Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Belgische retailparken bezig met vernieuwingsoperatie

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Belgische retailparken bezig met vernieuwingsoperatie

De Belgische retailparken willen in een sneltempo hun afgeleefde imago van zich afgooien en zijn massaal aan het vernieuwen. Het gemiddelde retailpark in ons land is vandaag ruim 32 jaar oud en aan modernisering toe. Elk jaar komen er gemiddeld nog twee tot drie retailparken bij in ons land. De nieuwe sites zijn meestal wel zo’n 1.000 m² kleiner en een stuk moderner. Dat blijkt uit cijfers van Group Hugo Ceusters-SCMS, één van de grote vastgoedspelers in ons land en de grootste onafhankelijke beheerder van Belgische shoppingcentra.

Ons land telt vandaag ongeveer tachtig retailparken van meer dan 10.000 m², goed voor bijna 120 voetbalvelden aan bruikbare commerciële oppervlakte. Het zijn eigenlijk winkelcentra die meestal in openlucht grote en middelgrote handelaars huisvesten. De meeste parken in ons land kampen echter met een serieus verouderd imago. Het gemiddelde Belgische retailpark is 32 jaar oud, heeft een oppervlakte van bijna drie voetbalvelden (20.000 m²), telt in totaal veertien winkels en beschikt over ongeveer 750 parkeerplaatsen.

Vastgoedspeler Group Hugo Ceusters-SCMS, die zelf zestien retailparken in ons land beheert en de actuele retailmarkt analyseerde, ziet de retailparken vandaag massaal en vaak ook noodgedwongen inzetten op vernieuwing. Ze worden moderner: van het gebruik van gemeenschappelijke zonnepanelen over moderne fietsenstallingen tot laadstations voor elektrische voertuigen en fietsen.

“Shoppingcentra hebben enkele jaren geleden al ingezet op vernieuwing, nu volgen dus ook de Belgische retailparken. Onder meer vastgoedinvesteerder Redevco is nu al systematisch al zijn retailparken aan het renoveren”, zegt Wim De Lentdecker, hoofd van het Retail Park Department van Group Hugo Ceusters-SCMS.

Hoewel er grondig gerenoveerd moet worden, blijven retailparken populair in ons land. Elk jaar komen er zelfs gemiddeld twee tot drie nieuwe retailparken bij. Alleen zijn die nieuwe vestigingen wel een stuk kleiner: de Belgische retailparken die na 2000 werden gebouwd (ongeveer één op de drie bestaande retailparken), zijn gemiddeld 1.000 m² kleiner dan de oudere. Hun gemiddelde oppervlakte bedraagt 19.043 m². Bovendien hebben ze doorgaans 115 parkeerplaatsen minder, maar tellen ze wel zes winkelunits meer.

“Retailparken zijn nog altijd populair, omdat ze simpelweg voldoen aan de vraag naar efficiënt shoppen. Mensen willen gemakkelijk kunnen parkeren, niet te ver stappen, enz. Dat vinden ze in de meeste retailparken terug. Dat die nu in oppervlakte wel kleiner worden, komt onder meer omdat er minder nood is aan retailparken met een grote super- of hypermarkt”, besluit Hans Van Laer, hoofd  van de Research Group Hugo Ceusters-SCMS.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Stijgende woningprijzen maken nieuwbouw interessanter

Stijgende woningprijzen maken nieuwbouw interessanter

Nu de prijzen van huizen stijgen wordt nieuwbouw steeds interessanter. De renovatiekost van een bestaande woning loopt immers al gauw op tot 120.000 €, meldt de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB).   Vastgoedprijzen zijn in de loop van dit[…]

Quares Student Housing wil uitbreiden naar Leuven

Quares Student Housing wil uitbreiden naar Leuven

Interesse investeerders richt zich nu vooral op nieuwbouwwoningen

Interesse investeerders richt zich nu vooral op nieuwbouwwoningen

Vastgoedgroep Artenys wordt Sankt

Vastgoedgroep Artenys wordt Sankt

Meer artikels