Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Bezorgdheid over teststrook op E403

Het nieuwe asfalt op de E403 tussen Brugge en afrit 11 (Ruddervoorde) laat minder goed water door dan elders op het traject. De asfaltstrook is een testproject van het Agentschap Wegen en Verkeer. Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem hoopt dat de veiligheid voor bestuurders gegarandeerd wordt. Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zijn voorlopig niet van plan om iets aan de bewuste toplaag te veranderen.

'De grootschalige asfaltwerken aan de E403 tussen Torhout en Brugge werden eind 2014 afgerond. Intussen werd duidelijk dat het stukje nieuwe asfalt tussen kilometerpunt 66 en 63 tussen Brugge en de afrit aan Ruddervoorde in de richting van Kortrijk minder waterdoorlatend is dan de rest van de snelweg. Het opspattende water brengt een beperkte zichtbaarheid met zich. Vooral als het donker wordt, blijkt de situatie gevaarlijker', meent Van Volcem.

Twee soorten

'In dit testproject werd per rijrichting een ander type asfalt gebruikt voor de toplaag, maar er werd geen andere soort onderlaag gebruikt. De test bestaat erin om de waarborgperiode contractueel op tien jaar te brengen in plaats van de gebruikelijke drie jaar. De test heeft met andere woorden als doel de aannemer te verplichten om langer garant te staan voor goed werk. Ter controle worden gedurende tien jaar jaarlijks de langsvlakheid (oneffenheden) en de dwarsvlakheid (spoorvorming) door het bestuur gecontroleerd', antwoordde Weyts op een parlementaire vraag hierover van Van Volcem.

Controle

'Wanneer de resultaten van de jaarlijkse controle van de langsvlakheid en dwarsvlakheid niet aan de eisen van het contract voldoen, worden de aannemer boetes opgelegd. Wanneer de resultaten onder de ondergrenzen van het contract belanden, moet de aannemer de herstellingen op zijn kosten uitvoeren. Na het beëindigen van de werken werd een eerste controle van de vlakheid en stroefheid uitgevoerd. De resultaten waren in orde', stelt Weyts.

Zoa en sma

'Het gebruikte asfalt in de rijrichting Kortrijk is van het type splitmastiekasfalt (sma). Dit asfalt wordt reeds vele jaren overal in Vlaanderen als toplaag van autosnelwegen toegepast. Dit type asfalt voldoet aan alle veiligheidsaspecten betreffende stroefheid (grip), dwarshelling (afwatering), ' . Het gebruikte asfalt in de rijrichting van Brugge is van het type zeer open asfalt (zoa). Het voordeel van zoa is dat het meer waterdoorlatend is. Een nadeel is dat de levensduur korter is dan bij sma. Dit nadeel is meteen ook de reden waarom voor het testproject met de waarborgperiode van tien jaar geen toplaag in zoa werd voorgeschreven in de rijrichting Kortrijk', duidt de Vlaamse minister van Openbare Werken.

"Er kwamen bij AWV nog geen klachten of meldingen binnen van weggebruikers of politie." Geen klachten

'Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is niet van plan om iets aan de bewuste toplaag te doen. De geplaatste toplaag voldoet momenteel aan alle eisen van het contract. Er kwamen bij AWV nog geen klachten of meldingen binnen van weggebruikers of politie. De contractueel voorziene jaarlijkse controles van de waarborgperiode zullen worden uitgevoerd en het AWV zal ingrijpen wanneer de eisen van het contract worden geschonden', besluit Ben Weyts.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Provincie Vlaams-Brabant stelt investeringsplannen voor

Provincie Vlaams-Brabant stelt investeringsplannen voor

Tijdens de jongste provincieraad presenteerde de provincie Vlaams-Brabant haar beleidsprioriteiten, de toekomstplannen en het budget voor de periode tot 2025. Het coronavirus  heeft bij de provincie Vlaams-Brabant een kater van bijna 3[…]

25/11/2020 | nieuwbouwFiets
30 miljoen € voor publieke laadinfrastructuur

30 miljoen € voor publieke laadinfrastructuur

180 rioleringsprojecten in 117 gemeenten krijgen extra steun

180 rioleringsprojecten in 117 gemeenten krijgen extra steun

Cijfers van Pano over riolering gelden niet voor Leuven

Cijfers van Pano over riolering gelden niet voor Leuven