Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Video

Caterpillar zet nieuwe standaard in segment van de minigravers

Gerelateerde onderwerpen :

,
Caterpillar zet nieuwe standaard in segment van de minigravers

Caterpillar toont in april op de materieelvakbeurs Bauma in München 20 nieuwe machines, met als speerpunt een compleet nieuwe reeks minigravers van hun Next Generation. Die samen zijn al goed voor zowat de helft van de nieuwkomers. Nooit eerder introduceerde Caterpillar zoveel nieuwe producten in München.

Bergerat Monnoyeur, de Belgische verdeler van Caterpillar, zal nog voor de zomer vijf nieuwe modellen op de Belgische markt brengen in de reeks minigravers van 1 tot 2 ton en nog eens vier in de range van 7 tot 10 ton. Caterpillar is – als je de geschiedenis van het merk bekijkt – nog niet zo heel lang actief in minigravers. De producent voegt een eigen filosofie toe aan dit marktsegment door de minigravers in zowat alle aspecten te enten op de grotere machines van het merk. Dat niet alleen inzake gebruiksgemak en prestaties, maar vooral ook inzake comfort voor de operator. De achterliggende gedachte is dat ook in minigravers lange dagen gewerkt wordt en als je als werkgever een goede operator niet wil verliezen aan de concurrentie, je hem maar beter een beetje in de watten legt.

1 tot 2 ton

De kleinste minigravers, van 1 tot 2 ton, hebben volgens Caterpillar als eerste in de industrie voor dit soort machines, standaard joystick-besturing, een cruise control voor wanneer relatief lange verplaatsingen nodig zijn, een lcd-scherm met heel wat interessante instellingen beschikbaar voor de operator (zoals debieten en joystickgevoeligheid) en een wegknikbare cabine voor optimaal onderhoudsgemak. Ook de opties zijn niet min, met o.m. uitschuifbare onderwagens en airco. Met al deze van de grote rupsgravers afgeleide features richt Caterpillar zich vooral op het premium-segment en de heavy users.

De nieuwe modellen van 1 tot 2 ton zijn de 301.5 (1,5 ton, overkapping); de 301.6 (1,5 ton, gesloten cabine); de 301.7 CR (1,7 ton, binnendraaier, overkapping); de 301.8 (1,8 ton, met overkapping of gesloten cabine); en de 302 CR (2 ton, binnendraaier, met overkapping of gesloten cabine). Het werkklare gewicht gaat van 1.575 tot 2.045 kg en bij specifieke configuraties loopt dat op tot 1.760 en 2.200 kg. Deze machines graven, volgens het model, tot 2.340 of 2.370 mm diep. Met een lange giek loopt de graafdiepte op tot 2.540 en 2.570 mm. Deze minigravers hebben standaard rubber­rupsen, maar voor elk type bestaan ook stalen rupsen.

Alle nieuwe modellen van 1 tot 2 ton gebruiken de Cat C1.1-motor, een driecilinder-diesel die zorgt voor 14,3 kW (19,2 pk) en die voldoet aan de Stage V-emissienorm.



Caterpillar maakt zich sterk dat deze kleine minigravers van de Next Generation heel zuinig zijn en weinig onderhoud vergen. Om onderdelen minder duur en vlotter beschikbaar te maken, komen dezelfde onderdelen daardoor vaker terug in verschillende machines. Voor een snel groot onderhoud en herstellingen kan de cabine wegklappen zoals bij sommige vrachtwagens. De total cost of ownership ligt mee daardoor tot 15% lager dan bij de vorige generatie kleine minigravers van Cat. Daar komt nog bovenop dat je met de nieuwste modellen tot 20% efficiënter kan werken dan met machines van de collega’s.

Met één druk op de knop verandert de bedieningsjoystick in een stuur-joystick, wat de klassieke hendels en pedalen overbodig zou kunnen maken. Wie toch nog liever wel met hendels en pedalen werkt, kan dat zeker nog wel. Alle minigravers van 1 tot 2 ton kunnen een verbreedbare onderwagen hebben. Voor de meeste modellen gaat die van 990 naar 1.300 mm. Alleen voor de 302 CR gaat die van 1.090 naar 1.400 mm.

De cabines van deze kleine minigravers zijn luchtdicht en staan onder lichte druk om het binnendringen van stof tegen te gaan en geluid tegen te houden. Ze kunnen verwarmd en gekoeld worden en er is zelfs airconditioning mogelijk. De voorruit glijdt in drie standen naar boven en kan daar vastgezet worden.

