Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Binnenvaart in Vlaanderen ziet containertrafiek stijgen

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Binnenvaart in Vlaanderen ziet containertrafiek stijgen

De binnenvaart op de Vlaamse waterwegen kan ondanks de viruscrisis mooie jaarcijfers presenteren voor 2020. Vorig jaar werden ruim 69 miljoen ton goederen vervoerd over de Vlaamse waterwegen. Dat is slechts een kleine daling met 1,65% vergeleken met een jaar eerder. Terwijl er een lichte achteruitgang was in de totale tonnage, nam het containervervoer voor het elfde jaar op rij met 10,95% significant toe.
 

 

“69 miljoen ton goederen betekent het equivalent van ruim 2,7 miljoen vrachtwagens van 25 ton die niet over onze drukke wegen reden. Dat de binnenvaart zich ook in moeilijke omstandigheden slagkrachtig toont, is het bewijs dat deze een volwaardig alternatief voor goederenvervoer is”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
 
Vooral het containertransport op onze waterwegen zorgde opnieuw voor een absoluut record. Vorig jaar passeerden er bijna 985.000 TEU (twenty feet (container)unit) over onze waterwegen, goed voor een stijging van bijna 11%. Met bijna 700.000 TEU werd het leeuwendeel daarvan over het Albertkanaal vervoerd (+20,81%).
 
“In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het vervoer via de weg. Vlaanderen telt meer dan 1.000 km bevaarbare waterwegen die door onze investeringen op en langs het water alsmaar meer mogelijkheden bieden. Ik roep onze Vlaamse ondernemers dan ook op om nog meer gebruik te maken van binnenvaart om onze mobiliteit zoveel mogelijk te vrijwaren”, aldus minister Peeters.
 
“We willen ook dit jaar het aandeel van de binnenvaart doen toenemen door ondernemers warm te maken voor waterwegtransport. Met onder meer de opwaardering van het Albertkanaal, de verdere uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het Kanaal naar Charleroi, investeren we ook de komende jaren in de toekomst”, stelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.
 
Sinds 2 januari vorig jaar worden alle sluizen op het Albertkanaal 24/7 bediend waardoor de binnenvaart nog aantrekkelijker werd als alternatief voor de overvolle wegen. Een strategie die loonde en zich vertaalde in deze topcijfers.
 
“Er ligt ook een masterplan klaar voor de verregaande en gefaseerde automatisering en afstandsbediening van onze sluizen en beweegbare bruggen. Zo zetten we weer een stap in de toekomst en willen we de vervoersstromen over het water nog efficiënter laten lopen”, besluit Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Cleantech-sector doorstaat de viruscrisis

Cleantech-sector doorstaat de viruscrisis

In heel wat sectoren van de Vlaamse economie heeft de viruscrisis had toegeslagen. De zuivere cleantech-bedrijven lijken echter de dans te ontspringen. Dat blijkt uit een rapport dat Cleantech Flanders zopas publiceerde. Daarin zien we hoe, van[…]

Scania 770S in primeur voor Karl S'Jegers

Scania 770S in primeur voor Karl S'Jegers

Iveco T-Way: sterk voertuig voor de meest extreme off-road-missies

Iveco T-Way: sterk voertuig voor de meest extreme off-road-missies

'Laadpalen en elektrische bedrijfswagens worden fiscaal aantrekkelijker'

'Laadpalen en elektrische bedrijfswagens worden fiscaal aantrekkelijker'

Meer artikels