Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Bouwvakkers rijden steeds trager naar het werk

Gerelateerde onderwerpen :

,
Bouwvakkers rijden steeds trager naar het werk

© ©disq - stock.adobe.com

De gemiddelde snelheid van een camionette op weg van en naar de bouwwerf ligt vandaag 16 km per uur lager dan twaalf jaar geleden. De verplaatsingskosten zijn gestegen door de files, hogere brandstofkosten en minder en dure parkeerplaatsen. Dat blijkt uit een enquête die Bouwunie van 18 tot 23 januari hield bij haar leden, zelfstandigen en kmo’s in de bouwsector, over hun mobiliteit en verplaatsingen. 408 bouwbedrijven vulden de vragenlijst in.

In 2007 bedroeg de gemiddelde snelheid van een bouwcamionette nog 67 km per uur, vandaag 51 km per uur of 24% trager. 89% van de door Bouwunie bevraagde bouwbedrijven zegt last te hebben van files, die ze proberen te vermijden door vóór de files naar hun bouwwerven te rijden. Vier op de tien weigert klanten in filegevoelige regio’s of neemt indien mogelijk een alternatieve route.

Bij werkzaamheden in de stad zijn niet alleen de files om er te geraken ergerlijk. Lage-emissiezones, circulatieplannen, bijkomende autoloze of autoluwe zones, weinig en/of dure parkeerplaatsen, … hebben een grote impact op de bouwsector en hun klanten. 32% van de aannemers vermijdt simpelweg de stad en diegenen die er wel werken, vinden dit omslachtiger dan vroeger. Vooral het vinden van een parkeerplaats is geen sinecure: 47% vindt dit moeilijk. Die plaatsen zijn bovendien duur. Bouwbedrijven krijgen vaak geen speciale parkeertoelating en lopen continu risico op parkeerboetes: 39% moet vaker boetes betalen. Nochtans is vlakbij kunnen parkeren, laden en lossen van essentieel belang voor een bouwbedrijf. Al het vereiste materiaal en materieel om te kunnen werken zit in de camionette. Bouwunie pleit dus voor een soepeler parkeerbeleid voor ondernemers en voor aannemers in het bijzonder.

72% van de bevraagde aannemers heeft zijn verplaatsingskosten in vijf jaar tijd zien stijgen met meer dan 10%, vooral door stijgende brandstofkosten en tijdverlies door de files. 60% van de aannemers rekent zijn verplaatsingskost door aan de klant. Ze doen dat via een forfait of een prijs per kilometer of nemen de verplaatsing mee in hun totaalprijs. In die kost zit o.m. de vergoeding die bouwvakarbeiders krijgen voor hun verplaatsingen van en naar de bouwwerf. Dat is meestal de mobiliteitsvergoeding, eigen aan de bouwsector.

Uit de enquête van Bouwunie blijkt ook nog dat 45% van de bevraagde bouwbedrijven dit jaar een nieuw bedrijfsvoertuig wil kopen. Bij twee op de drie gaat het om een camionette. Terwijl bij bedrijfswagens een verschuiving plaatsvindt weg van diesel bestaan er nog geen volwaardige alternatieven voor bestelwagens. Ze zijn te duur, ongeschikt of niet krachtig genoeg. 80% van de nieuwe bouwcamionettes zal op diesel (moeten) rijden.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Slim parkeerbeleid voor meer ruimtelijk rendement

Slim parkeerbeleid voor meer ruimtelijk rendement

Het departement Omgeving van de Vlaamse overheid geeft steden en gemeenten subsidies voor de ontwikkeling van een slim parkeerbeleid in functie van ruimtelijk rendement. Daarmee wil ze innovatief lokaal parkeerbeleid stimuleren en ondersteunen[…]

VCB en Vlawebo dringen aan op overleg over veiligere wegenwerken

VCB en Vlawebo dringen aan op overleg over veiligere wegenwerken

Lvz’s nemen mooie start

Lvz’s nemen mooie start

Volgende regering moet 300 miljoen € per jaar uitgeven voor fiets

Volgende regering moet 300 miljoen € per jaar uitgeven voor fiets

Meer artikels