Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Caterpillar Work Tools breidt uit met drie grote multischaren

Gerelateerde onderwerpen :

Caterpillar Work Tools breidt uit met drie grote multischaren

De nieuwe schaar wordt ingezet aan de Cat 374D van Van Tunen, die door Van der Wal Sloopwerken gehuurd is.

Caterpillar Work Tools heeft de eigen MP-serie uitgebreid met drie nieuwe en tevens grotere modellen. Nu heeft men voor alle merken graafmachines de beschikking over passende sloopwerktuigen voor alle werkzaamheden.

De range Cat multi-processors bestaat voortaan uit vijf modellen in totaal. Voorheen bestond de lijn sloopscharen uit slechts twee types. De MP318 is geschikt voor machines in de gewichtsklasse van 18 tot 25 ton en weegt iets meer dan 1.900 kg. De MP324 weegt net iets onder de 2.700 kg en is bedoeld voor dragers met een eigen gewicht tussen 24 en 35 ton.

In Nederland worden de nieuwe Cat multi-processors geleverd door Verachtert Nederland en nog altijd als Verachtert-scharen met de typeaanduiding VT in plaats van MP verkocht aan niet-Cat-klanten. De sloopscharen worden in de Cat Work Tools-fabriek in ’s-Hertogenbosch ontwikkeld en geproduceerd. In België is Work Tools & Service, een afdeling van Bergerat Monnoyeur uit Overijse, voor de verkoop van Cat-sloopwerktuigen verantwoordelijk en worden deze onder de eigen merknaam verkocht. Net als in de rest van Europa en de wereld overigens.

Met de nieuwe multi-processors Cat MP332, MP345 en MP365 kunnen gebruikers alle soorten sloopwerk aan. Cat Work Tools biedt daarmee voor elke machineklasse een passende schaar. Daarbij wordt gebruik gemaakt van eigen moderne cilindertechnologie, die zorgt voor een grote knipkracht en een hoge productiviteit. Een systeem waarmee eenvoudig en snel de bekken gewisseld kunnen worden zorgt ervoor dat het maximale rendement uit zowel de machine als het sloopwerktuig wordt gehaald.

Cat verkoopt momenteel veel sloopmachines. Wereldwijd is de sloopindustrie flink aan het investeren, zowel in machines als in uitrustingsstukken. Vele landen staan inzake slooptechniek nog (lang) niet zover als hier in Europa, dat in sloop en recycling echt een voortrekkersrol vervult. Op dat vlak is dus nog veel marktaandeel en terrein te winnen. Dat zie je duidelijk in de ontwikkeling van sloopwerktuigen en verkoopaantallen. Er is nog steeds toenemende vraag naar Cat Work Tools-sloopwerktuigen, -bakken en andere aanbouwdelen die in de sloop en de recycling worden ingezet.

De machines en sloopwerktuigen worden daarbij alsmaar groter en specialistischer, omdat projecten steeds sneller uitgevoerd moeten worden. Bij het sloopwerk moeten daarom passende hulpstukken ingezet worden. Daarom heeft Caterpillar drie nieuwe multi-processors ontwikkeld om op deze ontwikkeling en wereldwijde vraag van de markt in te spelen. De MP332 is geschikt voor machines van 32 tot 50 ton en weegt zelf zowat 3,2 ton. De Cat MP345 heeft een eigen gewicht van rond de 4.300 kg en past uitstekend aan 45- tot 65-tons-sloopmachines. Het grootste model is de MP365.

Razendsnel wisselen

De drie nieuwe modellen multi-processors werden geheel nieuw ontwikkeld. Het concept is identiek als bij de bestaande MP318: een slank en compact basisjuk waarmee men gebruik kan maken van verschillende speciaal ontwikkelde bekken. Die kunnen voorts heel eenvoudig en snel gewisseld worden en zijn geschikt voor elk type sloopwerk. Wisselen van bekken vergt slechts tien minuten tijd. Dit verhoogt de productiviteit op het sloopproject. Omdat men sneller de juiste bek zal gebruiken, afhankelijk van het soort sloopwerk, komt dit ook de levensduur van de machine en het aanbouwdeel ten goede.

Tevens resulteert dit in een lager brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot van CO2 en NOx. De nieuwe Cat MP-sloopscharen maken gebruik van een aantal gepatenteerde features, waaronder het wisselsysteem van de sloopbekken. Door mechanisch met een sleutel de halve maan te verdraaien, nadat de blokkering daarvan is verwijderd, kan men eenvoudig de bek ‘uitscheppen’ en oppakken. Een belangrijke vernieuwing is de hydraulische cilindertechniek die Cat gebruikt en die veel kracht levert om te kunnen slopen. Cat maakt hierbij gebruik van een gepatenteerde SpeedBooster. Dit is een combinatie waarbij een speedvalve en booster zijn samengevoegd in slechts één ventiel. Dit zorgt voor snellere cyclustijden en levert meer knipkracht op. Hierdoor kan men met een kleinere cilinder toe en dat levert weer gewichtsbesparing op. Tevens resulteert het in een compact design. Door de SpeedBooster-techniek is de schaar dubbel zo snel geworden. Dit levert een hogere productie op dankzij de instelbare cyclustijden. Deze kent drie modi: speedmodus, powermodus en boostermodus. Hierdoor ligt de nadruk op snelheid of kracht wanneer het nodig is, of een combinatie van allebei indien gewenst.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe bekken werd rekening gehouden met eenvoudig onderhoud. Slijtdelen zijn vrij gemakkelijk en snel te wisselen. Ook werd het aantal smeerpunten aanzienlijk teruggebracht. Het dagelijkse onderhoud verloopt hierdoor sneller. Er zijn verschillende typen bekken voor de sloopscharen ontwikkeld. De CC-betonbek knipt en vergruist gewapend beton. Deze knipt betonnen constructies eenvoudig door en knipt meteen ook het wapeningsstaal door, doordat aan de binnenzijde van de bek lange messen gemonteerd zijn.  De D-bek is in de eerste plaats ontwikkeld voor het knippen van betonnen constructies en heeft een grotere bekopening om meer materiaal te kunnen hanteren. Dankzij de smalle onder- en bovenbek heeft de schaar een hoge knip- en snijkracht. Dat maakt het mogelijk zware betonnen constructies te knippen.

