Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

België haalt te weinig rendement uit gebouwen en infrastructuur

België haalt te weinig rendement uit gebouwen en infrastructuur

Foto Guido Coolens verplichte vermelding bij publicatie. fotonr.310795-712

© Foto Guido Coolens

Berekend per inwoner haalt België slechts half zoveel economisch rendement uit zijn gebouwen en infrastructuur als de buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland. Een betere benutting van gebouwen en infrastructuur kan leiden tot meer jobs en welvaart in ons land. Dat concludeert het ontwerp- en consultancybedrijf Arcadis in een studie. Het rapport vergelijkt de economische output van de gebouwde omgeving in 36 landen die samen 78% van de wereldeconomie vertegenwoordigen. België maakt geen goede beurt in vergelijking met andere Europese landen.

De tweejaarlijkse ‘Global Built Asset Performance Index’ van Arcadis becijfert de bijdrage van gebouwen en infrastructuur aan de economie. De directe en indirecte inkomsten van de ‘gebouwde omgeving’ zoals woningen, scholen, wegen, luchthavens, elektriciteitscentrales, spoorwegen en havens worden berekend door de inkomsten van lonen, immateriële activa (bv. kapitaal) en natuurlijke grondstoffen van het bruto binnenlands product af te trekken.

België kan in 2016 rekenen op ongeveer 70,77 miljard € opbrengsten uit gebouwen en infrastructuur. Dit komt neer op 28% van het totale bruto binnenlands product (bbp). Berekend per inwoner haalt ons land 6.203 € uit zijn gebouwde omgeving. België komt met dit cijfer slechts op de 27ste plaats van de 36, na China en vóór Chili.

Landen met een vergelijkbare schaal en economische context, zoals Nederland (9de), Zwitserland (13de) en Denemarken (15de) laten ons land ver achter zich. België is bovendien het slechtst presterende land van de eurozone. Nederland haalt met 12.787 € per inwoner twee keer zoveel economische return uit gebouwde assets als België, en ook Duitsland (11.785 €) en Frankrijk (11.577 €) zijn bijna dubbel zo productief.

Het belang van de gebouwde omgeving voor de economie verschilt per land. Zwaar geïndustrialiseerde landen, vaak ‘jonge’ economieën, zijn sterk afhankelijk van hun vaste activa. Zo haalt Mexico liefst 63% van zijn bruto binnenlands product uit gebouwen en infrastructuur, terwijl Zwitserland met 20% minder afhankelijk is van de gebouwde rijkdom.

Ook in ons land (28%) is die afhankelijkheid eerder laag. België spiegelt zich aan ‘rijpe’ Westerse economieën zoals Duitsland (26%), Nederland (28%) en de Verenigde Staten (30%). De diensteneconomie is er meer ontwikkeld en die heeft minder gebouwen en infrastructuur nodig.

“Het rendement van de gebouwde omgeving ligt in België veel lager dan verwacht. Ondanks de uitdagingen die we gemeen hebben met andere ontwikkelde markten zoals een veranderende industriële sector en verouderde infrastructuur presteren we toch significant slechter. We lopen heel wat productiviteit mis, en daarmee ook jobs en welvaart”, zegt Luc Hellemans, managing director van Arcadis in België, Frankrijk, Italië en Spanje.

Mobiliteitsproblemen

“De configuratie van ons land zorgt voor enorme mobiliteitsproblemen. Door de versnippering van onze ruimtelijke ordening wonen we in België heel verspreid. Dit zorgt voor veel woon-werkverkeer en files, wat nefast is voor de productiviteit van onze economie en de levensduur van onze infrastructuur. Tegelijkertijd zijn onze openbaar-vervoersnetten niet op elkaar afgestemd, waardoor er in dit segment net een onderbenutting van de infrastructuur is. Er is dringend behoefte aan een totaalaanpak om een balans te vinden tussen mobiliteit en een rationeel gebruik van onze infrastructuur”, vervolgt Hellemans.

“Ons industrieel patrimonium telt heel wat onbenutte of verwaarloosde ruimtes en terreinen, vooral in steden. De oorzaken zijn uiteenlopend: ongunstige economische omstandigheden, problemen met vergunningen of beperkte uitbreidingsmogelijkheden. Die zorgen ervoor dat bedrijven andere oorden opzoeken. Deze activa worden dus passiva, die niet enkel op de economische productiviteit wegen, maar ook de veiligheid en leefbaarheid van hun omgeving beïnvloeden. We moeten het onbenutte potentieel van deze gronden en panden onderzoeken”, stelt Luc Hellemans.

Energie

Ook nieuwe trends en technologieën bieden vooruitzichten. In een circulaire economie zullen industriële bedrijven hulpbronnen kunnen uitwisselen, wat de nood aan vrachtverkeer van goederen of nutsleidingen verlaagt. Ook energiedistributie aan particulieren kan efficiënter: in de toekomst zullen we de overtollige elektriciteit opgewekt door de zonnepanelen van onze buren kunnen overkopen, om zo het distributienet te ontzien.

Het inzetten van nieuwe en efficiënte technologie levert echter het meest op. Bij een nieuwbouw bv. kunnen tegenwoordig ‘smart buildings’-oplossingen worden toegepast. Een voorbeeld is een intelligent, centraal systeem dat ‘leert’ hoe een gebouw gebruikt wordt en dat daarop de verwarming, verlichting en verluchting afstemt. Dit levert een lagere energieconsumptie op.”

“Investeren in nieuwe gebouwen en infrastructuur blijft onontbeerlijk. We moeten vanaf de conceptfase nadenken over het rendement doorheen de volledige levenscyclus. Ook gedegen onderhoud en vernieuwing van de bestaande gebouwde rijkdom is essentieel om waardeverlies te voorkomen. Dit geldt voor heel het oude continent, dat op het gebied van gebouwen en infrastructuur wel eens een stevige verjongingskuur kan gebruiken”, besluit Luc Hellemans van Arcadis.

 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Heraanleg wenkt voor kruispunt in Berchem

Heraanleg wenkt voor kruispunt in Berchem

Het uitgestrekte en complexe kruispunt van de Elisabethlaan met de Floraliënlaan in Berchem kreeg enkele jaren geleden een tijdelijke inrichting om het veiliger te maken. Nu is het definitieve ontwerp klaar.     Na de goedkeuring[…]

Techni-Mat legt stevige basis voor tweede editie

Techni-Mat legt stevige basis voor tweede editie

Eerste infrastructuurwerf met ethische code

Eerste infrastructuurwerf met ethische code

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Meer artikels