Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Bouw sluit ieder jaar een autofabriek

Sinds eind 2011 zijn al bijna 20.000 jobs geschrapt in de bouw. Dat is meer dan vier keer Ford Genk, klaagt de sector. Zonder doortastende maatregelen zullen volgend jaar opnieuw 5.000 jobs op de tocht staan, het jaar daarna opnieuw, enzovoort. De regering voorziet wel maatregelen, maar die dreigen pas in 2020 in werking te treden.

'Het is het moment van de waarheid voor dit dossier. Beslist de regering om de werkgelegenheid in de bouw te redden', vraagt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, zich hardop af. '2020 is te laat om het massale jobverlies in onze sector een halt toe te roepen. Wij verwachten nu een sterk signaal', beklemtoont Hilde Masschelein, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie.

Tegen eind dit jaar moet het parlement de wetteksten over de taxshift goedkeuren. In het pakket is een specifieke maatregel voor de bouw voorzien. De regering heeft immers begrepen dat de algemene loonlastenverlaging in de bouw weinig zoden aan de dijk brengt. Daarom is voor de bouw een enveloppe van 604,9 miljoen ' voorzien. Die specifieke lastenverlaging zou echter pas in 2020 geactiveerd worden.

Tegen dan heeft de oneerlijke concurrentie van buitenlandse bedrijven volgens de sector evenwel voor een sociaal bloedbad gezorgd. Aan het huidige tempo zullen dan 40.000 jobs in de bouw verloren zijn. Dat zijn niet alleen 40.000 mensen die getroffen worden, maar naar schatting ook zowat 1,3 miljard ' gemiste inkomsten voor onze schatkist. Vele bouwvakarbeiders die hun job verliezen, belanden in de werkloosheid en geraken niet aan de bak in een andere sector.

Zonder doortastende maatregelen zullen volgend jaar opnieuw 5.000 jobs op de tocht staan.

Loonkostverschillen

De Belgische bouwsector vraagt al een hele tijd een oplossing voor de oneerlijke concurrentie van buitenlandse bedrijven die werknemers detacheren naar ons land.

Het enorme verschil in loonkost (20 tot 35%) vormt een grote handicap voor onze bouwbedrijven, die steeds meer aanbestedingen verliezen en personeel moeten ontslaan. Een gemiddeld Belgisch salaris bedraagt immers 32,26 ' per uur tegenover 27,44 ' in Portugal, 27,37 ' in Roemenië en 22,69 ' in Polen.

In de zomer ondertekende de bouwsector samen met staatssecretaris Bart Tommelein een plan voor eerlijke concurrentie met veertig maatregelen in het kader van de strijd tegen de sociale dumping. De regering zal deze maatregelen nu uitvoeren, maar zonder drastische lastenverlaging zal de werkgelegenheid in de bouw niet verzekerd blijven.

De bouw berekende dat een lastenverlaging van 6 ' per gepresteerd uur vereist is om een voldoende groot shockeffect te creëren en de neerwaartse spiraal van jobverlies te keren. In dat geval kan de regering rekenen op belangrijke terugverdieneffecten, maar enkel als de maatregel zo snel mogelijk (in 2016 en niet in 2020) in werking treedt.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Neerleggingen jaarrekeningen 2021

Neerleggingen jaarrekeningen 2021

15 januari 2021 WIENERBERGER NV Kapel ter Bede 121 , 8500 KORTRIJK - BE0448850870. 2019-01-01 - 2019-12-31 VOLVO CAR BELGIUM NV John Kennedylaan 25 , 9000 GENT - BE0420383548. 2019-01-01 - 2019-12-31 ETABLISSEMENTS WANTY MAURICE SA Rue des[…]

Faillissementen 2021

Faillissementen 2021

Delvano levert eerste Case CX 145 met Stage V-motor

Delvano levert eerste Case CX 145 met Stage V-motor

Besix vernieuwt kaaimuur langs Albertkanaal in Schoten

Besix vernieuwt kaaimuur langs Albertkanaal in Schoten