Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Bouwunie vraagt versoepeling vervoersregels

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Bouwunie vraagt versoepeling vervoersregels

Door de strenge coronamaatregelen is voor vele aannemers normaal collectief vervoer niet meer mogelijk en worden ze gedwongen extra kosten te maken. Bouwunie vraagt de overheid om de strenge vervoersregels te versoepelen om te vermijden dat de meerkost moet doorgerekend worden aan de klant.
“We vragen gelijkaardige regels zoals het openbaar vervoer of het vliegverkeer. Op trein, tram en bus is mits het dragen van een mondmasker het bewaren van de fysieke afstand niet verplicht en op het vliegtuig zit men zelfs schouder aan schouder. Het is niet logisch dat de bouwsector zich voor het collectief vervoer aan strengere en kostelijke regels moet houden”, vindt gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens van Bouwunie.
 
Sinds 18  maart is het verplicht om anderhalve meter afstand te bewaren tijdens het vervoer van en naar de bouwwerf. Wanneer die afstand niet kan gegarandeerd worden, moet een afscheiding voorzien worden of moeten mondmaskers gedragen worden waarbij de bezetting in het voertuig beperkt moet blijven. Deze regels zijn ingevoerd bij het uitbreken van de viruscrisis toen de lockdown werd afgekondigd.
 
“Door de verstrengde regels is het in kleine bestelwagens vaak onmogelijk om met verschillende personen plaats te nemen. Daardoor krijgen aannemers te maken met extra kosten. Ze moeten voor extra transport zorgen, investeren in afscheidingsschermen of een verplaatsingsvergoeding betalen als hun werknemers eigen vervoer gebruiken. Bovendien zorgen de bijkomende voertuigen ook vaak voor plaatsgebrek op de bouwwerven en voor extra verkeer op de weg”, aldus Jean-Pierre Waeytens.
 
De totale kostprijs voor een gemiddelde bouw-kmo om rekening te houden met de maatregelen voor het collectieve vervoer komt volgens Bouwunie neer op 8.000 tot 10.000 € per jaar.  Ook de huur of aankoop van extra voertuigen zijn lopende kosten voor de bouwbedrijven. Deze meerkost zal uiteindelijk worden doorgerekend aan de klant.
 
Aangezien eventuele steunmaatregelen van de overheid om deze kosten te compenseren uitblijven, vraagt Bouwunie om voor het collectief bouwvervoer dezelfde regels te hanteren als voor het openbaar vervoer of voor het vliegverkeer.
 
“Op de bouwwerven wordt meestal met dezelfde collega’s samengewerkt. Het is een logische stap om, nu het aantal virusbesmettingen afneemt, de verstrengde vervoersregels wat te versoepelen. Mits het dragen van mondmaskers moet het mogelijk zijn om de volledige capaciteit van de voertuigen te benutten”, besluit Jean-Pierre Waeytens.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Corona veroorzaakt veel meer afwezigheden

Corona veroorzaakt veel meer afwezigheden

Driekwart van de bouwbedrijven geeft aan dat het aantal afwezigheden op de werkvloer de afgelopen maand is toegenomen door de tweede coronagolf. Daaruit volgt dat 6 op de 10 bouwondernemingen het momenteel niet makkelijk hebben met het[…]

13/11/2020 | Corona
Bouwbarometer bereikt de alarmfase

Bouwbarometer bereikt de alarmfase

Corona stimuleert creativiteit rond openbaar groen

Corona stimuleert creativiteit rond openbaar groen

Fedustria vraagt crisispakket voor alle bedrijven

Fedustria vraagt crisispakket voor alle bedrijven

Meer artikels