Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Bouwbedrijven bewust van noodzaak tot digitalisering

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Bouwbedrijven bewust van noodzaak tot digitalisering

© shutterstock

De Vlaamse bouwbedrijven geven zichzelf voor digitalisering een score van zes op tien, zo blijkt uit een rondvraag die Bouwunie samen met Telenet Business hield bij haar leden-bouwbedrijven. Bouwunie wilde weten in welke mate de zelfstandigen en kmo’s uit de bouwsector mee zijn met de digitale vernieuwingen in de bouw. De basis zit goed, maar er is veel ruimte voor verbetering. De bouwbedrijven zijn zich alleszins bewust van de noodzaak van digitalisering.

Uit de enquête, die 259 bouwbedrijfsleiders invulden, blijkt dat de basis van de moderne informatie- en communicatietechnologieën aanwezig is in de bouwbedrijven, dit om de snelheid en de efficiëntie van bedrijfsprocessen te verhogen en de communicatie te verbeteren. Meer dan acht op de tien bouwbedrijfsleiders gebruikt zijn of haar smartphone voor professionele doeleinden. Ruim acht op de tien bedrijven heeft één of meer pc’s en meer dan zeven op de tien beschikt over één of meer laptops. Meer dan negen op de tien bedrijfsleiders controleert minstens één keer per dag de bedrijfsmails.

65% heeft een eigen website, terwijl 10% concrete plannen heeft om er op korte termijn een te hebben. De website bevat informatie over het bedrijf, foto- en/of videomateriaal van uitgevoerde projecten en contactgegevens. De helft geeft via de website ook advies over de producten en de technieken die gebruikt worden. Bij vier op de tien kan de klant via deze weg een gratis offerte aanvragen. Ruim de helft van de bouwbedrijven doet een beroep op een professional om de website te onderhouden en wijzigingen aan te brengen. Slechts 40% analyseert het bezoekersgedrag. Nochtans levert zo’n analyse nuttige commerciële gegevens op.

Iets minder dan de helft is met het bedrijf actief op sociale media. Van de actieven spendeert 70% daar minder dan een uur tijd per week aan. Het gaat dan vooral over Facebook (80%) en LinkedIn (47%). 27% gebruikt Whatsapp voor professionele doeleinden. Wie niet actief is op de sociale media, zegt vooral dat hij of  zij daar geen tijd voor heeft of dat dit voor het bedrijf geen meerwaarde biedt.

Software gebruiken de bouwbedrijven in de eerste plaats voor het maken van kostprijsberekeningen en voor de boekhouding. Daarnaast ook voor de werkvoorbereiding, de aankoop, bij de uitvoering van de werken, de bouwwerfopvolging en personeelszaken. Enkelen gebruiken ook software voor de opvolging van de bestellingen en het stockbeheer mee. Acht op de tien neemt regelmatig een back-up van zijn data, 97% gebruikt een antivirus- en eventueel ook een ander beveiligingssysteem.

Mogelijkheden

Bij digitalisering van de bouwsector denkt iedereen meteen aan nieuwe technologieën en toepassingen: 360° visualisaties, virtual reality, drones, 3D printing, … De meeste bouwbedrijven zien hier inderdaad heel wat mogelijkheden voor hun eigen bedrijf. Ze kunnen hun klanten vooraf een veel beter beeld geven van de voorgestelde inrichting of van de mogelijke kleuren. Ze kunnen luchtfoto’s maken en moeilijk te bereiken daken, zonnepanelen en schoorstenen inspecteren. Ze kunnen moeilijk te vinden wisselstukken, herstelonderdelen of zelfs hele bouwelementen printen, enz.

De Vlaamse kleine en middelgrote bouwbedrijven zijn zich heel bewust van de digitale evolutie en beseffen dat ze zich hierover tijdig en goed moeten informeren. Ze geven zich gemiddeld een zes op tien voor ‘mee zijn met de digitalisering’. Drie op de tien vindt dat dat beter moet. De helft van hen wil dit jaar investeringen doen of opleidingen organiseren om deze score te verhogen. 

Belangrijke aandachtspunten in de digitalisering zijn de betaalbaarheid (kosten-baten) en de gebruiksvriendelijkheid. Heel wat bouwbedrijven vinden het moeilijk om een gefundeerd en onpartijdig advies te krijgen over softwarepakketten en online tools. Het vraagt tijd en kennis om de juiste keuze te maken. De nood aan geïntegreerde systemen, waarbij de diverse bedrijfsprocessen aan elkaar gelinkt zijn, is groot.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Foodcourt / versmarkt geopend in Leuven

Foodcourt / versmarkt geopend in Leuven

Vic Haenen van projectontwikkelaar ViRiX uit Kontich (r.) opende samen met de Leuvense burgemeester Louis Tobback (l.) op donderdag 16 november officieel de foodcourt/versmarkt De Smidse in de Sluisstraat (foto onder). Deze Leuvense boqueria[…]

22/11/2017 |
Deel 2: De Dag van de Ondernemer in West- en Oost-Vlaanderen

Deel 2: De Dag van de Ondernemer in West- en Oost-Vlaanderen

Deel 3: De Dag van de Ondernemer in Antwerpen en Vlaams-Brabant

Deel 3: De Dag van de Ondernemer in Antwerpen en Vlaams-Brabant

Deel 1: Bouwkroniek en Bouwunie bekronen succesvolle bedrijven tijdens Dag van de Ondernemer

Deel 1: Bouwkroniek en Bouwunie bekronen succesvolle bedrijven tijdens Dag van de Ondernemer

Meer artikels