Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Baggerwerken Wervik beginnen eind augustus

De Leiewerken in Wervik verlopen vlot. Op beide oevers wordt volop gewerkt aan de landhoofden van de nieuwe brug. Ondertussen bereidt waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal nv de volgende stappen voor. Eind augustus beginnen de baggerwerken rond de brug. Deze baggerwerken zullen ongeveer drie maanden duren. Binnenkort start Waterwegen en Zeekanaal nv ook met rioleringswerken in de omgeving van de Vrijdagsmarkt. Deze werken verlopen in verschillende fases die elk ongeveer twee maanden zullen duren. De hinder is minimaal: tijdens de werken blijft de brug toegankelijk voor het verkeer en het baggerslib wordt via de waterweg afgevoerd.

De Leie wordt uitgebaggerd aan de brug. Er wordt gewerkt vanop een ponton. De voorbereidende werkzaamheden beginnen in de week van 22 augustus, een week later starten de eigenlijke baggerwerken. Ze zullen ongeveer tot eind november duren. Omdat er nog explosieven uit de Eerste Wereldoorlog in het slib van de Leie kunnen liggen, moeten de werkzaamheden met de nodige voorzichtigheid gebeuren. De arbeiders zijn goed beschermd en er zijn steeds twee explosievenexperts en een archeoloog aanwezig op het ponton. Indien explosieven worden gevonden, zullen de experts de situatie beoordelen en indien nodig de ontmijningsdienst DOVO inschakelen.

De brug kan tijdens de baggerwerken open blijven voor het verkeer omdat aan de zijkanten hekken komen met scherfwerende doeken. Die zijn er voor de veiligheid van voorbijgangers en wegverkeer. Het zal niet mogelijk zijn om van op de brug naar de werken op het ponton te kijken. De baggerwerken gebeuren vooral 's nachts om de scheepvaart niet te hinderen. Het baggerslib wordt via het water afgevoerd en dat betekent minder hinder voor de omwonenden. Waterwegen en Zeekanaal zal ongeveer 30.000 m3 slib over het water afvoeren. Dat zijn ongeveer duizend vrachtwagens die niet door de stad moeten rijden.

De Leiewerken in Wervik maken deel uit van het Europees gesubsidieerde project Seine-Schelde. In het kader van dit project wordt de waterweg tussen de Seine en de Schelde aangepast zodat er grotere schepen met grotere ladingen door kunnen varen. De brug van Wervik is te laag en moet worden vernieuwd. Om kruisend verkeer mogelijk te maken is er een passeerstrook aangelegd waar schepen kunnen uitwijken.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen