Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Gerelateerde onderwerpen :

,
Belgische automobilist kritisch tegenover elektrische revolutie

Hoe denkt de Belgische automobilist eigenlijk over de klimaatproblematiek en hoeveel belang hechten we nu echt aan onze eigen ecologische voetafdruk? Schakelen we binnenkort massaal over op elektrische wagens of kijken we liever de kat uit de boom? Mercedes-Benz zocht het uit en onthult enkele opvallende onderzoeksresultaten.

Van de 1.000 ondervraagde Belgische automobilisten uit verschillende leeftijdscategorieën is meer dan 70% ervan overtuigd dat we minder de auto moeten nemen en ruim de helft geeft aan de auto zoveel mogelijk te laten staan. Hoopgevende intenties en milieubewuste overtuigingen, maar wat betekent dit concreet? Uit nader onderzoek blijkt immers dat bijna vijf op de tien ondervraagde automobilisten zegt weinig te kunnen doen aan de opwarming van de aarde en dat die taak bij de overheid en het bedrijfsleven ligt.

Bovendien tonen dezelfde ‘duurzaamheidsstrijders’ dat hun persoonlijke gedrag weinig invloed heeft. Dit resulteert dan ook in weinig daadkracht als het gaat om het gebruik van alternatieven voor de auto. Slechts 8% van de ondervraagden neemt het openbaar vervoer voor een ritje van maximum 5 km; amper 28% pakt de fiets of gaat te voet. Liefst 60% stapt in de auto. Als we voor een dergelijke korte verplaatsing al in de auto stappen, lijkt een definitief afscheid van de vierwieler ver weg.



Toch werden de jongste jaren tal van initiatieven genomen om daar iets aan te doen. Ondanks verwoede pogingen van de overheid, enthousiaste organisaties en ontwikkelaars van trendy apps voor carpooling en autodelen, wint dit laatste initiatief nauwelijks terrein. Het onderzoek van Mercedes-Benz maakt duidelijk dat Belgen hun eigen auto en privacy toch net iets belangrijker vinden dan het milieu en de opofferingen die we moeten doen om te carpoolen. Slechts 15% overweegt gebruik te maken van autodeelsystemen.

Elektrisch rijden

Het onderzoek laat zien dat nu al meer dan twee op de vijf Belgen in de toekomst elektrisch wil rijden. Hoewel vrouwen doorgaans iets meer begaan zijn met het milieu is het toch vooral de man die zichzelf wel in een elektrische wagen ziet zitten (47% tegenover 35%). Kijken we naar de leeftijd, dan zien we dat de 55-plusser niet echt wakker ligt van de opwarming van de aarde en dus niet bepaald een aanjager is van de elektrische revolutie: slechts 29% overweegt elektrisch te rijden. De millenials (leeftijdscategorie ≤ 34) scoren het best, met 50%.

Hoewel liefst 38% van de Belgische automobilisten hoopt dat zijn of haar volgende wagen een elektrisch exemplaar zal zijn, is er nog een hoop werk aan de winkel voor de overheid en het bedrijfsleven. Drie op de vier Belgen wil wel een elektrische wagen kopen, maar wacht op verbeteringen. Als puntje bij paaltje komt, blijkt vooral het aantal laadpalen een probleem, want 83% van de ondervraagde Belgen zegt dat er te weinig zijn. Meer dan de helft (55%) vindt dat het veel te lang duurt om een elektrische wagen op te laden. Bovendien vindt 86% van de Belgische automobilisten elektrische auto’s te duur.

De kritische houding van de Belg ten opzichte van het aantal laadpunten is niet ongegrond: vergelijk de kaart met openbare oplaadpunten maar eens met die van onze noorderburen en je ziet dat er nog een flinke kloof gedicht moet worden. Met de goedkeuring van het plan ‘Clean Power for Transport’ is de uitbreiding van het netwerk nu wel in een stroomversnelling geraakt en wordt alleen al in Vlaanderen gemikt op minstens 2.500 openbare laadpalen binnen de twee jaar.

Mercedes-Benz mengt zichzelf ook in de elektrische debatten. Recent werd de elektrische Mercedes EQC voorgesteld en tegen 2020 moeten tien elektrische EQ-modellen productieklaar zijn. De EQC is een volledig elektrische suv met 0% CO2-uitstoot en een bereik van ongeveer 450 km.

 

 
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

De Limburgse Noord-Zuidverbinding werd vorig jaar aangeduid als complex project. Daarmee volgt het een nieuwe procesaanpak. De Werkvennootschap, een organisatie van de Vlaamse regering die zich bezighoudt met grote mobiliteitsprojecten, stelde[…]

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Bodemstabilisatie heeft voetje voor op vervangen van bodem

Bodemstabilisatie heeft voetje voor op vervangen van bodem

Antwerpen investeert in twee fietsbruggen

Antwerpen investeert in twee fietsbruggen

Meer artikels