Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Belgische huizenjagers kritisch voor toekomstige woonbuurt

Gerelateerde onderwerpen :

Belgische huizenjagers kritisch voor toekomstige woonbuurt

© ANDREW NORRIS - stock.adobe.com

Slechts één op de drie Belgen die hun huis verkopen, hangt nog een ‘Huis te koop’-bordje aan de voordeur, vaak omdat ze denken dat het volstaat om hun pand online te zetten of omdat ze niet willen dat de buurt weet dat ze hun woning verkopen. Nochtans heeft zo’n bordje nog altijd zijn nut, zeker als je weet dat meer dan de helft van de kandidaat-kopers tegenwoordig weer op goed geluk de favoriete buurten afspeurt naar een ideale woning. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van vastgoedplatform Immovlan bij meer dan 2.000 verkopers en huizenjagers in ons land.

Het succes van de typische ‘Huis te koop’-bordjes is tanende. Terwijl je ze pakweg tien jaar geleden nog aan tienduizenden voorgevels zag hangen, maken vandaag nagenoeg alleen makelaars nog gebruik van de bordjes. En zelfs bij hen is dat niet altijd het geval. Uit een recente rondvraag van Immovlan blijkt dat slechts 33% van de mensen die hun huis verkopen nog een bord in hun tuin neerplanten. Vooral sociale media vreten aan de populariteit van de ‘te koop’-bordjes. Eén op de vijf particuliere verkopers (21%) zet zijn woning nu al bijna uitsluitend te koop op sociale media.

“Vooral Belgen jonger dan 50 zijn snel geneigd om dat te doen, al vergeten ze vaak dat ze op die manier bijna uitsluitend voor eigen kerk prediken. Kandidaat-kopers vind je eerder buiten je eigen vrienden- en familiekring. Wij raden verkopers daarom aan om ook minstens één ‘Huis te koop’-bordje uit te hangen. Zo vergroot je de kans op meer geïnteresseerden”, zegt Eric Spitzer, ceo van Immovlan.

Rondrijden

Uit de Immovlan-bevraging blijkt dat steeds meer huizenjagers toch niet alleen op hun digitale zoektocht rekenen en weer op goed geluk in hun favoriete buurten gaan rondrijden op zoek naar een droomwoning. Meer dan de helft van de kandidaat-kopers die op zoek zijn naar een woning doet dat dus letterlijk fysiek door met de wagen de buurt te verkennen.

“Wanneer die huizenjagers een woning te koop zien staan, zoeken ze die meteen online op. Zo krijgen ze al snel een eerste zicht op de vraagprijs, het aantal kamers, de nood aan renovatie, enz. Pas daarna maken ze een afspraak om een pand effectief te bezichtigen en maken ze tijd om de buurt te keuren”, zegt Eric Spitzer.

Vele koppels gaan tegenwoordig trouwens grondiger dan ooit tewerk bij het keuren van een buurt. Ze trekken er zelfs een volledige dag voor uit, waarbij werkelijk alles wordt getest. Daarbij horen de meest voor de hand liggende zaken, zoals de ideale reistijden naar hun werkplek, de verkeersdrukte in de straat en de nabijheid van een supermarkt. Heel wat mensen gaan echter nog veel verder. Zij zoeken bv. ook uit welke reputatie de verschillende scholen in de buurt genieten, of ze niet te ver moeten gaan voor lekkere croissants, en of de buren al dan niet met elkaar in ruzie liggen. Aan de hand van al die factoren beslissen ze uiteindelijk of ze een bod doen op een woning.

“Het belang van buurtinformatie wordt dus steeds groter. Belgische huizenjagers organiseren daarom bijna letterlijk een dagtrip vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Ze willen exact weten hoeveel tijd ze nodig hebben om tot aan het kinderdagverblijf te fietsen, of er meer dan één route naar de oprit van de snelweg is, enz. Ze willen zoveel mogelijk details kennen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Dat in een aantal gemeenten en steden in ons land de woningprijzen de jongste jaren stevig zijn toegenomen, is daar niet vreemd aan. Voor heel wat jongeren is het niet langer evident om snel een ideale woning te vinden in hun geboorteplaats. Als je naar een andere stad of dorp verhuist, moet je alles opnieuw ontdekken. Dat doe je beter vóór je een verkoopakte tekent dan erna”, besluit Erik Spritzer.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Gents platform voor vastgoedmarkt haalt 1,25 miljoen € op

Gents platform voor vastgoedmarkt haalt 1,25 miljoen € op

Het splinternieuwe cloudplatform Prompto van de Gentse start-up Around Media kondigt een nieuwe manier van werken aan voor de vastgoedmarkt. Ontwerpers, projectontwikkelaars en producenten van bouwmaterialen werken via hen samen op[…]

Woningtekort doet prijs Gentse woningen flink stijgen

Woningtekort doet prijs Gentse woningen flink stijgen

Experimentele woonvormen in Huize Walden in Malle

Experimentele woonvormen in Huize Walden in Malle

Bedrijfssite Torck wordt nieuwe woonwijk in Deinze

Bedrijfssite Torck wordt nieuwe woonwijk in Deinze

Meer artikels