Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Breekbaar hekwerk in aluminium voor vliegvelden

Breekbaar hekwerk in aluminium voor vliegvelden

Hekwerkconstructies rondom vliegvelden moeten robuust maar tegelijk ook breekbaar zijn. Internationale veiligheidsvoorschriften vereisen een stabiele constructie die óók moet kunnen breken, om eventuele schade aan het vliegtuig, bijvoorbeeld bij het doorschuiven na een (nood)landing, te minimaliseren. Dit soort hekwerktypen is niet nieuw, maar alleen op basis van composiet beschikbaar en via een select aantal aanbieders in Zweden en Italië.

De Heras Frangible Fence is het eerste type 'airport fence' van lichtgewicht aluminium. De constructie is in opdracht van Heras door TNO gekeurd. Het hek voldoet aan alle breekbaarheidseisen van de International Civil Aviation Organization (ICAO), de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart.

Het eerste hekwerk van dit type werd geïnstalleerd voor Maastricht Aachen Airport (MAA). De constructie beveiligt er de Runway End Safety Area (RESA). Dat is de veilige omgeving van een landingsbaan en deze moet per definitie nagenoeg vlak zijn en vrij van obstakels. Het Heras Frangible Fence houdt er mens en dier tegen en is bestand tegen windsnelheden tot 140 km/u., maar breekt bij een impact van een toestel ook af met het oog op een minimale toestelschade en het behoud van de beoogde vluchtrichting.

'Een Scandinavische producent van breekbaar hekwerk is in onze branche een beetje de norm. Hun constructies zijn van composiet. Ik schrok echter van de prijs, nog los van de esthetiek. Hun hekken zouden voor onze buitenbeveiliging een complete stijlbreuk betekenen. Een andere partij, uit Italië, kon me niet overtuigen met de door hen aangedragen keuringsinstanties. Vandaar deze ontwikkeling in eigen beheer, met Heras en TNO', verklaart Jack Dumoulin, manager Projects & Infrastructure van MAA.

De essentie van het nieuwe hekwerk bestaat uit lichtgewicht aluminium op basis van de bestaande Heracles-hekwerklijn van Heras. Paneelmontage d.m.v. blindverbinding zorgt voor de vereiste sterktes én zwaktes en door de vakelementen tussen steeds separate staanders te plaatsen breekt het hek na 'impact' van een toestel gefragmenteerd in plaats de gehele hekwerkconstructie. De maximale energieopname kwam uit op 949 Joule (Nm) en de impactkracht (F) bleek 22750 N.

Heras ontwikkelt, verkoopt en installeert totaaloplossingen voor buitenbeveiliging van bedrijven en overheden. De concepten kunnen bestaan uit een combinatie van hekwerken, poorten, camera's, slagbomen, draaihekken, detectiesystemen, toegangscontrole, managementsystemen, service en onderhoud.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen