunnen ook leren van de natuur (biomimicry), die via trial & error bijna alle problemen heeft opgelost: zo gelijkt het East Gate Centre in Zimbabwe op een termietenheuvel, vertoont de Swiss Tower in Londen gelijkenissen met het Venusmandje, is de schil van het Esplanade Theater in Singapore geïnspireerd op de stekelige huid van de Durianplant en is de Dives in Misericordia-kerk in Bergamo opgetrokken in zelfreinigend beton.

Dirk De Boe geeft ook enkele voorbeelden van innoveren via provocaties, die je 'out of the box' doen denken. 'Stel dat er door een elektriciteitspanne een week lang geen elektriciteit meer is, welke kansen biedt dit voor je onderneming en wat doe je nadien mogelijk anders' Wat doe je als je geen beton meer mag gebruiken op je bouwwerven' Of een Koreaan begint rechtover je bedrijf een business die verdacht goed gelijkt op de jouwe; wat zou je anders doen als je van een wit blad kon beginnen' Volgende week moet je dan weer al je medewerkers ontslaan; wie werf je weer aan' Of je mag niet meer vergaderen; hoe ga je dit aanpakken' Door anders te gaan denken, zal je misschien andere materialen bedenken zoals biobeton. Je kan je tevens de vraag stellen wat voor jouw onderneming een belangrijke provocatie zou kunnen zijn', suggereert Dirk De Boe.

Tot slot ziet hij nieuwe businessmodellen gelanceerd worden: Uber voor het vervoer van personen, airbnb voor de verhuur van kamers, het Nederlandse vandebron waar je duurzame energie rechtstreeks van een duurzame en onafhankelijke bron koopt en Wikihouse als 'open source' bouwsysteem waarmee je zonder expertise je eigen huis bouwt.

'Voormalig directeur-generaal van het WTCB Carlo De Pauw heeft ooit gezegd: 'De toekomst wordt vaak overroepen, maar ook altijd onderschat.' Ik hoop dat ik jullie wat angst heb aangejaagd, want zelfgenoegzaamheid is uit den boze', geeft de creativiteits- en innovatie-expert zijn publiek nog mee. ' JL

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Transport- en logistieke sector ziet omzet fors dalen

Transport- en logistieke sector ziet omzet fors dalen

De actuele viruscrisis slaat economisch en financieel diepe wonden, al verschillen de gevolgen per sector. De Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra) maakt een stand van zaken op voor de transport- en logistieke sector. Daarvoor gebeurde[…]

Nieuwe voorzitter Confederatie Bouw Limburg

Nieuwe voorzitter Confederatie Bouw Limburg

Neem deel aan de webinar “Innovatieve producten en technieken voor een duurzaam betonherstel”

Neem deel aan de webinar “Innovatieve producten en technieken voor een duurzaam betonherstel”

Fema: 'bouwhandel mag toonzalen en shops openen'

Fema: 'bouwhandel mag toonzalen en shops openen'

Meer artikels