Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Baanwinkels blijven populair

Baanwinkels blijven populair

De baanwinkelmarkt scheert hoge toppen. Uit onderzoek van vastgoedconsulent en dienstverlener Cushman & Wakefield Belgium blijkt dat er vorig jaar liefst 300 miljoen € geïnvesteerd werd in baanwinkels. Ook werd er een take-up geregistreerd van 225.000 m², goed voor 52% van de totale take-up in 2018.

“Vastgoedinvesteerders schuwen steeds vaker risicovolle investeringen en baanwinkels zijn voor hen een betrouwbare belegging, omdat ze garant staan voor stabiele huurprijzen en rendementen. Tegelijk moeten binnenstedelijke winkelcentra niet bang zijn voor een verlies aan inkomsten. Beide segmenten zijn namelijk enorm divers. Ze trekken een ander doelpubliek aan en bieden vaak een ander assortiment”, vertelt Stijn Thomas, Partner Capital Markets Retail.

Recordjaar

2018 was een recordjaar voor de Belgische retailmarkt. In totaal was er vorig jaar een take-up van 431.000 m², goed voor een groei van 22% ten opzichte van 2017. Dat is een record en bovendien een continue stijging sinds 2012. In het algemeen doen alle drie de retailsegmenten - out-of-town retail, shoppingcentra én winkelstraten - het goed, ondanks doemberichten over de gevolgen van e-commerce. Winkelstraten op secundaire locaties komen echter wel onder druk te staan. Out-of-town retail levert een bijdrage van 225.000 m², ofwel 52% van de totale take-up. Dat aandeel is de laatste jaren vrij stabiel gebleven.



“Out-of-town retail is een vrij stabiel segment dat weinig onderhevig is aan bepalende factoren. Baanwinkels worden gekenmerkt door een vlottere bereikbaarheid en toegankelijkheid, grotere oppervlaktes en goedkopere huurprijzen. Al die voordelen trekken zowel klanten als retailers aan. Denk maar aan Lidl, Jumbo, Albert Heijn, Action en JYSK”, aldus Stijn Thomas.

Marktkennis

Investeerders hebben vorig jaar 300 miljoen € gespendeerd aan out-of-town retail, goed voor 20% van het totale bedrag aan investeringen in winkelvastgoed in 2018. In dit segment zijn voornamelijk Belgische investeerders aanwezig, aangezien het baanwinkelsegment een betere kennis van de markt en de stedelijke reguleringen vereist.

Out-of-town winkels wekken steeds meer de interesse van investeerders. Die hebben financieel woeligere tijden achter de rug en zijn daarom steeds minder tuk op risicovolle investeringen. Dat levert een hybride marktsituatie op waarin investeerders zich niet langer beperken tot één segment, maar in elk segment aanwezig zijn.

Geen bedreiging

“Enerzijds zien we de beweging van investeerders van stadscentra naar baanwinkels. Dat is evenwel geen bedreiging voor de eerste groep, want we merken ook dat er investeerders zijn die de stap van de periferie naar stadskernen maken”, legt Stijn Thomas uit. “Daarnaast is het ook duidelijk dat de consument zelf aan het veranderen is. Mensen shoppen niet langer enkel onder de kerktoren. Ze durven de stad in te trekken en zijn op zoek naar een ervaring. Als we kijken naar jonge gezinnen zien we dat bereikbaarheid en toegankelijkheid primeert. Zij zoeken baanwinkels op voor het gemak, maar grote stadskernen als beleving.”

Hand in hand

Ook al overlappen de segmenten steeds meer, het baanwinkelsegment bezit enkele typische kenmerken. Ook dat zorgt ervoor dat investeerders het als een minder risicovolle investering zien.

“Belgische investeerders spelen graag op veilig en kiezen liever voor investeringen die alle eisen op het lijstje afvinken. Voor baanwinkels is dat onder meer de stabiliteit van de rendementen. Een ander kenmerk dat investeerders aantrekt, is de stabiele huurprijzen. Ten slotte zien we dat baanwinkels en e-commerce steeds vaker hand in hand gaan. Baanwinkels zijn bijvoorbeeld de perfecte plaats om online aankopen op te pikken. Voor investeerders is dat een zoveelste interessante piste. Laat je pakketje ophalen in je baanwinkel en je hebt een win-winsituatie. Je klanten kunnen je makkelijk bereiken en hebben rechtstreeks contact met je winkel. In het beste geval doen ze er nog een extra aankoop”, weet Stijn Thomas.

Clustering

Een andere opvallende trend in het baanwinkelsegment is clustering. ”Als je goed rondkijkt, zie je vaak dat bepaalde winkels naast elkaar liggen. Ze zijn met andere woorden ‘goede buren’. Kijk maar naar Torfs en JBC. De twee ketens versterken elkaar en trekken hetzelfde doelpubliek aan. Vroeger lagen de winkels meer gescheiden, hadden ze elk hun eigen oprit. Nu hebben ze soms zelfs eenzelfde beheerder en doen ze samen aan marketing en multibranding. De synergie tussen de winkels komt hen alleen maar ten goede”, merkt Stijn Thomas op.

Shoppers gaan daarnaast ook steeds vaker op zoek naar een winkelbeleving, in plaats van het pure functionele winkelen. Ook daar spelen baanwinkels handig op in. Een gerucht dat vaak de ronde doet, is dat baanwinkels stadscentra leegzuigen. Cushman & Wakefield Belgium is er echter van overtuigd dat dat niet klopt.

Verschil in aanbod

“Eerst en vooral trekken beide segmenten verschillende types klanten aan. Een baanwinkelklant heeft een hele andere typologie dan een stadsklant. Ook in aanbod zijn er essentiële verschillen. Meubelzaken, DIY-zaken, cash&carry-zaken,... zijn vaak gesitueerd in baanwinkels, omwille van de grote beschikbare ruimte en een noodzakelijke parking. Bovendien focussen retailers zich vaak niet langer op één segment. Met andere woorden, de segmenten zijn complementair.”
 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Randstedelijke inbreiding met toparchitectuur is succes voor ABS Bouwteam

Randstedelijke inbreiding met toparchitectuur is succes voor ABS Bouwteam

ABS Bouwteam realiseert in Nazareth het gemengde project Eureka!. Dat kan je net als ST.AM aan de Rozebroeken in Gent (Sint-Amandsberg) zien als een vervolg op het project Light Falls in Melle, dat een ode is aan de ontwerpen van Frank Lloyd[…]

18/10/2019 | ImmoProjecten
Wommelgem zoekt ontwerpteam voor nieuw woongebied

Wommelgem zoekt ontwerpteam voor nieuw woongebied

Brussels OCMW bouwt ruim 250 woningen

Brussels OCMW bouwt ruim 250 woningen

Helft bouwondernemers heeft weinig vertrouwen in nieuwe Vlaamse regering

Helft bouwondernemers heeft weinig vertrouwen in nieuwe Vlaamse regering

Meer artikels