Wie vaak met dezelfde machine werkt, kan zijn eigen patronen en instellingen van de bedieningen gebruiken. Een Bluetooth-verbinding is mogelijk via de radio. De lcd-monitor is een heel stap voorwaarts ten opzichte van de vorige generatie minigravers van Caterpillar. De uitrusting en connectiviteit in de cabine sluit aan op die van de grotere rupsgravers.

7 tot 10 ton

Bij de minigravers van 7 tot 10 ton zijn er vier nieuwe modellen: de 307.5, de 308 CR, de 309 CR en de 310. Net als bij alle Next Generation-machines van Caterpillar hebben deze vier modellen zuinige motoren, zijn ze uitgerust met load sensing-hydraulica, hebben ze – zeker voor minigravers - ruime cabines en joystickbesturing. Omdat deze minigravers steeds vaker ingezet worden voor andere taken dan graven, heeft de 309 de optie High Flow. Daarbij wordt een extra pomp geplaatst voor die aanbouwdelen die hoge hydraulische debieten vergen.



De 307.5 heeft een vaste giek, de andere minigravers van 7 tot 10 ton hebben een hydraulisch verstelbare zwenkgiek. De vier modellen van 7 tot 10 ton hebben een werkklaar gewicht van 8.233 tot 10.182 kg en halen graafdieptes van 4.107 tot 5.174 mm. De 307.5, de 308 CR en de 309 CR kunnen een langere giek krijgen, waardoor er zowat 560 mm graafdiepte bij komt. De VAB-versies met drieledige zwenkgiek (variable angle boom) zijn bedoeld voor opdrachten waar weinig manoeuvreerruimte is. De 307.5 heeft de C2.4-turbodiesel van Caterpillar (41,7 kW en 55,9 pk). De andere modellen hebben de C3.3-dieselmotor (52,4 kW en 70,3 pk). Alle modellen voldoen aan de Stage V-emissienormen. De onderhoudskosten liggen tot 10% lager en het brandstofverbruik ligt tot 11% lager dan bij de 308E2 van de vorige generatie.

Ook de vier minigravers van 7 tot 10 ton hebben luchtdichte en onder lichte druk gezette cabines, verwarming, koeling en airco. Het geluid in de cabine blijft onder 72 dB(A). De zichtbaarheid is goed. Optioneel kan achteraan de machine een camera geplaatst worden. De toegangsluiken voor het onderhoud zijn voortaan recht. Zo kunnen ze sneller vervangen worden bij beschadiging en hoeft niet de volledige motorkap vervangen te worden.

De 307.5, 308 CR en 309 CR hebben een onderwagen met vaste afmetingen. Enkel de 309 kan een langere onderwagen krijgen. De onderwagen van de 310 is reeds ‘lang’. Op de 308, 309 en 310 kunnen brede rupsen gekozen worden.

Bij de minigravers schuift Caterpillar voorlopig nog geen elektrische varianten naar voren. De producent laat wel verstaan dat ze binnenkort hun reeks op de Bauma voorgestelde minigravers nog zal aanvullen en dat ze binnenkort ook een reeks nieuwe elektrische machines zullen voorstellen.

Bauma

Caterpillar trekt overigens wel de kaart van emissieloze machines op accu. Eén zekerheid voor de Bauma is daarbij de compacte wiellader 906 met lithium-ionaccu en een elektrische aandrijflijn die als concept wordt getoond. Voorts zullen er nog elektrische varianten van bestaande machines getoond worden die door of samen met invoerders ontwikkeld werden.

Bij de nieuwe machines vinden we voorts o.m. de nieuwe bulldozers D6 en D6 XE, de graafmachines 330 GC, 330 en 336. de starre dumptruck 777G, de knikdumper 730 en de middelgrote asfalteermachine AP555F en de asfaltfrezen van de PM300-serie.

Over deze machines leest u binnenkort meer op onze website en in ons magazine.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Nieuwe Scania-motoren zijn nog zuiniger

Nieuwe Scania-motoren zijn nog zuiniger

De transportindustrie zit in de transitie naar alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen, maar de meeste sectoren en vervoerders zijn nog steeds afhankelijk van verbrandingsmotoren. Een eenvoudige manier waarop zij een belangrijke[…]

19/03/2019 | Scania
Hidromek verhoogt werksnelheid van H4-graafmachines

Hidromek verhoogt werksnelheid van H4-graafmachines

Nieuwe eigenaars voor Automix

Nieuwe eigenaars voor Automix

DIMCO zet nieuwe Woltman in voor Blankenburgproject

DIMCO zet nieuwe Woltman in voor Blankenburgproject

Meer artikels