Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

BIA levert twee hybride graafmachines van Komatsu aan Carmans

Gerelateerde onderwerpen :

BIA levert twee hybride graafmachines van Komatsu aan Carmans

De firma Carmans uit Lummen heeft onlangs twee nieuwe Komatsu HB365 LC-3 hybride graafmachines in gebruik genomen. “De aankoop van deze hybride machines past in ons milieubeleid. We hebben veel aandacht voor milieubewustzijn. Ik ga heel respectvol om met het milieu, te meer omdat de milieunormen heel streng zijn in Vlaanderen. Wat me meteen bekoorde bij de aankoop van deze hybride graafmachines is hun betrouwbaarheid, hun productiviteit en hun lage brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele graafmachine uit dezelfde categorie”, stelt Stefan Carmans.

Carmans is actief in wegenbouw, grondstabilisatie, riolering, recycling van bouwmaterialen, reiniging van grond, productie van Blueblocks (mega stapelblokken van beton) enz. Carmans specialiseerde zich in de recycling en reiniging van bodems en vervuild afval om ze tot gerecycleerde, secundaire grondstoffen te verwerken.

Komatsu heeft naar eigen zeggen als eerste bouwmachinefabrikant in 2008 een hybride graafmachine op de markt gebracht. Sindsdien werden wereldwijd reeds meer dan 4.000 hybride modellen verkocht. Inmiddels werden reeds 10 miljoen werkuren geregistreerd door graafmachines die gebruik maken van de hybride technologie van Komatsu.



De nieuwe HB365LC/NLC-3 hybride graafmachine met een gewicht van 36,4 tot 37,4  ton is uitgerust met een erg stille EU Stage IV-motor. Deze hybride graafmachines hebben een volledig elektrisch rotatiesysteem. Het volledige hydraulische vermogen wordt vrijgegeven voor de bewegingen van giek, graafarm en bak, wat de cyclustijden en de productiviteit aanzienlijk verbetert. Het unieke hybride systeem van Komatsu zorgt ervoor dat onderdelen de vrije kinetische energie benutten en in elektriciteit omzetten om stille en tevens sterke prestaties te leveren. Daarnaast draagt het bij tot het verminderen van de ecologische voetafdruk en het brandstofverbruik (volgens Komatsu tot -30%). Het motormanagement werd verbeterd, terwijl de optimale afstelling van de snelheid van motor en hydraulische pompen de efficiëntie en precisie van eenvoudige of gecombineerde bewegingen garandeert.

De HB365LC/NLC-3 heeft dezelfde motor als de PC360LC-11, met tot 53 kW extra elektrisch vermogen. Het geheel van motor en generator van de elektrische rotatie vangt de energie op en regenereert ze bij elke vertraging van de bovenbouw, waarna ze wordt omgezet in elektrische energie. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de supercondensator en gebruikt door het generator-motorgeheel om de motor te helpen bij de acceleraties. De nieuwe Komatsu-motor met een vermogen van 202 kW/271 pk voldoet aan de Europese Stage IV-normen en werkt met selectieve katalytische reductie (SCR) dat de NOx uitstoot verder beperkt door toevoeging van AdBlue.
 
De HB365LC/NLC-3 cabine biedt een comfortabele en stille werkomgeving. De standaard voorziene, proportionele bedieningshendels zorgen voor een precieze, comfortabele en gemakkelijke manipulatie van de accessoires. Dankzij het verbeterde motorbedieningssysteem en de ventilatorkoppeling is de machine bijzonder stil (100 dB buiten/68 dB binnen). De cabine is nog robuuster dankzij het versterkte monoblokchassis. In de cabine zit een hoge-resolutie 7” lcd-kleurenscherm met verbeterde functies dat de informatie in 26 talen weergeeft. Voor een grotere zichtbaarheid heeft de machine standaard het KomVisionsysteem dat de bestuurder via vier camera’s langs de zijkanten van de graafmachine een 360° luchtbeeld geeft van de omgeving rond de machine.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Doosan gebruikt 5G voor machinebesturing vanop grote afstand

Doosan gebruikt 5G voor machinebesturing vanop grote afstand

Doosan is naar eigen zeggen de eerste fabrikant die 5G-technologie gebruikt voor het vanop afstand bedienen van bouwmachines. De fabrikant heeft daarvoor de term ‘teleoperation’ in het leven geroepen. Tijdens een demonstratie op[…]

16/05/2019 | DoosanDoosanConnect
Waar zijn de spiegels ?

Waar zijn de spiegels ?

Aertssen bestelt tien waterstoftrucks

Aertssen bestelt tien waterstoftrucks

Case introduceert wiellader op methaan

Case introduceert wiellader op methaan

Meer artikels