Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Cleantech-sector doorstaat de viruscrisis

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Cleantech-sector doorstaat de viruscrisis

In heel wat sectoren van de Vlaamse economie heeft de viruscrisis had toegeslagen. De zuivere cleantech-bedrijven lijken echter de dans te ontspringen. Dat blijkt uit een rapport dat Cleantech Flanders zopas publiceerde.
Daarin zien we hoe, van de 1.503 onderzochte bedrijven, vorig jaar slechts vier firma’s het faillissement hebben aangevraagd. Vooral sectoren zoals hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, duurzame mobiliteit en duurzame gebouwen bieden een gunstig ondernemingsklimaat voor startups.
 
Cleantech is een zeer jonge sector. Om zicht te krijgen op de evolutie van de sector in Vlaanderen, heeft Cleantech Flanders een overzicht gemaakt van de voorbije tien jaar en hierbij per jaar negen domeinen vergeleken.
 
De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:
• In tien jaar tijd is het aantal zeer kleine cleantech-bedrijven en het aantal middelgrote tot grote cleantech-bedrijven opvallend toegenomen. Dat wijst op een gunstig ondernemingsklimaat voor startende cleantech-bedrijven en een sterke, concurrentiële marktpositie, die hun groei naar middelgrote tot grote bedrijven mogelijk maakt.
• Slechts vier cleantech-bedrijven vroegen in 2020, het jaar dat grotendeels werd gekenmerkt door de coronacrisis, het faillissement aan. Het moratorium op faillissementen tussen 18 maart en 17 juni vertaalt zich niet in meer faillissementen nà die periode. Alle faillissementen dateren van vóór april 2020.
• Hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, duurzame mobiliteit en duurzame gebouwen zijn domeinen met het gunstigste ondernemersklimaat voor cleantech-startups.
• De markt van recyclage en afval, water en afvalwater, industriële verwerking en productie en – in mindere mate – duurzame landbouw tellen de meeste gevestigde actoren.
• De directe tewerkstelling door cleantech in Vlaanderen bedroeg in 2019 liefst 29.168 voltijdse werknemers en is vrij stabiel. De totale tewerkstelling (direct en indirect) ligt echter veel hoger, dankzij cleantech-activiteiten in gevestigde bedrijven, die niet als ‘zuivere cleantech’ in de studie zijn opgenomen.
• De belangrijkste cleantech-hubs bevinden zich in regio’s met belangrijke instituten voor hoger onderwijs en locaties met een hogere economische activiteit. Gent blijft de regio met de hoogste concentratie aan cleantech-bedrijven, gevolgd door Antwerpen en Leuven.
• Naast deze drie regio’s zette ook Oostende zich het afgelopen jaar opvallend op de kaart. De komst van het nieuwe Maritiem Onderzoekscentrum is daar niet vreemd aan. Meer dan 70% van de nieuwe cleantechactoren in deze regio zijn verbonden met water- en offshore-activiteiten.
 
“Het is goed om vast te stellen dat bedrijven in de cleantech-sector de coronacrisis goed doorstaan en een belangrijke bron van tewerkstelling blijft. Het zijn dan ook dit soort sectoren die deel uitmaken van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Het doel is om via onderzoek en innovatie meer duurzame en digitale producten te ontwikkelen, en zo economische groei en nieuwe jobs te creëren. Ook in de cleantech sector, die een gunstig ondernemingsklimaat biedt voor startups. Het is duidelijk dat naast de drie grote universiteitssteden Gent, Antwerpen en Leuven ook andere steden zoals Oostende via onderzoek motoren zijn voor economische groei en werkgelegenheid”, zegt Vlaams Minister van Innovatie Hilde Crevits in een reactie op het rapport.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bedrijfswagens blijven aantrekkelijk voor personeel

Bedrijfswagens blijven aantrekkelijk voor personeel

De bedrijfswagen blijft een belangrijk onderdeel van het totale beloningspakket en dus een belangrijk instrument op de (verhittende) arbeidsmarkt. Maar (potentiële) werknemers zijn (nog) niet volledig gewonnen voor elektrische voertuigen.[…]

17/09/2021 | SociaalOndernemingen
Bouwvakkers mogen opnieuw samen in camionette zitten

Bouwvakkers mogen opnieuw samen in camionette zitten

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

Oplossing voor kabelproblemen bij elektrisch laden van auto's

Oplossing voor kabelproblemen bij elektrisch laden van auto's

Meer artikels