Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Besix bouwt 4,6 km lange kade voor gasterminal in Mozambique

Besix bouwt 4,6 km lange kade voor gasterminal in Mozambique

(c) Besix

Het Belgische bouwbedrijf Besix zal in samenwerking met Mota-Engil de maritieme faciliteiten bouwen voor het LNG Gasontwikkelingsproject van Mozambique. De werken omvatten de bouw van een losinstallatie voor materialen en de aanlegsteiger en kade voor het lossen van LNG. Het project situeert zich in de provincie Cabo Delgado, dicht bij de kuststad Palma aan de kustlijn van de Indische Oceaan in Mozambique.

De aanlegsteiger en kade voor het lossen van LNG omvatten een 2.700 m lange toegangssteiger met een breedte variërend van 34 tot 90 m, die uitloopt op een 1.900 m lange kade op zee. De kade wordt uitgerust met vijf aanlegplaatsen/platforms, vier voor LNG en eentje voor condensaat. Daarnaast zal het beschikken over aan- en afmeervoorzieningen voor de grootste LNG-tankers (twee Q-max en twee Q-Flex).


De losinstallatie voor materialen is een ondersteunende maritieme basis voor het LNG Gasontwikkelingsproject van Mozambique. Het omvat kademuren en aan- en afmeervoorzieningen voor vrachtschepen. Het contract voor engineering, procurement en construction, werd in april 2020 ondertekend met EPC-contractant CCS JV.


“Wij zijn trots dat we dit project mogen uitvoeren en onze klant CCS JV, de Republiek Mozambique en Total kunnen voorzien van maritieme faciliteiten van wereldklasse. We bouwden de voorbije 15 jaar al meer dan tien grote aanlegsteigers in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Canada. We kijken ook uit naar onze samenwerking met onze joint venture-partner Mota-Engil’, zegt Mathieu Dechamps, general manager van Besix International.

Ontwerp en engineering

Het ontwerp van de installaties werd aanzienlijk geoptimaliseerd door een actieve samenwerking tussen CCS JV en de interne engineeringafdeling van Besix. De werken zullen naar alle verwachting binnenkort van start gaan. Ze zullen uitgevoerd worden met de eigen maritieme uitrusting van Besix, die onder meer bestaat uit twee hefeilanden en kraanbarges.


“We zijn in 2014 begonnen met dit project. Het aanbestedingsproces heeft ons in staat gesteld een vertrouwensrelatie en een transparante werkwijze op te bouwen met onze opdrachtgever, CCS JV. Onze experts kregen de kans om uit te pakken met creatieve oplossingen die de specifieke belangen van de klant combineren met onze gespecialiseerde apparatuur (hefeilanden) die gewoonlijk voor dit soort werk wordt gebruikt. Onze complete BIM-integratie zal ook de functionele doelen en de hele levenscyclus van het project ten goede komen”, aldus Fabian Boucher, director Besix Engineering Department, CCS JV is het consortium dat Total E&P Mozambique Area 1 heeft gecontracteerd voor het ‘Engineering, Procurement and Construction of Mozambique LNG-project’, een faciliteit om aardgas vloeibaar te maken op het Afungi schiereiland in de provincie Cabo Delgado, Mozambique, die in de toekomst vermoedelijk een leider zal worden in de wereldwijde LNG-industrie.


CCS JV is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid naar Italiaans recht, opgericht door filialen van Saipem, in Joint Venture met McDermott en Chiyoda Corporation. CCS JV-partners hebben contracten afgesloten voor meer dan 40% van de wereldwijde LNG-productieprojecten.


De Mota-Engil Group is een multinational die zich richt op de bouw en het beheer van infrastructuren in de segmenten engineering en bouw, milieu en diensten, transportconcessies, energie en mijnbouw. Het is een toonaangevend bedrijf in Portugal met een geconsolideerde positie als een van de 30 grootste Europese bouwbedrijven.


Mota-Engil profileert zich op drie continenten in 28 landen. Het bedrijf heeft participaties in ongeveer 280 ondernemingen. Afrika is een natuurlijke markt voor de Mota-Engil Groep vanwege zijn jarenlange ervaring sinds 1946 in Angola. Het bedrijf heeft een strategisch langetermijnperspectief en streeft naar nauwe samenwerkingen voor infrastructuurprojecten in uiteenlopende domeinen, van transport en logistiek tot energie, olie en gas, mijnbouw en milieu.


Besix voert wereldwijd maritieme werken uit, waaronder het ontwerp en de bouw van aanlegsteigers, kademuren, golfbrekers, waterinlaten en sluizen. Enkele recente gelijkaardige projecten zijn de 3 km lange, F-vormige aanlegsteiger van Ain Sukhna in de Golf van Suez (Egypte), de offshore LNG-importterminal in Bahrein en de VLCC 1-aanlegsteiger in de haven van Fujairah (VAE). In Afrika werkt Besix momenteel mee aan de bouw van de Mohammed VI-toren in Marokko, het Nachtigal Hydro-project in Kameroen, het drinkwaterzuiveringsstation van La Mé in Ivoorkust en het Grand Egyptian Museum in Egypte.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Scheutwijk in Anderlecht wordt heringericht

Scheutwijk in Anderlecht wordt heringericht

Beliris, de publieke bouwexpert voor Brussel, start de werkzaamheden voor de heraanleg van de Scheutwijk in Anderlecht. Het doel is de creatie van een nieuwe publieke ruimte die gezelliger en groener is. Actieve mobiliteit en duurzaamheid staan[…]

Bouwteam Nautilus wint competitie voor casino Middelkerke

Bouwteam Nautilus wint competitie voor casino Middelkerke

Onderdelen ponton cruiseterminal op weg naar Antwerpen

Onderdelen ponton cruiseterminal op weg naar Antwerpen

Opdrachtgevers en aannemer bereiken akkoord over Noorderlijn

Opdrachtgevers en aannemer bereiken akkoord over Noorderlijn

Meer artikels