Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Besix werkt mee aan A12/A15 Ressen-Oudbroeken

Besix werkt mee aan A12/A15 Ressen-Oudbroeken

© Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat en consortium GelreGroen hebben zopas het contract getekend voor het Nederlandse project A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15). Het contract heeft een waarde van 1,2 miljard €.

In de regio Arnhem verlengt het consortium de A15 met 12 km en breidt het 23 km van de A12 en A15 uit door extra rijstroken aan te leggen. Behalve het ontwerp en de constructie omvat het contract ook de financiering, exploitatie en onderhoud van de snelweg tot 2044. De werkzaamheden starten eind dit jaar. Het nieuwe deel van de A15 en de extra rijstroken op de A12/A15 gaan eind 2024 open. Daarvoor worden o.a. 45 bruggen, tien kruispunten en extra geluidsschermen gebouwd. De blikvanger wordt de nieuwe brug over het Pannerdensch Kanaal, met een lengte van ongeveer 2,5 km.

GelreGroen

Het consortium GelreGroen bestaat uit Hochtief (40%), John Laing (40%), Dura Vermeer (10%) en Besix (10%). Het ontwerp, de bouw en het onderhoud ligt bij een consortium bestaande uit Hochtief (25%), Dura Vermeer (25%), Besix (25%) en Van Oord (25%). Duurzaamheid is één van de aandachtspunten van het project en speelt een belangrijke rol zowel in de bouw- (ontwerp en de constructie) als in de gebruiksfase. De naam GelreGroen verwijst naar een natuurinclusief ontwerp. Dit komt o.m. tot uiting in een efficiënt gebruik en hergebruik van materialen en constructiemethoden.

Files

Dagelijks staan er files op de A12, A50, de A325 en de N325 (Pleijroute). De provincie Gelderland en het Rijk werken daarom in het project ViA15 samen aan een robuuste oplossing voor de verkeerssituatie in de regio Arnhem-Nijmegen. Het project ViA15 omvat de doortrekking van de A15 vanaf knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Het nieuwe stuk A15 kruist het Pannerdensch Kanaal met een 2,5 km-lange brug en wordt aan Groessen/Helhoek over een lengte van zowat 3,5 km verdiept aangelegd.

Voorts komen er extra rijstroken op de A12 tussen Westervoort en het knooppunt Oud-Dijk en op de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen. Met het doortrekken en aansluiten van de A15 op de bestaande A12 ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. De uitbreiding van het wegennet en de verbreding van de A12 en de A15 verbetert ook de regionale doorstroming. Hierdoor reizen weggebruikers sneller tussen Nijmegen/Arnhem, de Liemers en de Achterhoek. Dat komt de regionale economie en de werkgelegenheid ten goed

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Vliegende fietsbrug voor nieuw verkeerscomplex Brusselse ring

Vliegende fietsbrug voor nieuw verkeerscomplex Brusselse ring

Willemen Infra start dit najaar in opdracht van De Werkvennootschap met grote werken om het op- en afrittencomplex Koningslo aan de Brusselse ring een stuk verkeersveiliger te maken. Onder meer een ‘vliegende’ fietsbrug moet zorgen[…]

AWV bekijkt mobiliteit tussen De Sterre en Zwijnaarde in Gent

AWV bekijkt mobiliteit tussen De Sterre en Zwijnaarde in Gent

Definitief ontwerp fietsoversteek Antwerpen klaar

Definitief ontwerp fietsoversteek Antwerpen klaar

Vergunning voor heraanleg Albertplein in Knokke

Vergunning voor heraanleg Albertplein in Knokke

Meer artikels