Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Brussel krijgt laadpalennetwerk

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Brussel krijgt laadpalennetwerk

De Brusselse regering heeft de concessie voor het plaatsen en uitbaten van een netwerk van laadpalen voor elektrische wagens in de openbare ruimte toegekend aan PitPoint.

Na de publicatie van het bestek, dat in september 2017 werd goedgekeurd, analyseerde het Brusselse Gewest in juli de ontvangen voorstellen. De Nederlandse operator PitPoint, die al sinds 2015 actief is in België (Gent, Antwerpen, …) kreeg de concessie toegewezen. PitPoint beheert op dit ogenblik meer dan duizend publieke laadpunten in de Benelux, Frankrijk en Duitsland.

PitPoint

Het Brusselse netwerk zal bestaan uit drie luiken, met als eerste de installatie van een basisnetwerk. Dit basisnetwerk bestaat uit 50 tot 100 laadpalen, wat neerkomt op ongeveer één laadpaal per km2. De bepaling van de locaties gebeurt door het gewest in overleg met de gemeenten, zodat er een goede spreiding is van de laadpalen over het volledige gewest. Een tweede luik omvat de installatie van laadpalen ‘op vraag van de burger’. Personen, autodeelbedrijven of taxidiensten die over elektrische wagens beschikken, niet de mogelijkheid hebben om op te laden op eigen terrein en geen publiek laadpunt ter beschikking hebben in de omgeving (250 m) zullen een laadpaal kunnen aanvragen. Het derde luik is de installatie van extra laadpunten op drukbezochte plaatsen. Dit luik zorgt ervoor dat het aantal laadpalen kan worden verhoogd op plaatsen waar de capaciteit niet voldoende is voor de vraag.

Concessie

Het basisnetwerk elektrische laadpalen zal worden geïnstalleerd in de loop van 2019 en 2020 (afhankelijk van het verkrijgen van de vergunningen). De concessie loopt tot eind 2028. De concessie heeft geen budgettaire impact voor het Brusselse Gewest. De concessiehouder neemt alle kosten voor de installatie en het onderhoud van de infrastructuur voor zijn rekening tijdens de volledige duur van de concessie.     

Het model dat door de concessiehouder werd voorgeteld, garandeert het gebruik voor alle types elektrische wagens. Elke laadpaal zal twee laadpunten hebben, hierdoor kunnen twee wagens op hetzelfde ogenblik opgeladen worden aan de paal.  Het elektrische vermogen van een laadpaal bedraagt 22 kW, ofwel 11 kW per laadpunt.   

Parkeerplaatsen

Gebruikers kunnen zich registreren via een platform en applicatie of occasioneel gebruik maken van het systeem, zonder zich op voorhand te registreren. Ook voor de occasionele gebruikers werd het proces zo eenvoudig mogelijk gehouden.

Bij elke laadpaal worden twee parkeerplaatsen voorzien, één per laadpunt. Tijdens het laden zelf is het parkeren op deze plaatsen gratis. Na de laadbeurt zal een rotatiebedrag worden aangerekend per 15 minuten. Zo worden gebruikers aangemoedigd de plaatsen vrij te maken voor nieuwe laadbeurten.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Invoering digitale meter wordt uitgesteld

Invoering digitale meter wordt uitgesteld

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein stelt de plaatsing van de digitale meter een half jaar uit. Het bedrijf dat de aanbesteding binnenhaalde, kan de meters niet op tijd leveren. In één beweging zal hij ook de plaatsing bij[…]

30/10/2018 | ElektriciteitBart Tommelein
Investeringssteun voor drijvende zonnepanelen

Investeringssteun voor drijvende zonnepanelen

Bouwunie tekent Green Deal huishoudelijke houtverwarming

Bouwunie tekent Green Deal huishoudelijke houtverwarming

Europese voorsteden moeten slechte gezondheid in verouderende gebouwen aanpakken

Europese voorsteden moeten slechte gezondheid in verouderende gebouwen aanpakken

Meer artikels