De P-bek is bedoeld voor het vergruizen en voor secundair sloopwerk. Zodra de constructies naar beneden gehaald zijn, moet het wapeningsijzer eruit gehaald worden en moeten de stukken beton verkleind worden. Waarna het vervolgens gebroken kan worden. De tanden zijn zo gepositioneerd dat beton optimaal en efficiënt gekraakt wordt en wapeningsstaal van het beton wordt gescheiden. De SpeedBooster garandeert hierbij hoge cyclustijden en bij vergruiswerk een hoge productiviteit plus gunstig brandstofverbruik. De S-bek werd speciaal ontwikkeld voor het knippen van stalen constructies. Dankzij de optimale vorm van de tip laten stalen profielen zich eenvoudig knippen. De rechte onderbek klemt samen met het bovenste deel van de bovenbek het staal, waarna het geknipt wordt. De messen zijn eenvoudig te wisselen en te keren en hebben een extra dwarsblad met geleideblad in de onderkaak. De TS-bek is een staalbek die speciaal geschikt is voor het knippen van plaatmateriaal. Hiermee worden o.a. silo’s, tanks en schepen geknipt. Tot slot is er nog de U-bek, een universele bek. Deze is vooral populair in Zwitserland. Deze schaar heeft een brede onderbek en smalle bovenbek met een optimaal geplaatste breektand op de punt. De bovenbek heeft snijmessen. Het voordeel is dat in één hap een groot deel van de constructie wordt weggenomen, waarbij het materiaal door de onderbek, die volledig open is, weg kan. Dankzij de messen wordt meteen het wapeningsstaal in stukken gesneden en is het materiaal direct breekklaar.

Ideale combinatie

De nieuwe MP365 werd in Leeuwarden ingezet aan de Cat 374D van Van Tunen bij de sloop van de oude basculekelder van de Drachtsterbrug. Hierbij vormde de MP 365 de ideale combinatie met de zowat 75 ton zware rupsgraafmachine. De grootste sloopschaar uit het leveringsprogramma kwam goed tot zijn recht bij het knippen van de zware kelderwanden, die bestonden uit heel zwaar gewapend beton. De MP365 is geschikt voor machines van 65 tot 90 ton. Het eigen gewicht van de schaar ligt op 5.670 kg. Met de D-betonbek bedraagt de maximale knipkracht op de punt 5.918 kN. De maximale bekopening meet 1.232 mm en de bek heeft een diepte van 1.051 mm.

Tijdens het slopen van de gewapende muren vallen de snelle cyclustijden van de nieuwe MP365 meteen op. De multi-processor heeft het zeker niet gemakkelijk. Het beton is echt kneiterhard en dan heeft elke schaar, ongeacht het merk, het zwaar te verduren. Dankzij de optimaal geplaatste tanden wordt het beton uiteindelijk toch gekraakt. Bij de schaar is tevens een vergruisbek geleverd. Voorts kan de MP365 nog uitgerust worden met de D-bek en de staalbek (S-bek). Voor dit type zijn dus vier verschillende bekken leverbaar. Hiermee heeft Cat een passende schaar voor zware sloopmachines en is in principe de opvolger van de Verachtert VT60 en Cat MP40. Met de nieuwe MP332, MP345 en MP365 heeft Cat Work Tools de beschikking over een range van heek snelle en krachtige knippers. - GYR

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Bouwbedrijf DCA koopt 18 hybride wagens

Bouwbedrijf DCA koopt 18 hybride wagens

Het Kempense bouwbedrijf DCA kocht eind vorig jaar 18 plug-in hybride wagens en investeert daarin liefst 575.000 €. Tegen 2025 wil het bouwbedrijf uit Beerse zijn volledige wagenpark (een honderdtal auto’s) groen maken. De[…]

15/01/2019 | Mobiliteit
Cat Grade met 3D voegt gemak en efficiëntie toe aan geautomatiseerd nivelleren

Video

Cat Grade met 3D voegt gemak en efficiëntie toe aan geautomatiseerd nivelleren

Bobcat verkoopt meer dan 10.000 E10-minigraafmachines

Bobcat verkoopt meer dan 10.000 E10-minigraafmachines

Mercedes-Benz levert 50ste Econic aan Net Brussel

Mercedes-Benz levert 50ste Econic aan Net Brussel

Meer artikels