Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Besix start grootschalig waterbouwproject in Polen

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Besix start grootschalig waterbouwproject in Polen

Besix en de Poolse bouwgroep NDI zullen in Polen een scheepvaartkanaal graven dwars door de Wislaschoorwal. Het project omvat behalve het kanaal ook twee golfbrekers, kaaien, een sluisinfrastructuur met twee draaibruggen en vier sluisdeuren, gebouwen en wegen en een kunstmatig eiland van 190 ha. Het contract van 187 € euro werd getekend op 4 oktober. De opdrachtgever is het Maritiem Bureau van Gdynia (Urząd Morski w Gdyni). De stad Elblag zal dankzij het project bereikbaar worden voor grote zeeschepen en uitgroeien tot een belangrijke Poolse haven, vooral door de veel kortere afstand tot de Baltische Zee. 

Het Maritiem Bureau van Gdynia heeft het contract voor de aanleg van een scheepvaartkanaal dwars door de Wislaschoorwal gegund aan de joint venture van Besix en NDI Group. De Wislaschoorwal is een smalle landtong die het Wislahaf scheidt van de Bocht van Gdańsk.
 
De nieuwe infrastructuur werd ontworpen door de ingenieursbureaus Mosty Gdańsk en Projmors. Ze zal het zeeverkeer vergemakkelijken en bovendien een boost geven aan de havenactiviteiten van Elblag door de afstand tot de Baltische Zee drastisch in te korten en de haven toegankelijk te maken voor grote zeeschepen. 
 
 
"Het nieuwe kanaal door de Wislaschoorwal is een ambitieus infrastructuurproject dat Polen belangrijke economische voordelen zal opleveren. Besix is trots dit prestigieuze project te kunnen uitvoeren. De groep kijkt ook uit naar het teamwerk met NDI, een gewaardeerde partner met wie we de voorbije jaren een uitstekende samenwerking en een echte vertrouwensband hebben opgebouwd, met name via de bouw van de containerterminal in Gdańsk", stelt CEO Rik Vandenberghe van Besix.
 
"De infrastructuur in de Wislaschoorwal zal beantwoorden aan de hoogste kwaliteitsnormen, ook op vlak van milieu, dankzij het gebruik van ultramoderne technieken. Besix heeft een uitgebreide ervaring op dit gebied. Onze recente en lopende projecten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, maar ook in Australië en Canada zijn daar het bewijs van", meldt Mathieu Dechamps, general manager International bij Besix.
 
 
"Dit is een heel interessant hydro-engineeringproject. De bouw ervan zal door NDI in samenwerking met Besix worden uitgevoerd. We hebben eerder de DCT2-containerterminal in de haven van Gdansk samen gerealiseerd en onze samenwerking verliep heel goed. We zetten onze expertise graag in om dit project op de Wislaschoorwal in goede banen te leiden", besluit CEO Małgorzata Winiarek-Gajewska van NDI.
 
Het kanaal is 1,5 km lang en de breedte varieert van 25 tot 120 m. Het wordt uitgerust met 61 m lange en 17 m brede draaibruggen, terwijl de bijbehorende gebouwen een oppervlakte van 1.090 m² zullen beslaan. De twee golfbrekers buiten de landtong, in de Bocht van Gdańsk, hebben een lengte van respectievelijk 1.014 en 568 m en vormen een havendam. De werken zullen naar alle verwachting duren van 2019 tot 2022. 
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Eén van de duurste saneringen ooit in Vlaanderen

Eén van de duurste saneringen ooit in Vlaanderen

De Vlaamse Waterweg nv en het Havenbedrijf Antwerpen starten met de sanering en herinrichting van de site rond Fort Sint-Filips. De zwaar vervuilde ruïne zelf zal ingekapseld worden met een ondoorlatende wand en afdeklaag. Een verhoogde[…]

Driekwart aannemers zijn tegen maatregelen Vlaamse regering

Driekwart aannemers zijn tegen maatregelen Vlaamse regering

Besix voltooit eerste project in Denemarken

Besix voltooit eerste project in Denemarken

Studie voor aanleg tweede spoor op het traject van de IJzeren Rijn

Studie voor aanleg tweede spoor op het traject van de IJzeren Rijn

Meer artikels