Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

beSteel biedt een nieuwe kijk op staalbouw

beSteel biedt een nieuwe kijk op staalbouw

De bouwsector zoekt voortdurend naar nieuwe bouwtechnieken om het hoofd te bieden aan actuele uitdagingen: het rendement moet omhoog, de bouw- en werfkost moeten omlaag en de constructie moet voldoen aan de strengste energie-eisen zonder daarbij aan leefruimte in te boeten. Met staalframebouw biedt beSteel een in het buitenland al succesvol beproefd antwoord op die vragen.

Verschillende factoren maken bouwen onmiskenbaar duurder: de stijgende vastgoedprijzen, de strengere leningspolitiek van de banken, maar ook de epb-regelgeving. Een doorsnee halfopen bebouwing van vóór het epb-tijdperk opnieuw bouwen volgens de eisen voor een ben-woning (E30 en K40) zal ruim 41.500 ' (bron: Bouwunie) duurder uitkomen. Daar bovenop komt dat de dikkere isolatiepakketten een negatieve invloed hebben op de netto woonruimte, terwijl de woningen al kleiner worden onder druk van de stijgende prijzen.

De markt zoekt dus oplossingen die prijsgunstiger zijn en minder ruimte innemen. Met staalframebouw biedt beSteel een antwoord dat feilloos aan die vragen tegemoet komt. Het bouwsysteem dankt zijn naam aan een frame op basis van koudgewalste C-profielen van 1 tot maximum 2 mm dik. De staalframes vormen de dragende structuur van het gebouw. De productie van de C-profielen en de frames gebeurt in een atelier. Op de bouwwerf moeten de verschillende staalframes enkel nog gemonteerd worden. Dat garandeert een snel en relatief eenvoudig productie- en bouwproces. Deze bouwmethode bewees zijn deugdelijkheid al in het buitenland.

Kort bouwtraject

Staalframebouw leent zich voor de bouw van woningen, appartementen, industriële gebouwen of kleine constructies en bijgebouwen. Die mogen zelfs ontworpen zijn voor een traditionele bouwmethode. Het bouwtraject van een constructie in staalframebouw begint immers bij de engineering. De studiedienst van beSteel zet de ontwerpplannen om naar 3D-ontwerpen. Een extern studiebureau stabiliteit berekent vervolgens de lasten die de constructie moet verwerken om tot een correcte dimensionering van de C-profielen te komen. Op basis van die input maakt beSteel dan de uitvoeringsplannen. De aannemer en architect krijgen deze plannen om de maatvoering te controleren. Na die controleronde maakt beSteel een file om de productiemachine aan te sturen.

Het productieproces verloopt even vlot als de studiefase. De machine verwerkt staalband tot C-profielen. De profielbreedte is afhankelijk van de gevraagde stabiliteit. De machine kan daartoe 5 breedtes (75, 89, 150, 200 en 250 mm) produceren. De profielen zijn onmiddellijk voorzien van ponsgaten en uitsparingen om kabels en leidingen door te voeren. Vervolgens assembleren de medewerkers van beSteel de C-profielen tot frames. Deze krijgen een nummer en worden in een pakket samengebracht voor transport naar de bouwplaats. Voor moeilijk bereikbare werven ' zoals een uitbreiding in de binnenstad - is het ook mogelijk om de profielen als bouwpakket op de werf te leveren.

Met het uitvoeringsplan kan de aannemer de panelen heel eenvoudig monteren tot een kant-en-klare ruwbouwstructuur. Na het plaatsen van de frames worden de structuren opgevuld met een minerale wol om de akoestische isolatie te verbeteren. Tot slot wordt het geheel afgewerkt met een plaatmateriaal, zoals osb, gipskarton of gipsvezelplaat. Aangezien de structuren tot op 1/10de mm nauwkeurig gemaakt worden, kunnen de ramen en deuren al vooraf besteld worden en tijdens de montage mee geplaatst worden. De structuur van een doorsneewoning is zo op een vijftal dagen gemonteerd.

Voordelen

Niet alleen de strakke timing is een sterk punt van staalframebouw. Het systeem biedt verschillende voordelen. Zo is de structuur licht. Dat betekent dat de inzet van grote mobiele kranen of bouwkranen niet nodig is. Frames die op het gelijkvloerse niveau gemonteerd worden, kunnen manueel geplaatst worden. Een vrachtwagen met kleine kraan volstaat al om de frames naar de verdiepingen te tillen. Het lichte gewicht laat voort toe om een lichtere fundering te gebruiken en dus kostenbesparend te werken. Voorts is het dankzij zijn gewicht een geknipte oplossing voor het optoppen van bestaande gebouwen.

Architecten krijgen dan weer een grote ontwerpvrijheid met het systeem. De fantasie is letterlijk de enige beperking in de bouwmogelijkheden van staalframebouw. Meer nog, grote overspanningen, zowel voor de binnenruimtes als voor overkragingen, zijn zelfs haalbaar op een kostenefficiënte manier. Dit door dikkere warmgewalste liggers te combineren met koudgewalste profielen als opvulling. Dat laat ruimte voor een sterke architecturale expressie zonder dat daar een hoge kostprijs tegenover staat. De ruwbouwstructuur kan vervolgens met eender welk materiaal worden afgewerkt. De totale muuropbouw blijft beperkt. In de eerste plaats omdat de dikte van de dragende structuur vaak beperkt blijft tot 89 mm. En voorts omdat de isolatie deels in en deels tegen de dragende structuur wordt geplaatst. Complexe technische oplossingen voor het afwerken van dagkanten aan ramen en deuren zijn dus niet nodig.

Staalframebouw is een duurzame bouwmethode. Niet alleen omwille van het feit dat het staal oneindig recycleerbaar is, maar ook omdat het aantal ritten van en naar de werf beperkt blijft. Er is dus minder CO2-uitstoot over de globale werf gerekend. Niet onbelangrijk: staalframebouw is een brandveilige bouwtechniek. Staal is onbrandbaar, maar zal vervormen bij hogere temperaturen. Het is dus zaak de temperatuurstijging te beperken door de staalframestructuur te beschermen met een correcte plaatafwerking. Zo zijn brandweerstanden van 1 uur en meer mogelijk.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen