Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Circul 2020 pakt Leopold II-tunnel aan

Circul 2020 pakt Leopold II-tunnel aan

Het consortium Circul 2020, dat Jan De Nul, Besix en Engie-Fabricom omvat, zal de Leopold II-tunnel in Brussel grondig renoveren. Alle partijen tekenden onlangs een renovatie- en onderhoudscontract voor de komende 25 jaar. De offerte van Circul 2020 kwam als beste uit de bus na een Europese onderhandelingsprocedure. Het contract heeft een waarde van 462,6 miljoen €.

“De werken zullen alles samen 39 maanden duren. Om de impact op het verkeer zoveel mogelijk te beperken, mag de tunnel enkel tijdens de vakantiemaanden juli en augustus volledig afgesloten worden en tijdens het jaar in de nachten van zondag tot donderdag. Tijdens de dag en op vrijdag- en zaterdagnacht blijft de tunnel buiten de zomer open voor het verkeer”, vertelt de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet.

Voorbereiding

De verantwoordelijkheid voor de tunnel wordt op 1 mei overgedragen, dan zullen ook de voorbereidende werken van start gaan. In het kader van de werf zullen een reeks begeleidende maatregelen worden genomen om de mobiliteit zo vlot als mogelijk te laten verlopen. “Na de werken in de Stefania-, Montgomery-, Rogier-, Troon-, Naamse Poort-, Hallepoort- en Reyers-tunnels zetten we een nieuwe belangrijke stap in de uitvoering van ons renovatieprogramma”, aldus Smet.

De Leopold II-tunnel werd in 1986 gebouwd en maakt de verbinding tussen de Basiliek van Koekelberg en de kleine Brusselse ring. Met zijn 2,5 km lengte is hij de langste en een van de meest complexe Brusselse verkeerstunnels. Hij wordt dagelijks in elke richting gebruikt door 40.000 Brusselaars en pendelaars.

Inspectie

De inspectierondes in 2015 en 2016 ter voorbereiding van het meerjareninvesteringsprogramma voor de renovatie van de tunnels wezen uit dat de tunnel aan een grondige renovatie toe is. Zowel de waterwering, de rijweg als de elektromechanica moeten vernieuwd worden. Ook asbest dat ingekapseld zit in bepaalde voegen en verf moet verwijderd worden.

Daarnaast worden de 13 bestaande nooduitgangen vernieuwd en worden er 17 nieuwe bijgebouwd, in lijn met de Europese veiligheidsvoorschriften. Tot slot komt de tunnel ook in een nieuw jasje: zowel de verlichting als de scenografie worden grondig vernieuwd.

De Brusselse regering lanceerde in juli 2016 een Europese onderhandelingsprocedure  voor de renovatie en het onderhoud van de Leopold II-tunnel, waarbij voor een publiek-private samenwerking gekozen werd in een dbm-formule (design-build-maintain). In deze formule wordt de renovatie in het contract gekoppeld aan een onderhoudsfase van 25 jaar. Door de aannemers ook verantwoordelijk te maken voor het onderhoud van de tunnel in de periode nadien wordt de kwaliteit van de renovatie gewaarborgd.

Vijf consortia dongen mee naar het contract en uiteindelijk kwam Circul 2020 als beste uit de bus. Het contract is goed voor 462,6 miljoen € voor de komende 28 jaar (3 jaar werken + 25 jaar onderhoud), waarvan 264,7 miljoen € naar de renovatie gaat. Daarnaast is er 13,1 miljoen € voor de onderhoudskost tijdens de werken (het onderhoud wordt vanaf de start van de werf overgedragen) en 4,5 miljoen financieringskost. Voor de onderhoudsfase van 25 jaar is 180,3 miljoen € voorzien.

“Het consortium Circul 2020 bestaat uit drie solide partners: Besix, Jan De Nul en Engie Fabricom. Door onze krachten te bundelen, beschikken we over een uitgebreide expertise voor de renovatie van tunnels. Met onze offerte willen we een maximale beschikbaarheid en veiligheid van de tunnel garanderen. Daarom werd gekozen voor de meest moderne uitrusting en back up-systemen voor diverse installaties”, aldus Filip Cocquereaux, voorzitter van het consortium Circul 2020.
IMPACT
Om de impact van de werf op de mobiliteit te beperken had de Brusselse regering in het bestek de tunnelsluitingen beperkt tot de vakantiemaanden juli en augustus (24/7) en de nachten (22 tot 6 u.) van zondag tot en met donderdag. Buiten de zomervakantie is de tunnel dus overdag tijdens de week open en ook op vrijdag- en zaterdagnacht blijft hij open voor verkeer met de gebruikelijke capaciteit (2x2 baanvakken). Het opgelegde maximum van 39 maanden werf wordt gerespecteerd door het consortium.

Nu de aannemer is aangesteld en de start van de werf bekend is, wordt er door Brussel Mobiliteit in samenwerking met de MIVB, de Lijn, de NMBS, het Vlaamse Gewest, de betrokken gemeenten en hulpdiensten gewerkt aan een pakket begeleidende maatregelen. Er zal breed gecommuniceerd worden over de impact van de werf, zowel voor de pendelaars als voor de Brusselaars en de omwonenden in de werfzone.

Er wordt een ombudsman aangesteld voor alle vragen rond de werf en Brussel Mobiliteit werkt momenteel in overleg met de verschillende partners waaronder de gemeenten een mobiliteitsplan uit voor de zone. Andere werven in de zone worden afgesteld en gecoördineerd met de Leopold II-werf. Tot slot wordt samen met de openbaar vervoersoperatoren onderzocht op welke manier het aanbod voor openbaar vervoer kan verhoogd worden. Het hele pakket aan begeleidende maatregelen moet tegen de eerste zomer klaar zijn om uitgerold te worden.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Spoorwerken tussen Brussel en Denderleeuw afgerond

Spoorwerken tussen Brussel en Denderleeuw afgerond

Infrabel is klaar met de vernieuwing van de twee centrale sporen tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek. De spoorlijn Brussel - Denderleeuw was ruim tien jaar één van de grootste bouwwerven van ons land, waarbij ook de aanleg[…]

08/12/2018 | NMBS Infrabel
Internet of Water wapent tegen groeiende waterrisico’s

Internet of Water wapent tegen groeiende waterrisico’s

Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel

Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Meer artikels