Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Besix bouwt nieuw centraal station in Riga

Gerelateerde onderwerpen :

,
Besix bouwt nieuw centraal station in Riga

De Belgische bouwgroep Besix treedt op als hoofdaannemer voor de uitvoering van een groot contract in Riga, de hoofdstad van Letland. Samen met de Letse partner Sia Rere Buve zal Besix het Rail Baltica Central Station-project in Riga ontwerpen en bouwen, met inbegrip van het nieuwe centrale stationsgebouw en een grote brug op de Daugava-rivier voor treinverkeer, fietsers en voetgangers, de spoordijken en de spoorwerken. Het contract heeft een waarde van meer dan 430 miljoen €.  Het Rail Baltica Project wil de Baltische staten integreren in het Europese spoornet en Helsinki, Tallinn, Riga, Vilnius en Warschau met elkaar verbinden. Het gaat om het grootste infrastructuurproject van het Oostzeegebied in honderd jaar.

Naast de nieuwe faciliteiten zal de gemeenschappelijke onderneming ook alle tijdelijke infrastructuur installeren, plannen en coördineren om de doorstroming van het spoorverkeer tijdens de werken te verzekeren. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie via de Connecting Europe Facility (85%) en de republiek Letland (15%) en werd op 29 mei toegekend door Eiropas Dzelzcela linijas (EDzL), een uitvoerend agentschap van het Letse ministerie van Vervoer dat het Rail Baltica-project in Letland zal verwezenlijken. De werkzaamheden zullen in 2026 worden afgerond.

Het gebouw van het Centraal Station heeft een oppervlakte van 12.600 m² en bestaat uit een langgerekte staalconstructie met een glazen dak van 2.100 m². De werken omvatten ook de passagiersperrons, de renovatie van het bestaande stationsgebouw, voetgangerstunnels, de kruising tussen de straten Timoteja en Elizabetes en de bijbehorende sloopwerken. De nieuwe spoorwegbrug zal in totaal 1.056 m lang zijn en wordt geïnstalleerd naast de bestaande brug over de Daugava-rivier, van de straten Maskavas naar Jelgavas. Haar elegante ontwerp sluit aan bij de architectuur van de stad. De constructie bestaat uit taluds, nooduitgangen, veiligheidsbarrières en de verbetering van aangrenzende gebieden.
De bedrijven zullen in Riga nieuwe rails en een nieuw bovenleidingsysteem installeren over een afstand van 2,5 km. De installatie van de nieuwe spoorstaven omvat de reconstructie van het spoor met een spoorbreedte van 1.520 mm en de aanleg van een infrastructuur met een spoorbreedte van 1.435 mm die voldoet aan de Europese spoorwegnetnorm. Tijdens de werkzaamheden zullen tijdelijke spoorstaven worden aangelegd. Het project behelst de verplaatsing van bestaande nutsvoorzieningen, het verkrijgen van bouwvergunningen en het beheer van de belanghebbenden.

Het enorme project brengt unieke uitdagingen en een hoge mate van complexiteit met zich. De ervaring van Besix met gelijkaardige projecten, in combinatie met de eigen engineeringcapaciteiten van de groep, maakt het mogelijk om bouwmethodes te integreren in de ontwerpfase, waardoor de moeilijkheden tijdens de uitvoering tot een minimum beperkt blijven. Naast de restricties die worden opgelegd door de stedelijke omgeving, zoals de beperkte werkgebieden, wordt het project ook opgedeeld in verschillende fasen. Op die manier blijven het station, de aangrenzende wegen en de lijnen van het openbaar vervoer op elk moment open, terwijl twee verschillende spoorbreedtesystemen worden gecombineerd.

Het Rail Baltica Central Station-project maakt deel uit van het Rail Baltica-project, een 5 miljard € kostende opdracht die de Baltische staten in het Europese spoorwegnet wil integreren. Het beslaat een afstand van 870 km en zal de spoorweginfrastructuur van de Baltische staten verbinden met Noord- en West-Europa. In het verleden maakten de Baltische staten deel uit van de West-Oost-spoorcorridor, waarbij de spoorbreedte van 1.520 mm werd gebruikt in plaats van de spoorbreedte van het Europese spoorwegnet van 1.435 mm. Dat wordt met dit project dus aangepast.

“We zijn erg trots om deel te nemen aan de realisatie van dit project. Dit is een belangrijk infrastructuurproject, uiteraard voor Letland en de Baltische staten, maar ook voor Europa als geheel en de economische integratie van het continent. Dit project in het hart van Riga is zeer complex, maar gelukkig kunnen we rekenen op de engineeringafdeling en het operationele personeel van ons bedrijf, in het bijzonder op hun uitgebreide expertise bij de bouw van de modernste transportinfrastructuur”, aldus  Rik Vandenberghe, CEO van Besix.

Besix is in het buitenland vooral bekend van iconische projecten zoals de Burj Khalifa in Dubai, de hoogste toren ter wereld, de bouw van het Grand Egyptian Museum op het plateau van de piramides van Gizeh en het Al Wakrah Stadium, dat in Qatar gebouwd wordt voor het wereldkampioenschap voetbal. Het Belgische bedrijf heeft echter ook ruime ervaring met de realisatie van spoorweginfrastructuur en -faciliteiten, waaronder de OVT Utrecht, het grootste multimodale station van Nederland, het station van de Bijlmer ArenA in Amsterdam, een deel van de Dubai Tram in de Verenigde Arabische Emiraten en grote projecten in België zoals de spoorbypass van Mechelen en de gloednieuwe multifunctionele werkplaatsen en rangeerstations van de NMBS.
 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Historische havenkraan verplaatst

Historische havenkraan verplaatst

De Haven van Brussel liet op 11 december een historische kraan verplaatsen in de voorhaven van Brussel, van de rechteroever naar de linkeroever van het kanaal. Deze verplaatsing gebeurde via het water. Om deze operatie uit te voeren, werd de 25[…]

14/12/2019 | MaterieelProjecten
Malle stopt met grote woonprojecten tot 2021

Malle stopt met grote woonprojecten tot 2021

Nieuwe basisschool en sporthal op Nieuw Zuid

Nieuwe basisschool en sporthal op Nieuw Zuid

VEA onderzoekt energetische renovatieplannen van Vlamingen

VEA onderzoekt energetische renovatieplannen van Vlamingen

Meer artikels