Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Besix bouwt meer dan 1 km lange kaaimuur in haven van Zeebrugge

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Besix bouwt meer dan 1 km lange kaaimuur in haven van Zeebrugge

Joachim Coens (vanaf l.), Rik Vandenberghe, Denis Maly (Port of Zeebrugge) en Dirk Van Lokeren (Besix) geven het officiële startschot van de werken.

© PHOTO © Christophe Vander Eecken

Aan het Zuidelijk Kanaaldok in de achterhaven van Zeebrugge werd zopas het officiële startschot gegeven voor de bouw van 1.071 m kaaimuur aan de westzijde van het Zuidelijk Kanaaldok. Deze kaaimuur is het laatste ontbrekende stuk kade die de verbinding maakt tussen de Bastenakenkade en de retourkaai aan het dokuiteinde, waar International Car Operators Zeebrugge de goederenbehandeling uitvoert. 

De graafwerken voor de diepwand zijn gestart. De afgelopen weken werd het werkterrein voorbereid en de site genivelleerd. Als voorwand voor de kaaimuur wordt een betonnen muur van 30 m diep geplaatst over de gehele lengte van de kaai. Nadien worden de vloerplaat en de kesp gerealiseerd, net als de nodige verankeringen. Het einde van de werken is gepland voor eind volgend jaar. Aansluitend volgen dan nog baggerwerken. 
 
De Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) werkt samen met Besix voor de realisatie dit project. Het gerenommeerde bouwbedrijf voerde in het verleden ook al projecten uit in de voor- en achterhaven van Zeebrugge. 
 
 
 “Als grootste autohaven in de wereld is het onze taak als havenbestuur om ervoor te zorgen dat we de groei van onze havenklanten kunnen blijven ondersteunen met de nodige infrastructuur. Toen International Car Operators Zeebrugge wilde uitbreiden, hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen om er samen voor te kunnen zorgen dat de autosector in Zeebrugge op leiderspositie kan blijven”, vertelt Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van MBZ. 
 
“De geschiedenis van Besix is nauw verbonden met die van de haven van Zeebrugge. Ons bedrijf heeft meegewerkt aan de wederopbouw van de haven meteen na de Tweede Wereldoorlog, en vervolgens aan de opeenvolgende uitbreidingen. De groep bouwde in Zeebrugge golfbrekers over ruim 7 km, kades, pieren, terminals en een belangrijke sluis. Besix heeft op dit moment vergelijkbare werven in het Midden-Oosten, Europa, Afrika, Canada en Australië. Met dank aan de ervaring opgedaan in de haven van Zeebrugge. Hier verwierf Besix een deel van de expertise voor maritieme werken die momenteel wereldwijd wordt erkend en geprezen. Het is bijgevolg voor onze groep een eer om telkens opnieuw een bijdrage te mogen leveren voor de verdere ontwikkeling van de haveninfrastructuren. We zijn hier trots op. Het doet enorm veel plezier om te merken welk vertrouwen de beide groepen al die tijd al samenbrengt”, vult Rik Vandenberghe, CEO van Besix, aan.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Brugge investeert 39 miljoen in openbaar domein

Brugge investeert 39 miljoen in openbaar domein

Stad Brugge investeert de komende drie jaar jaarlijks 10 miljoen € in wegenis en riolering en 3 miljoen € in groen. Bovendien is er ook een budget voor mobiliteit, sport en speelpleinen op openbaar domein en stadsvernieuwing. “De[…]

Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven

Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven

Leuven opent fietsspiraal tussen Kessel-Lo en stadscentrum

Leuven opent fietsspiraal tussen Kessel-Lo en stadscentrum

Eén van de duurste saneringen ooit in Vlaanderen

Eén van de duurste saneringen ooit in Vlaanderen

Meer artikels