Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Binnen-Dijle stroomt in 2018 opnieuw bovengronds

Binnen-Dijle stroomt in 2018 opnieuw bovengronds

De Binnen-Dijle zal in de zomer van 2018 weer bovengronds stromen aan de Zandpoortvest in Mechelen. Bij de heraanleg van de ring aan het einde van de jaren ’70 van vorige eeuw werd dit deel van de Binnen-Dijle overwelfd. Op 3 april starten Waterwegen en Zeekanaal nv en de stad Mechelen met de werken.

“De Binnen-Dijle komt weer boven water”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Vlaanderen heeft zich in de voorbije decennia een beetje afgekeerd van het water, maar nu keren we terug naar onze rivieren en kanalen. We herstellen de waterweg in ere.”

“Met de herinrichting van de Zandpoortvest brengen we de Mechelaar  dichter bij het water”, zegt Chris Danckaerts, waarnemend gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal nv. “Door de Binnen-Dijle open te leggen geven we het water opnieuw een belangrijke plaats in dit stadsdeel.”

“Door deze samenwerking kunnen we voor de stad een extra groene long maken waar het mooi vertoeven zal zijn, niet alleen voor onze studenten maar voor elke Mechelaar”, zegt de Mechelse schepen Christiaan Backx. Bovendien wordt een groene link gelegd tussen de kruidtuin en het Mechels broek.

Ontmoetingsplein

De huidige parking Zandpoortvest 1 maakt plaats voor een groen ontmoetingsplein dat aansluit op het toegangsplein van het hogeschoolgebouw. Vanaf dit plein leiden grote natuurstenen trappen en een zachte helling naar een lager liggend bordes. Zittreden maken het heerlijk vertoeven langs het water. Een aantal smalle oevertrappen komt tot vlakbij een aanliggende rietzone. Aan de overzijde wordt de fietsverbinding richting het Mechels Broek heraangelegd tot aan het spoor en komt er een groene, bloemenrijke berm. Langs de vest worden enkele nieuwe statige bomen geplant om het groene karakter van de plek te markeren.

Werken op terrein

De aannemer start op 3 april met de werf-inrichting. Om de koker  - ongeveer 7 m breed, 6 m hoog en 70 m lang met betonnen muren van meer dan een halve meter dik - waarin de Binnen-Dijle stroomt te kunnen afbreken, moet die eerst grotendeels worden drooggezet. Daarvoor zal naast de spoorlijn een dam worden gebouwd, die ook als werfweg dienst zal doen.

De afbraak van de koker zal starten na de bouwvakantie. Er is bewust gekozen voor een geluidsvriendelijke uitvoeringsmethode voor de funderingen van de oevers en constructies. In het voorjaar van 2018 volgen de bestratings- en inrichtingswerken. Als de werken volgens plan verlopen, kan de Mechelaar in de zomer van 2018 langs de Binnen-Dijle komen verpozen.

Kostprijs

De kostprijs van de werken bedraagt 1.540.000 €. Waterwegen en Zeekanaal nv en de stad Mechelen betalen elk de helft van de kosten. Zij kunnen voor de financiering rekenen op steun van de Europese Unie.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Nieuwe basisschool en sporthal op Nieuw Zuid

Nieuwe basisschool en sporthal op Nieuw Zuid

Het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten voor Antwerpen, AG VESPA, is gestart met de bouw van een gloednieuwe basisschool op Nieuw Zuid. Het einde van de werken is voorzien tegen eind 2020. Het GO! Onderwijs van de[…]

Leuven investeert 57 miljoen € in sportinfrastructuur

Leuven investeert 57 miljoen € in sportinfrastructuur

Drie kandidaten voor bouw hoofdzetel NMBS

Drie kandidaten voor bouw hoofdzetel NMBS

Grote mobiliteitsprojecten op komst in Tongeren

Grote mobiliteitsprojecten op komst in Tongeren

Meer artikels