Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Containervervoer groeit op Vlaamse waterwegen

Nadat nv De Scheepvaart al uitpakte met recordcijfers voor containertrafiek op het Albertkanaal rapporteert ook Waterwegen en Zeekanaal nv (W&Z) een flinke groei op de door haar beheerde waterwegen. In 2014 steeg het goederenvervoer met 0,56 % tot 32 miljoen ton. Vooral het containervervoer zat sterk in de lift, een toename met 20% in vergelijking met 2013. Vorig jaar werd 247.121 TEU (Twenty Feet Equivalent Unit) vervoerd.

De grootste waterweg blijft de Ringvaart om Gent met 18,71 miljoen ton, ondanks een daling van de trafiek met 1,33 % in vergelijking met 2013. Daarna volgt het Zeekanaal Brussel-Schelde met 11,40 miljoen ton. Hier noteerde men een stijging van 4,78%. De trafiek op de Grensleie nam toe tot 4,99 miljoen ton, een stijging met 11,61%. Op de Leie werd 9,25 miljoen ton vervoerd, wat een groei van 7,86% vertegenwoordigt. Hiermee lag de trafiek op de Leie hoger dan op de Boven-Schelde, waar zich een daling tot 8,63 miljoen ton (- 9,83%) voordeed.

'Wij zijn zeer verheugd over de positieve algemene tendens in het goederenvervoer via de waterwegen van W&Z. Het is belangrijk de inspanningen verder te zetten om onze waterwegen te moderniseren en te optimaliseren. Vlaanderen wil zich in de toekomst immers als slimme logistieke draaischijf in Europa profileren. De waterwegen kunnen daarbij een belangrijke plaats innemen. We gaan onverminderd voort met het investeren in het wegwerken van missing links, het herbouwen van sluizen en stuwen, het baggeren en onderhouden van de waterwegen en het bouwen van kaaimuren voor bedrijven die hun producten via het water willen vervoeren' reageert gedelegeerd bestuurder ir. Leo Clinckers van W&Z op het positieve nieuws. - EC

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Nieuwe Doosan-knikdumpers voldoen aan Stage V-normen

Nieuwe Doosan-knikdumpers voldoen aan Stage V-normen

Doosan Construction Equipment brengt de nieuwe DA30-7 en DA45-7 Stage V articulated dump trucks (ATD’s ofwel knikdumpers) op de markt. De DA30-7 en DA45-7 vervangen de modellen DA30-5 en DA40-5 (Stage IV).  De DA30 heeft een maximale[…]

24/08/2019 | Doosan
Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Ontwerpteams gezocht voor OPEK Leuven

Ontwerpteams gezocht voor OPEK Leuven

AG VESPA zoekt ontwerpteam voor gezinsvriendelijk wonen in Cadixwijk

AG VESPA zoekt ontwerpteam voor gezinsvriendelijk wonen in Cadixwijk